דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
לבנון

ביטחוני / מלחמת הצפון האחרונה? צה"ל חשף את בניית חומת הבטון לאורך הגבול

פרוייקט 'אבן משתלבת', שבסופו אמור לעבור לאורך 130 הקילומטרים של גבול הצפון, אמור לסייע לצה"ל להתמודד מול האיום מצד ארגון 'רדואן' | "תכלית החומה היא למנוע את ניסיונות החדירה של לוחמי חיזבאללה לתחומי הארץ, ולהעניק ביטחון מלא לתושבים החיים במרחב", מבהיר תא"ל ערן אופיר

חומת הבטון החדשה בגבול הצפון (קרדיט: דו"צ)
חומת הבטון החדשה בגבול הצפון (קרדיט: דו"צ)
שי ניר

צה"ל חושף את פרוייקט בינוי 'אבן משתלבת', שהחל לפני מספר חודשים, בניית חומת בטון מיוחדת לאורך הגבול עם לבנון, שמטרתו התמודדות עם איומי ארגון הטרור חיזבאללה.

נכון להיום, לאורך הגבול נבנו כבר 11 קילומטרים של חומת בטון, הניצבת ממרחב ראש הנקרה ועד ליישוב שלומי, ומאזור מטולה ועד משגב עם. בפיקוד הצפון מעריכים כי עד סוף השנה ייבנו שני קילומטרים נוספים של החומה, אשר יביאו להשלמת השלב הראשון בפרויקט. על פי גורמים בכירים בצבא, היעד הסופי הוא חומת בטון רציפה הבנויה לאורך כל 130 הקילומטרים של גבול לבנון, יעד שעלותו יעמוד על 1.7 מיליארד שקלים.

חומת הבטון החדשה בגבול הצפון (קרדיט: דו"צ)
חומת הבטון החדשה בגבול הצפון (קרדיט: דו"צ)

בשנת 2011 בעת נאומו של מנהיג החיזבאללה חסן נסראללה, נחשפה התוכנית ההתקפית של הארגון לפרוץ את גדר הגבול ולנסות לכבוש נקודות ישוב ומתקנים צבאיים בשטח ישראל. לצורך ביצוע התקיפה, הקים חיזבאללה יחידת פשיטה ייעודית, כוח 'רדואן'. לוחמי הכוח המונה אלפי לוחמים מיומנים, השתתפו באופן פעיל במלחמת האזרחים בסוריה בביצוע משימות פשיטה וכיבוש של מוצבים צבאיים ומרחבים אזרחיים. לוחמי 'רדואן' רכשו ניסיון קרבי ששינה את אופי הארגון מארגון המזוהה בעיקר עם לוחמת גרילה בשטחו או בירי תלול מסלול לעבר העורף הישראלי, לארגון בעל מאפיינים סמי-צבאיים הכוללים חטיבות, גדודים וצוותים קרביים. פיקוד צפון נדרש לגבש באופן מיידי מענה הולם לאיומים ובימים אלו, כוחות ההנדסה של אוגדת הגליל פועלים יום ולילה על תוואי הגבול בין המדינות, במטרה להקים חומה גדולה ורחבה שמטרתה העיקרית היא לשבש את תוכניותיו של חיזבאללה.

הפרויקט כולל חומת בטון שגובהה כתשעה מטרים, הנבנית בשטח ישראל ומדרום לגדר הגבול הישנה. החומה תכיל מכלול שלם של מרכיבי הגנה, כשבין היתר תותקן מעליה גדר מתכת נוספת שגובהה שלושה מטרים, ולצדה יוצבו מצלמות איסוף מתקדמות וטכנולוגיות.

"להעניק ביטחון מלא"

"תכלית החומה היא למנוע את ניסיונות החדירה של לוחמי חיזבאללה לתחומי הארץ, ולהעניק ביטחון מלא לתושבים החיים במרחב", מבהיר תא"ל ערן אופיר, ראש מנהלת גבולות ותפר. עוד הדגיש אופיר, כי החומה תגן גם מפני ניסיונות ירי של האויב לשטחנו וביצוע פיגועי חבלה על תוואי גדר הגבול, כך שכוחותינו יוכלו להמשיך לפטרל סמוך לגבול מבלי להסתכן במגע עם האויב, כפי שקרה בשנת 2015, אז סיור צה"לי נפל למארב נ"ט עוין בהר דוב – אירוע שהסתיים בשני חיילים הרוגים.

חומת הבטון החדשה בגבול הצפון (קרדיט: דו"צ)
חומת הבטון החדשה בגבול הצפון (קרדיט: דו"צ)

לאורך הגבול קיימות 11 נקודות בהן קיימת מחלוקת בין ישראל ללבנון, דבר המאתגר במעט את בניית החומה. במהלך העבודות, חיזבאללה השמיע לא מעט איומים כי אם צה"ל יבנה את החומה בשטחים הללו הוא יראה בכך כמתקפה על שטחיו ועל כן יגיב.

בפיקוד הצפון בטוחים שהארגון יודע מהן ההשלכות של ביצוע פעולה התקפית נגד ישראל, ומבהירים כי לאורך כל התקופה האחרונה מתקיימות שיחות בין הצדדים בתיווך יוניפי"ל במטרה להסדיר את הגבול בנקודות הללו. "אנחנו פועלים בתיאום מלא עם הגורמים בצד השני, וכל עוד אין הסדר אנחנו לא בונים את החומה כרגע באזורי המחלוקת", מציין סא"ל אבשלום דדון, קצין הנדסה של אוגדת הגליל האמון על העבודות.

בצה"ל מדגישים כי ימשיכו חרף איומי חיזבאללה ויבנה את החומה כדי לא להשאירה פרוצה ולהבטיח את ביטחון תושבי הגזרה. "חיזבאללה לא רוצים במלחמה והם יודעים היטב מה תהיה השלכותיה של כל תקיפה נגדנו", מבהיר גורם צבאי בכיר, אך ממהר להדגיש: "אם הם יבחרו כן לתקוף אותנו, אנחנו נגיב בעוצמה שלא נראתה כמותה בעבר".

בנוסף, הגורם גם התייחס לדברי מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק, בתחילת השבוע, שאמר כי מלחמת לבנון הבאה תהיה גם מלחמת הצפון האחרונה וכי "המלחמה הבאה לא תהיה נגד חיזבאללה – אלא נגד לבנון כולה". "חיזבאללה", כך חידד הגורם, "הוא חלק משמעותי בפרלמנט הלבנוני. המדינה היא חלק מהארגון, והארגון הוא חלק בלתי נפרד מהמדינה. לכן, במערכה הבאה נפעל בעוצמה נגד לבנון".

חומת הבטון החדשה בגבול הצפון (קרדיט: דו"צ)
חומת הבטון החדשה בגבול הצפון (קרדיט: דו"צ)

"אם תבקרו בנקודה בה התבצעה החטיפה שהובילה לפרוץ מלחמת לבנון השנייה – תראו שהמקום נראה כעת שונה לחלוטין", מבהיר הגורם הצבאי הבכיר. "ביצענו חשיפה של השטח, כך שאי אפשר יהיה לחצות את הגבול תחת המעטה הירוק מבלי שנבחין, ובנוסף יצרנו מיצוקים גבוהים במיוחד שיבלמו את האויב מכניסה לשטחנו".

עוד מדגיש הגורם הבכיר, כי כיום במרחב הגליל חיים יותר מ-200 אלף תושבים ב-82 יישובים, כאשר 22 מהם נמצאים ממש בקו המגע, מה שהופך אותם למושא ההגנה המרכזי של צה"ל ולאתגר הביטחוני הגדול ביותר נגד ההתקפה של חיזבאללה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!