דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד החוץ

ממשבר להזדמנות / האם נתניהו מנצל את המשבר עם פרגוואי כדי לקצץ במשרד החוץ?

בתקציב 2019 קוצץ תקציב משרד החוץ בעשרות מליוני שקלים והוחלט על סגירת עשרות נציגויות של ישראל מעבר לים | לא מן הנמנע כי רה"מ מנצל את הפארסה מול פרגוואי כדי להכניס גם אותה לרשימה, אחרי שהביכה אותו | פרשנות

טקס פתיחת שגרירות פרגוואי בירושלים, 21 למאי 2018. (שלומי אמסלם  דוברות משרד החוץ)
טקס פתיחת שגרירות פרגוואי בירושלים, 21 למאי 2018. (שלומי אמסלם דוברות משרד החוץ)
שי ניר

יממה לאחר הודעת פרגוואי על החזרת השגרירות מירושלים לת"א, שגריר ישראל באסונסיון בירת פרגוואי, זאב הראל, כבר עושה את דרכו חזרה לישראל. במשרד החוץ נערכים להקמת צוותים לסגירת השגרירות ובין השאר, החזרת השליחים ומשפחותיהם וסיום העסקתם של העובדים המקומיים. 

ההחלטה החריפה נועדה להניא על פניו מדינות אחרות מלבצע מהלך דומה. ואולם, נראה כי הנחישות הישראלית שהופגנה במקרה הזה מהווה לא רק צעד ענישה נגד הממשל בפרגוואי, אלא גם מהלך לקידום מדיניות הקיצוץ האגרסיבי בשירות החוץ הישראלי אותה מקדם מזה מספר שנים ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו.

ראש הממשלה נפגש עם נשיא פרגוואי Mr. Horacio Manuel Cartes Jara לקראת פתיחת השגרירות של מדינתו בירושלים. (שלומי אמסלם דוברות משרד החוץ)
ראש הממשלה נפגש עם נשיא פרגוואי Mr. Horacio Manuel Cartes Jara לקראת פתיחת השגרירות של מדינתו בירושלים. (שלומי אמסלם דוברות משרד החוץ)

החלטת פרגוואי להשיב את השגרירות שלה לתל אביב היא מכה מדינית עבור ראש הממשלה נתניהו, המנסה למצב עצמו כבעל מהלכים באומות העולם על אף, למרות ובהתעלם מהסכסוך הישראלי פלסטיני. סגירת השגרירות הישראלית, עליה הכריז נתניהו מיידית עם היוודע החלטת הממשל בפרגוואי, נראית לא מידתית. ארבע דקות לאחר שיצאה הודעה ממשרד החוץ כי ישראל מחזירה את שגרירה, יצאה הודעת תיקון המכריזה על סגירת השגרירות.

הזדמנות לקצץ

בפיו נתניהו מדבר על חשיבות העשייה הדיפלומטית הישראלית והתמודדותה בחזית המאבק הבינלאומי על מעמדה של מדינת ישראל. מנגד, במו ידיו, נתניהו מקצץ בתקציב המשרד, מקדם סגירתן של נציגויות ישראליות בחו"ל ופוגע בתנאי העסקתם של אנשי שירות החוץ.

תקציב משרד החוץ לשנת 2019 כלל קיצוץ עמוק במשרד בסך של 237 מיליון ₪ ותוכנית הקיצוץ כוללת את סגירתן של שבעה נציגויות ישראליות בחו"ל בפרק זמן של 3 שנים. בתכנית המקורית של נתניהו דובר על סגירתן של 22 נציגויות ישראליות. לאחר מאבק של עובדי המשרד ירדו המספרים והתקבלה הפשרה שכללה תוספת תקציבית חד פעמית בסך 140 מיליון שקל כנגד שבעת הנציגויות שיסגרו עבור תקציב הפעילות. תקציב 2019 של משרד החוץ יהווה הטיוח שמחפה על המשבר הדיפלומטי העמוק שצפוי בשנים שיבואו ב-2020 ו-2021.

היבט נוסף של קיצוץ בשירות החוץ מבוטא ביחסי העבודה בתוך המשרד ואי קידום הסכמי שכר שגם להם משמעויות תקציביות. בתחילת השבוע בטקס הרמת כוסית לשנה החדשה במשרד החוץ, יו"ר ועד העובדים החוץ מנהלי, אלי יפרח תקף בביקורת את נתניהו בנוכחותו ואמר, "אנחנו חתמנו על הסכמים שלא כובדו בטרם יבש עליהם הדיו, הסכמים שהופרו בטרם יושמו הלכה למעשה. ואנחנו נדרשים להמשיך באותה הדרך כאילו כלום לא קרה?" עוד אמר יפרח כי, "אנחנו הגענו להסכם על מודל שכר חו"ל, שטרם נכנס לתוקף עד היום, למרות שעברה כמעט שנה מיום החתימה עליו. תפקידים בחו"ל מקוצצים על ימין ועל שמאל. אנשים מוקפאים בדרגים שנה ושנתיים ואפילו עשור שלם ויותר. בני הזוג שלנו שמצטרפים לשליחויות ברחבי העולם נפגעים כלכלית ומקצועית בקריירות שלהם וכל זאת כי מישהו במשרד האוצר הלך לישון?".

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!