דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קרן אפריקה

העולם כמרקחה / לאור התהליכים המדיניים, המעצמות עטות על קרן אפריקה

נשיא אריתריאה איסייאס אפוורקי (מימין) וראש ממשלת אתיופיה מחזיקים ידיים באדיס אבבא, אתיופיה (AP Photo Mulugeta Ayene)
נשיא אריתריאה איסייאס אפוורקי (מימין) וראש ממשלת אתיופיה מחזיקים ידיים באדיס אבבא, אתיופיה (AP Photo Mulugeta Ayene)

באתיופיה רפורמות ומדיניות פיוס שמחזירות הביתה גולים פוליטיים אחרי עשרות שנים | באריתריאה רואים את הסוף של הבידוד המדיני ובג'יבוטי מספר מדינות (ולפי פרסומים זרים, גם ישראל) מחזיקות בבסיסים צבאיים | אין רגע דל

משה טרדימן
משה טרדימן
מומחה לאגן ים סוף ולאיכות סביבה בעולם הערבי והמוסלמי מ- Green Compass Research & Consulting, ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית ובמרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי באוניברסיטת חיפה.
צרו קשר עם המערכת:

ככל שתהליכי הפיוס והנורמליזציה ההיסטוריים בקרן אפריקה צוברים תאוצה, יותר ויותר מעצמות על, מעצמות אזוריות ומדינות אחרות נכנסות לאזור. התהליכים בין אריתריאה לבין אתיופיה, בין אריתריאה ואתיופיה לבין סומליה ובתוך אתיופיה עצמה, בין הממשלה לאופוזיציה ולמורדים באזור, קורצים למעצמות המוצאות במדינות אלה יעד להשקעות וכן להפגנת נוכחות והשפעה.

ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, הגיע שלשום (רביעי) לביקור בן יומיים באריתריאה במהלכו ביקר בערי הנמל אסאב ומצוע ובאסמרה. בה בעת, ספינת סוחר אתיופית, שהעבירה 11 טון אבץ מאריתריאה לסין עגנה לראשונה מזה עשרים שנה בנמל מצוע. גם נשיא סומליה, מוחמד עבדולהי פרמאג'ו, הגיע באותו היום לאסמרה לפגישת פסגה משולשת בינו לבין ראש ממשלת אתיופיה ונשיא אריתריאה. זאת, לאחר שבשבת האחרונה התכנסה הוועידה הסומאלית-אתיופית המשותפת בפעם הראשונה באדיס אבבה לדיון בשיתוף פעולה בין שתי המדינות בנושאי הביטחון, המים, הכלכלה וענייני האזור. באותו היום התרחש אירוע הפיוס הגדול הראשון בין אריתריאים לבין אתיופים בהשתתפות אמנים בזלמבסה שבגבול בין שתי המדינות.

אסמרה בירת אריתריאה. ארכיון (צילום: REUTERS/Thomas Mukoya/File Photo)
אסמרה בירת אריתריאה. ארכיון (צילום: REUTERS/Thomas Mukoya/File Photo)

באתיופיה עצמה, בשל הרפורמות ומדיניות הפיוס בה נוקט אביי אחמד כלפי האופוזיציה והמורדים, רשימת הגולים הפוליטיים וקבוצות המורדים החוזרים לאתיופיה גדלה מיום ליום. רשימה זו כוללת, בין היתר, את הנשיא לשעבר של מחוז אורומיה, ג'ונדין סאדו, שכיהן גם כשר התחבורה והתקשורת, שר המדע והטכנולוגיה והשר לשירות אזרחי בממשלת אתיופיה עד לשנת 2012. גם השחקנית והמשוררת האתיופית Alemtsehay Wodajo חזרה למולדתה אחרי 27 שנות גלות בארה"ב והאצן האתיופי פייסה לילסה, מדליסט הכסף באולימפיאדת ריו שגלה מארצו לאחר שהפגין אקט מחאתי כנגד הממשלה בעת הענקת המדליה, הוזמן אף הוא לשוב לארצו.

ארגון האופוזיציה "גינבוט 7" סגר את המחנה הצבאי שלו באריתריאה ואלפים מחבריו חוזרים לאתיופיה. ממשלת אתיופיה מצדה, אף מכינה תכנית לפירוק המורדים וחברי האופוזיציה מנשקם ולשילובם מחדש בחברה האתיופית. במקביל, אריתריאה עדיין ממלאת תפקיד חשוב בתהליך הפיוס בין ממשלת אתיופיה לבין ארגוני האופוזיציה והמורדים כשבסוף אוגוסט נפגשו נציגי ממשלת אתיופיה עם התנועה העממית הדמוקרטית של טיגרה באסמרה.

ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד (AP Photo/Mulugeta Ayene, file)
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד (AP Photo/Mulugeta Ayene, file)

לאור כל ההתפתחויות האלה, אין פלא שרוסיה מצטרפת לרשימת המדינות שבכוונתן לבסס דריסת רגל באגן ים סוף. באפריל 2018 היו דיווחים לא מאומתים בנוגע למגעים בין רוסיה לבין סומלילנד על הקמת בסיס צבאי רוסי בסומלילנד שיאויש על-ידי 1,500 חיילים. אולם, נראה כי תכנית זו נזנחה לטובת הקמת בסיס צבאי באריתריאה, בה ישנם בסיסים גם לאיחוד האמירויות ועל פי פרסומים זרים, גם לישראל.

בסוף השבוע שעבר הכריז שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, בפגישתו עם משלחת אריתריאית רמת דרג שהגיעה לביקור ברוסיה בראשות שר החוץ האריתראי, עוסמאן סאלח ויועצו של נשיא אריתריאה, ימאנה גבראב, כי רוסיה מתכננת להקים "מרכז לוגיסטי" בנמל באריתריאה. לברוב לא ציין את המיקום או את לוח הזמנים לבניית מרכז זה אלא רק אמר שמטרתו היא לקדם את הסחר הבילטראלי ואת ההשקעה הבילטראלית בתשתיות בין שתי המדינות. לברוב אף אמר במסגרת אותה פגישה כי יש להסיר את הסנקציות מעל אריתריאה. זו הפעם הראשונה שבה חברה קבועה במועצת הביטחון של האו"ם מתייחסת לנושא זה מאז נחתם הסכם השלום בין אתיופיה לבין אריתריאה.

חשוב לציין כי מרכז לוגיסטי או בסיס לוגיסטי באגן ים סוף הם שמות קוד לבסיסים צבאיים. הסינים מכנים את הבסיס הצבאי שלהם בג'יבוטי בסיס לוגיסטי וגם מצרים מסרה על כוונתה להקים מרכז לוגיסטי בג'יבוטי. ועתה כאמור, גם רוסיה נכנסה למרוץ זה.

משמר החופים של ג'יבוטי מפטרל בנמל ג'יבוטי (צילום:Vladimir Melnik / Shutterstock.com)
משמר החופים של ג'יבוטי מפטרל בנמל ג'יבוטי (צילום:Vladimir Melnik / Shutterstock.com)

רוסיה נכנסת לקרן אפריקה בזמן שסין מעמיקה את השפעתה ונוכחותה באזור. בתחילת השבוע התכנס בסין פורום שיתוף הפעולה סין-אפריקה בו לקחו חלק רבים מהמנהיגים האפריקנים. ביום ראשון נפגש ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, עם נשיא סין, שי ג'ינפינג, ואמר לו כי סין היא השותפה המובילה של אתיופיה בענייני פיתוח וכי אתיופיה תהיה שותפה פעילה במדיניות החגורה והדרך הסינית. ג'ינפינג, מצדו, הודיע כי היחסים בין שתי המדינות משודרגים לשותפות אסטרטגית כוללת.

ואכן, סין היא המדינה המשקיעה ביותר באתיופיה והשקעותיה מהוות כ-20% מסך כל ההשקעה החיצונית הישירה במדינה כאשר שווים של הפרויקטים של סין במדינה עולה על 4 מיליארד דולר. גם נשיאי סין וג'יבוטי נפגשו לאחרונה וחתמו על הסכמים חדשים במסגרת השתתפותה של ג'יבוטי במדיניות החגורה והדרך הסינית. בסוף אוגוסט חתמו ממשלות סין וסומליה בבייג'ינג על מזכר הבנות לפיו סומליה מצטרפת למדיניות החגורה והדרך הסינית ועל הסכם להגברת שיתוף הפעולה הכלכלי והטכני בין שתי המדינות.

גם המעצמות האזוריות אינן טומנות ידן בצלחת. משלחת רמת דרג מסומלילנד, בראשות סגן נשיא המדינה, עבדי רחמן עבדילהי אסמאעיל סאילי, הגיעה בסוף אוגוסט 2018 לביקור בסעודיה ונפגשה עם בכירים מלשכת המסחר הסעודית שהביעו עניין להשקיע בסומלילנד. סומלילנד היא גם הרביעית ברשימת חמשת יעדי ההשקעה הזרה הישירה הגדולים ביותר של איחוד האמירויות.

אוניית מלחמה גרמנית של האיחוד האירופי מפטרלת בנמל ג'יבוטי פברואר 2016 (צילום:Vladimir Melnik / Shutterstock.com)
אוניית מלחמה גרמנית של האיחוד האירופי מפטרלת בנמל ג'יבוטי פברואר 2016 (צילום:Vladimir Melnik / Shutterstock.com)

קרן אפריקה התחילה בזמן האחרון למשוך את תשומת ליבן של מדינות נוספות המעוניינות לקצור את רווחי תהליכי השלום והנורמליזציה המתרחשים באזור. כך, למשל, סינגפור ואתיופיה הסכימו להדק את קשרי הסחר וההשקעות ביניהן. השר הגרמני לשיתוף פעולה בינלאומי, גארד מילר, ביקר בסוף אוגוסט באריתריאה ובאתיופיה, הביע את תמיכתה של גרמניה בהסכם השלום בין אריתריאה לבין אתיופיה ואת מוכנותה לתרום להתפתחויות החיוביות באזור. בעת ביקורו באתיופיה, מילר שיבח את הרפורמות שמנהיג אביי אחמד ודן עמו בחיזוק שיתוף הפעולה הקיים בין שתי המדינות.

נשיא אריתריאה איסייאס אפוורקי (משמאל) וראש ממשלת אתיופיה מחזיקים ידיים ובאדיס אבבא, אתיופיה (AP Photo/Mulugeta Ayene).
נשיא אריתריאה איסייאס אפוורקי (משמאל) וראש ממשלת אתיופיה מחזיקים ידיים ובאדיס אבבא, אתיופיה (AP Photo/Mulugeta Ayene).

מילר אמר כי דויטשה טלקום תגיש הצעה להשקיע באתיו טלקום וכי חברת פולקסוואגן תתחיל לפעול בקרוב באתיופיה. גרמניה אף התחייבה להעניק לאתיופיה מענק על סך 100 מיליון אירו כדי לתמוך בתכנית הכשרה מקצועית ויצירת מקומות עבודה במדינה. גם נשיא וייטנאם, טראן דאי קואנג, הגיע לביקור ראשון אי-פעם של ראש מדינה וייטנאמי באתיופיה, במהלכו הסכים עם מקבילו האתיופי, מולאטו טשומה, להגדיל את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בכל התחומים והם אף חתמו על הסכמים לשיתוף פעולה בתחום ההשקעות ויחסי החוץ.

בסיכומו של דבר, לאור המשך תהליכי השלום, הפיוס והנורמליזציה המתרחשים בקרן אפריקה מדינות רבות נוספות צפויות להתעניין יותר ויותר בהשקעות ובעשיית עסקים באזור ויתכן כי אף בבניית נוכחות והשפעה, אם בדמות הקמת בסיסים צבאיים או לוגיסטיים או בדמות חכירת נמלים, השקעות וכיוצא בזה. תהליך זה עשוי אף להביא להסרת הסנקציות מעל אריתריאה בתוך מספר חודשים בעקבות לחץ מצד רוסיה, אתיופיה ואולי אף האיחוד האירופי הרואים בה יעד להשקעות ולבניית נוכחות והשפעה בנתיב הימי האסטרטגי והחשוב כל כך של ים סוף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!