דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה ציבורית

נהג, הדלת! / נתקעתם בבית בשבת כי אין לכם רכב? חכו חכו מה מצפה לכם בחג

רצף חגי תשרי, שלעתים נצמדים לשבתות, יוצר מציאות בה מי שאין להם רכב פרטי מוגבלים ביכולת התנועה שלהם במשך ימים שלמים | השימוש בתחבורה ציבורית בישראל הוא כמחצית מזה שבאירופה - האם זה בגלל שאין תחבורה ציבורית בשבת?

תור בכניסה לאוטובוס (צילום ארכיון: מרים אלסטר  פלאש 90)
תור בכניסה לאוטובוס (צילום ארכיון: מרים אלסטר פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ערב ראש השנה כבר כאן, מה שמגביל מאוד את התחבורה הציבורית בישראל מיום ראשון בצהריים ועד שלישי בערב. התוצאה: פער משמעותי בחופש התנועה בין בעלי רכב פרטי לאלו שאינם בשבתות ובחגים והגברת עומס פקקי התנועה וזיהום האוויר ברחבי המדינה.

רכבת ישראל ואגד יחדלו לפעול ביום א' בצהריים, ערב ראש השנה, כמקובל בימי שישי, ולא יפעלו עד יום שלישי בערב ובחלק מהקווים עד רביעי לפנות בוקר, כמו במוצאי שבת. גם 'קווי הלילה' לא יפעלו בחג. מי שרוצה לנסוע בתחבורה הציבורית צריך להספיק לעשות זאת במוצ"ש או ביום א' עד הצהריים. פעילות התחבורה הציבורית מבוססת על הסדרי ה'סטטוס קוו', לפיהם בחגי ישראל התחבורה הציבורית מושבתת כמעט לחלוטין. בפועל, הדרך הכמעט יחידה לטייל ולבקר קרובים בשבת ובחגים היא באמצעות רכב פרטי – אותו גורם שיוצר את העומס הגדול על כבישי ישראל, מגביר את תאונות הדרכים ואת זיהום האוויר.

פקקי תנועה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90).
פקקי תנועה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90).

השיפורים הרבים עד כה לא הועילו

במדינות אירופה השימוש בתחבורה הציבורית מוערך בכ-50% מהנסיעות בממוצע – פי שניים ויותר מאשר במדינת ישראל. באיחור רב, ישראל פועלת בשנים האחרונות לשפר את מערך התחבורה הציבורית בשלל יוזמות שנועדו להפוך אותה למתאימה יותר לצרכי הציבור: הנחת מסילות רכבת ופתיחת תחנות חדשות; הסדרת קווי הזנק, שמתואמים עם מועדי הגעת הרכבות בחלק מתחנות הרכבת; פיתוח הרב-קו כאמצעי תשלום שתקף בכל כלי התחבורה (אך עדיין לא בכל סוגי הנסיעות); סלילת נתיבי תחבורה ציבורית בערים, מהלך שצפוי להתעצם; הכנסה לשימוש של אוטובוסים חשמליים שקטים ולא מזהמים; הסדרי כרטוס אוטומטיים ללא מעורבות נהג האוטובוס, כולל עליה מהדלת האחורית; הגברת מספר הקווים והתדירות שלהם ברחבי המדינה והפעלת קווי לילה במוקדי הבילוי.

תחנת רכבת (צילום: גארט מילס / פלאש 90)
תחנת רכבת (צילום: גארט מילס / פלאש 90)

לצד אלה, חברות שונות פיתחו אפליקציות כדוגמת Moovit שמתבססות על מערך הנתונים הציבורי בכדי לאפשר מידע בזמן אמתי על הגעת הקווים ותכנון מדויק של המעברים בין כלי תחבורה ציבורית שונים. תעריפי הנסיעה הוזלו וכוללים גם כרטיס חופשי יומי לנסיעות בלתי מוגבלות ליום אחד בין אזורים שונים בארץ. הרחבת פריסת מוניות השירות והפעלתן באמצעות הרב-קו יתחילו כנראה בשנה הבאה.

למרות השינויים הרבים והמבורכים, הפופולריות של השימוש בתחבורה הציבורית לא עברה שינויים גדולים. הביקוש לתחבורה הציבורית אכן נמצא בצמיחה, אך גם יבוא כלי הרכב הפרטיים שובר שיאים בשנים האחרונות. הרכבים הפרטיים מצופפים את כבישי ישראל לא רק במרכז הארץ, אלא גם בחלק גדול מהכבישים והצמתים המרכזיים בפריפריה. 

האם הסטטוס קוו נסדק?

לפי סקר של עמותת חדו"ש, שסקר את הציבור היהודי בלבד בסוף שנת 2017, כ-70% מהציבור היהודי תומך בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת, כולל רוב תומכי מפלגות הקואליציה, כאשר רק מצביעי יהדות התורה וש"ס מתנגדים לכך במובהק, ואילו בבית היהודי יש רוב קטן לתומכי ההפעלה בשבת.

מונית שירות ממתינה בתחנת רכב מרכז ת"א (צילום: פלאש 90).
מונית שירות ממתינה בתחנת רכב מרכז ת"א (צילום: פלאש 90).

רועי שוורץ תיכון, ממייסדי השירות "נוע תנוע" הפועל בשבת, אמר ל'דבר ראשון' כי "התחבורה הציבורית עברה שיפורים משמעותיים בשנים האחרונות בישראל, אבל כל עוד אין תחבורה בשבת, אנשים ימשיכו לרכוש רכב פרטי וישתמשו בו גם בימי השבוע ולא בתחבורה הציבורית". שאלת היעדר התחבורה הציבורית בשבת כגורם להעדפת רכב פרטי לא נבחנה עד כה בישראל באופן מעמיק, אך בשנים האחרונות ישנה התגברות של הפעילות הציבורית למען הנהגת תחבורה כזו, בינתיים ללא הישגים משמעותיים.

מה כן יפעל בשבת ובחג?

בחיפה וחלק מהיישובים הערביים בגליל פועלת בשבת תחבורה ציבורית בחלק מהקווים ובתדירות נמוכה יותר מאשר בימי חול. מוניות השירות יפעלו בשבת ובחג, אם כי במחירים גבוהים יותר מאשר בימי חול. לצידם קיימים הסדרי נסיעה באגודות שיתופיות בקווים ספציפיים שפועלים בשבת, אך אינם מהווים תחבורה ציבורית, אלא שירות תחבורה פרטי. יוזמת "שבוס" מפעילה קווים בירושלים, ראש העין ובתל אביב, ויוזמת "נוע תנוע" – מפעילה בשבת קו ברמת גן-גבעתיים-תל אביב.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!