דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עליבאבא

הסוחר מסין / עליבאבא והולך: מייסד עליבאבא ג'ק מא פורש מתפקידו וחוזר לחינוך

עם הון מוערך של 40 מילארד דולר, הודיע מא כי יפרוש מתפקידו בחברת הסחר המקוון כיו"ר, ויפנה את מרצו לפילנטרופיה בחינוך | "אני חושב שאוכל לעשות הרבה יותר טוב מאשר להיות מנכ"ל עליבאבא", אמר מא בראיון לניו-יורק טיימס

הבעלים של 'עליבאבא' ג'ק מא ארכיון (Jean-Marc Giboux / AP Images for American Express)
הבעלים של 'עליבאבא' ג'ק מא ארכיון (Jean-Marc Giboux / AP Images for American Express)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

הניו יורק טיימס דיווח כי ג'ק מא, מייסד ענקית המסחר המקוון הסינית עלי-באבא יפרוש מתפקידו כיו"ר החברה. מא הצהיר כי בכוונתו לעסוק בפעילות פילנטרופית בתחום החינוך. בראיון לניו יורק טיימס אמר מא כי פרישתו תיכנס לתוקף בעוד יומיים (שני) אך ימשיך לכהן בדריקטוריון.

מא ייסד את עליבאבא ב-1999, ביחד עם עוד 17 אנשים בדירתו בסין בעיר הנגזו, וכיום הוא אחד מהאנשים העשירים בעולם והאיש העשיר בסין. בהשקעה של 60 אלף דולר תחילת הדרך, הייתה 'עליבאבא' פלטפורמה בין סוחרים לבין עצמם, ורק ב-2003 עברה להיות פלטפורמה בין סוחרים לאנשים פרטיים. בין יתר הפיתוחים הטכנולוגים של החברה אפשר למנות את הארנק הדיגיטלי Alipay, שבשוק הסיני 870 מיליון בני אדם משתמשים בו, ואף מחזיקה מניות בטוויטר הסיני Weibo.

החברה הפכה לציבורית בבורסת ניו יורק בשנת 2014 בהנפקה הגדולה ביותר אז בבורסה האמריקאית וכיום היא נסחרת בשווי 421 מיליארד דולר. זוהי חברת הסחר האלקטרוני והתשלום הדיגיטלי הגדולה ביותר בעולם לפי הערך הכולל של הסחורה שנמכרה בכל הפלטפורמות שלה, הכוללות את טאובאו (מקביל לאמזון) Taobao ו- TMall.

מא קרא בראיון למהלך הפרישה המפתיע "תחילתו של עידן". "לעולם לא אוכל להיות עשיר כמותו", אמר מא על ביל גייטס, "אבל דבר אחד שאני יכול לעשות יותר טוב הוא לפרוש מוקדם יותר."

ואכן, פרישתו בגיל 54 הקדימה את פרישתו של גייטס שפרש בגיל 58. מא הצביע על העיסוק הבא שלו, ואמר כי הוא חושב שבקרוב הוא יחזור ללמד, "אני חושב שאוכל לעשות הרבה יותר טוב מאשר להיות מנכ"ל עליבאבא".

מא מחזיק 6.4% ממניות החברה והונו מוערך ב-40 מיליארד דולר. כנראה שאת תחילת דרכו כמורה לאנגלית הוא לא שכח עם השנים, והבחירה לחזור ללמד עם התמיכה של ההון האישי תאפשר לו אופקים חדשים.

במאי האחרון הגיע מא לביקור בארץ ואמר שבכוונת החברה להתרחב בישראל וכי השקיע בחמש חברות ישראליות. בביקורו קיבל מא תואר דוקטור של כבוד מאוניברסיטת תל אביב תואר. עלי אקספרס, אתר המכירות לצרכנים של החברה, נחשב לאחד מאתרי הסחר האלקטרוני הפופולריים בישראל.

עליבאבא נחשבת חברה יציבה שרבים ממייסדיה עדיין מועסקים בחברה, אך עזיבתו של מא מתרחשת כשברקע היחסים הלא יציבים של סין עם ארצות הברית. מא נפגש עם הנשיא טראמפ לאחר בחירתו, והבטיח כי הרחבת הפעילות לארה"ב תביא כמיליון משרות חדשות. עם זאת, בינואר האחרון החליטו בנציבות להשקעות זרות בארה"ב, למנוע את עסקת רכישת MoneyGram, חברת העברת הכספים, לאנט פייננשלס (חברה-בת פיננסית של עליבאבא) תמורת 1.2 מיליארד דולר. בארה"ב חששו כי המכירה תהווה בעיית ביטחון מידע, והטלת מכסי מגן בין שתי המדינות מהווה מתח נוסף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!