דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מרימים ראש / שוודיה זזה ימינה: הישג היסטורי למפלגת הימין הקיצוני בבחירות

הדמוקרטים השוודים זכו ל-17.6% מהקולות | המפלגה הסוציאל-דמוקרטית זכתה ל-28.4% מהקולות בלבד | בניגוד למקובל בשוודיה, אף מפלגה לא תוכל להקים ממשלה לבדה ויהי צורך בהקמת קואליציה

ג'ימי אקסון, מנהיג המפלגה SD מהלך הבחירות ב-2014.  (AP Photo/News Agency TT, Anders Wiklund) SWEDEN OUT
ג'ימי אקסון, מנהיג המפלגה SD מהלך הבחירות ב-2014. (AP Photo/News Agency TT, Anders Wiklund) SWEDEN OUT
יונתן קירשנבאום

הבחירות בשוודיה שנערכו אתמול (ראשון) ממשיכות את הקו בו הלכו לא מעט מערכות בחירות באירופה השנה. מפלגת הימין הלאומני, הדמוקרטים השוודים, זכתה בשיעור חסר תקדים של קולות, בעוד שתי מפלגות השלטון –  הימנית והשמאלית – זכו לשיעור תמיכה נמוך. הדמוקרטים השוודים זכו ל-17.6% מהקולות, לעומת הסוציאל-דמוקרטים, שזכו ב-28.4% בלבד, התוצאה הנמוכה ביותר של המפלגה מאז הקמתה.

התחזקותה של מפלגת הדמוקרטים השוודים היא תופעה חסרת תקדים בהיסטוריה המודרנית של שוודיה. היסטורית שולטות שתי מפלגות בשוודיה- מפלגת השמאל הסוציאל-דמוקרטית והמפלגה השמרנית ה"מתונה". המפלגה הסוציאל-דמוקרטית עמדה בראשות מרבית הממשלות מאז 1917, והיא זוכה במרבית הקולות בבחירות מאז. בשיא כוחה, בין שנות השלושים לשנות השמונים, זכתה המפלגה בממוצע של 45% מהקולות במערכות הבחירות.

אף אחת ממפלגות השלטון לא זכתה לרוב מוחלט, ולכן תצטרך להקים קואליציה, בניגוד למקובל בשוודיה. סטפן לופבן, יו"ר המפלגה הסוציאל-דמוקרטית שכיהן עד כה כראש הממשלה אמר כי התוצאות מסמנות את "סופה של הפוליטיקה הגושית בשוודיה". הוא סירב לנסות להקים קואליציה עם מפלגת הדמוקרטים השוודים אותה תיאר כמפלגה "עם שורשים נאציים".

כעת נראה שמפלגת הדמוקרטים השוודים תזכה לתפקיד מכריע בקביעת הרכב הממשלה החדשה. "מי ניצח בבחירות? אני אגיד לכם- הדמוקרטים השוודים" אמר ג'ימי אקסון, יו"ר מפלגת הדמוקרטים השוודים בנאום אתמול. "חיזקנו את המיקום שלנו, הגדלנו את מספר הכיסאות שלנו בפרלמנט, ואנחנו רואים שיהיה לנו כוח עצום בעיצוב ההתרחשויות בשוודיה בשבועות הקרובים, בחודשים בקרובים ושנים הקרובות – ואף אחד לא יכול לקחת את זה מאיתנו".

מפלגת הדמוקרטים השוודים הוקמה בשנת 1988 כאיחוד של מספר תנועות ימין לאומני שהיו באותה התקופה בשולי הפוליטיקה השוודית.  מי שהקים את המפלגה היו אנשי התנועה הפאשיסטית השוודית, והיו קשורים לתנועות הלבנות-לאומניות במדינה. באותה התקופה המפלגה לא התקרבה לכניסה לפרלמנט, והסלוגן איתו רצה היה "לשמור על שוודיה שוודית". בשנות האלפיים התחילה המפלגה לנסות להתנער מהדימוי הניאו-נאצי שדבק בה, והיא עברה תהליך מיתוג מחודש.

עם זאת, העבר של המפלגה ממשיך לרדוף אותה, ורבים טוענים שלא התקיים בה תהליך שינוי משמעותי. כך, למשל, לפני שבועיים הודחו שני חברי המפלגה שמתחרים על תפקידים בפוליטיקה המקומית, לאחר שנחשף כי הם רכשו סמלים ניאו-נאציים באינטרנט, ואחד מהם פרסם בפייסבוק פוסט שהילל את היטלר. אחד ממנהיגי המפלגה, ביורן סודר, עורר סערה בשנת 2010 כשטען שיהודים ובני המיעוט הסומי בשוודיה צריכים לוותר על זהותם כדי להיות "שוודים אמיתיים", וחזר על הטענה הזו לפני מספר שבועות בפייסבוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!