דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הלחימה בסוריה

הלחימה בסוריה / ארדואן: מתקפה של צבא סוריה על אידליב תביא לאסון הומניטרי

במאמר שפרסם בוול סטריט ג'ורנל, קרא נשיא טורקיה לקהילה הבינ"ל למנוע את התקיפה על המעוז האחרון של המורדים במדינה | נציגי איראן, טורקיה ורוסיה נפגשו אמש (ג') לדיונים על החוקה הסורית, אך סירבו להתייחס לנעשה באידליב

אנשי ארגון הסיוע האזרחי של סוריה (הקסדות הלבנות) מפנים הריסות בית שהופצץ על ידי חיל האוויר הסורי בכפר סמוך לאידליב, 10 בספטמבר 2018. (צילום: Syrian Civil Defense White Helmets via AP)
אנשי ארגון הסיוע האזרחי של סוריה (הקסדות הלבנות) מפנים הריסות בית שהופצץ על ידי חיל האוויר הסורי בכפר סמוך לאידליב, 10 בספטמבר 2018. (צילום: Syrian Civil Defense White Helmets via AP)

המשלחת המיוחדת של האו"ם לענייני סוריה אירחה היום (שלישי) מפגש של דיפלומטים בכירים מאיראן, רוסיה וטורקיה על מנת לדון בתכנית לשינוי בחוקה הסורית, זאת על רקע החחשות ממתקפה צבאית נרחבת של משטר אסד כנגד המעוז האחרון של המורדים במחוז אידליב.

המפגש במשרדי האו"ם בג'נבה בשווייץ החל ונגמר ללא הודעות לתקשורת, והיווה מעין מופע צדדי שהסיח מהחששות סביב המערכה על המחוז בצפון-מערב סוריה – המעוז האחרון בשליטת כוחות המורדים בתום שבע וחצי שנות לחימה, בו מתגוררים כיום כשלושה מיליון אזרחים.

דוברו של השליח המיוחד של האו"ם לסוריה, סטפן דה מיסטורה, שעמד בראש הפגישה היום, מסר בהודעת דוא"ל לסוכנות הידיעות איי.פי כי כל הפרטים הנוגעים לדיונים שהתקיימו "יישמרו" לדברים שיישא דה מיסטורה בפני מועצת הביטחון של האו"ם ביום שלישי הבא.

שר החוץ של טורקיה מסר כי המפגש עסק בגיבושה של מועצה חוקתית, "שתהווה צעד משמעותי במאבק למציאת פתרון פוליטי למשבר הסורי", כמו גם בכללים מנהליים לעתידה של המדינה.

לדבריו, הצדדים אישרו את "הסכמתם העקרונית" לרשימות של נציגים אפשריים במועצה, אותם הציעו ממשלת סוריה ואנשי האופוזיציה. עוד אמר כי נדונו הארגונים האזרחיים שייקחו גם הם חלק בדיוני המועצה העתידית.

על פי משרד החוץ הטורקי, בכירים בשלוש המדינות יקיימו דיונים נוספים "ברמה הטכנית".

לפני הפגישה הערב, אמר השליח המיוחד מטעם משרד החוץ האיראני, חוסיין ג'אברי אנאסרי, כי ייתכן שהדיונים יניבו "תוצאה טובה". כשנשאל אם איראן שותפה לחששות מאסון הומניטרי אפשרי באידליב, השיב כי "אנחנו גם מודאגים. אנחנו מנסים להימנע מזה".

השליח המיוחד לסוריה מטעם נשיא רוסיה, אלכסנדר לברנטייב, סירב לענות הערב לשאלות על האפשרות שרוסיה תפסיק את המתקפות האוויריות על אידליב.

מוקדם יותר היום קרא נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן לקהילה הבינלאומית לפעול על מנת למנוע מתקפה של הממשלה הסורית על אידליב, המעוז הגדול האחרון של כוחות המורדים.  הממשלה הסורית, בגיבוי איראני ורוסי, מרכזת כוחות צבאיים כבר מספר שבועות לקראת התקיפה המתוכננת.

במאמר דעה שפרסם בוול סטריט ג'ורנל, טען ארדואן כי המתקפה על אידליב "תיצור סיכונים הומניטריים וביטחוניים לטורקיה, שאר אירופה ואף מעבר להן". דבריו של הנשיא הטורקי באו ימים אחדים אחרי שאיראן ורוסיה גיבו מהלך צבאי באידליב, למרות קריאתה של טורקיה להפסקת אש.

עוד כתב ארדואן כי הפעולה הצבאית המתוכננת תהיה "מתקפה חסרת הבחנה שמטרתה מחיקת האופוזיציה לממשל הסורי, ולא מהלך אמיתי או אפקטיבי נגד גורמי טרור".  לטענת ארדואן, טורקיה נלחמה בארגוני טרור "מבלי לפגוע או להעביר אזרחים ממקומם", והוסיף כי "אסור שחפים מפשע יוקרבו בשם המאבק בטרור. זה יגרום רק לעוד טרור וקיצוניות".

הנשיא הטורקי קרא לארה"ב לפעול ולהפסיק להתמקד בנשק הכימי של אסד. "זה קריטי שארה"ב תדחה את ההיררכיה השרירותית של המוות. נשק קונבנציונלי אחראי להרבה יותר מקרי מוות". עוד הוסיף כי על רוסיה ואיראן מוטל האחריות לעצור את האסון ההומניטרי המתקרב.

יותר מ-30 אלף תושבים נמלטו מבתיהם במחוז אידליב שבצפון-מערב סוריה בשל ההפצצות של המשטר ושל בעלי בריתו,  כך דיווח אתמול גורם באו"ם. זאת אחרי שבימים האחרונים הגביר חיל האוויר הסורי, בגיבוי חיל האוויר הרוסי, את התקיפות על המעוז הגדול האחרון של המורדים אחרי שפסגה משולשת בין מנהיגי רוסיה, איראן וטורקיה הסתיימה ללא פיתרון.

המתאם החדש של הפעולות ההומניטריות של האו"ם, מארק לואוקוק, הזהיר כי מתקפה כוללת באידליב עלולה לגרום לאסון ההומניטרי החמור ביותר של המאה ה-21. צריך למצוא דרכים להתמודד עם הבעיה הזאת כדי שאידליב לא תהפוך בחודשים הקרובים לקטסטרופה ההומניטרית עם אובדן החיים הגדול ביותר במאה ה-21", אמר לכתבים בז'נבה.

הוא הכיר בכך שיש לוחמים רבים במחוז, בהם גם טרוריסטים, אך הוסיף: "יש מאה אזרחים, רובם נשים וילדים, על כל לוחם באידליב". לדבריו, האזרחים "נמצאים בסכנה חמורה" מאחר שלא נותר להם לאן לברוח אחרי שבשאר אסד השיב את השליטה על מרבית שטחי המדינה. כשלושה מיליון איש חיים באידליב, מחציתם נמלטו אליה מאזורים אחרים בסוריה מאז פרוץ המלחמה.

בתוך כך, המרכז הסורי לזכויות אדם הפועל מלונדון דיווח היום כי 21 לוחמים המזוהים על משטר אסד נהרגו בעימותים עם אנשי דאע"ש בדרום סוריה. על פי הדיווח, העימותים התרחשו בליל יום שני באזור סאפה שבמדבר הסורי.

כוחות של צבא סוריה, בשיתוף מליציות מקומיות ואזוריות, נלחמים באנשי דעא"ש מצפון לא-סווידא מאז חודש יולי, אז תקפו אנשי הארגון את העיר וסביבתה. לוחמי דאע"ש מחזיקים כשלושים אזרחים כבני ערובה, אותם חטפו במתקפה. על פי הערכות, בני הערובה מוחזקים באזור סאפה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!