דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שחיתות

שיפור דרמטי / מתנקים משחיתות: ישראל בדירוג גבוה במדד השחיתות בעסקאות בינלאומיות

זאת לאחר שב-2015 דורגה ישראל במיקום הנמוך ביותר במדד | השופטת בדימוס נילי ארד, יו"ר עמותת שקיפות בינלאומית ישראל: "אנו גאים בהישגיה המשמעותיים של ישראל בהגברת האכיפה נגד שחיתות וצמצומה, הבאים לידי ביטוי בדו"ח 2018"

הון שחור (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
הון שחור (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

דו"ח חדש של ארגון "שקיפות בינלאומית" שפורסם אתמול (רביעי), דירג את ישראל בדירוג הטוב ביותר במדד "שחיתות בעסקאות בינלאומיות". משמעות הדירוג הינה הכרה בישראל כמדינה הפועלת בצורה אקטיבית כנגד תופעות של שחיתות בזירה העסקית הבינלאומית. זו הפעם הראשונה בה ישראל זוכה לדירוג הטוב ביותר במדד, ולאחר שהדו"ח הקודם, שהתפרסם ב-2015, דורגה ישראל במקום הנמוך ביותר, כמי שאינה אוכפת את התופעה. יחד עם ישראל נמצאות בקבוצת הדירוג הגבוהה ביותר 6 מדינות נוספות – ארה"ב, גרמניה, בריטניה, איטליה, שוויץ ונורבגיה.

ארגון שקיפות בינלאומית הינו ארגון חברתי גלובאלי ללא מטרות רווח, אשר עוסק במאבק העולמי נגד שחיתות בעולם השלטוני ובעולם המסחרי. הארגון פועל באמצעות קואליציה כלל-עולמית בה חברות מעל 100 מדינות, ומטרתו העיקרית היא המאבק בשחיתות באמצעות נורמות של אתיקה ושקיפות. לארגון סניף ישראלי – עמותת שקיפות בינלאומית ישראל (שבי"ל), בראשה עומדת כיום נשיאת בית הדין הארצי לעבודה לשעבר, השופטת בדימוס נילי ארד. העמותה הציגה בפני קובעי הדירוג בארגון העולמי את הצעדים הננקטים בישראל בתחום המאבק בעבירת שוחד עובדי ציבור זרים.

אכיפת עבירת שוחד לעובד ציבור זר בישראל והטיפול בנושא מתואמים במסגרת צוות בין-משרדי בראשות מנהל המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, וחברים בו נציגי פרקליטות שונים, ייעוץ וחקיקה, משטרת ישראל, רשות המיסים ורשות לאיסור הלבנת הון. תיקי חקירה בעבירה זו נחקרים על ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 ומטופלים על ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה במחוז תל אביב.

בזכות האכיפה

הדו"ח מציין את ההרשעה של חברת 'ניפ גלובל' בבית המשפט בגין שוחד עובדי ציבור בממלכת לסוטו באפריקה, וכן את ההסדר המותנה שנחתם מול חברת טבע על פי חוק ניירות ערך. עוד מוזכרות בדו"ח חקירות שונות המתנהלות כיום במשטרת ישראל, בליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה, ביניהן החקירה בעניינה של חברת שיכון ובינוי. על פי החשד, במסגרת פרשת שיכון ובינוי, הועברו תשלומי שוחד לנציגי ממשל זרים שיועדו לאפשר מיזמי בנייה בהיקף של מאות מיליוני דולרים בקניה ובמדינות נוספות בעולם.

הדו"ח מציין כי השיפור הדרמטי בדירוגה של ישראל נובע מאכיפה משמעותית של רשויות החוק בישראל בשנים 2014-2017. המאבק בשוחד של גורמים ציבוריים בעסקאות בינלאומיות והאכיפה במסגרתו מתבטאים בגידול משמעותי של מספר החקירות שנפתחו בשנים אלה נגד חברות ישראליות שביצעו מעשי שוחד במדינות זרות ובשני מקרים שנדונו והוכרעו בהצלחה בבתי-המשפט בארץ.

"גאים בהישגיה המשמעותיים של ישראל"

השופטת בדימוס נילי ארד, יו"ר עמותת שקיפות בינלאומית ישראל, מסרה עם פרסום הדו"ח כי "אנו גאים בהישגיה המשמעותיים של ישראל בהגברת האכיפה נגד שחיתות וצמצומה, הבאים לידי ביטוי בדו"ח 2018. עם התגברות הגלובליזציה והתרחבות הסחר הבינלאומי, העוסקים בפעילות מסחרית בינלאומית ניצבים בפני תנאי מסחר מורכבים וחשופים לתופעות של שוחד ושחיתות אשר יש בהן כדי לפגוע בשלטון החוק ולהביא לפגיעה בהתפתחות הכלכלית. לאור זאת נדרשות הרשויות המוסמכות והפעילים בסקטור העסקי, להקפיד על נורמות היסוד של שקיפות, יושרה ונטילת אחריות אישית, ועל כולנו יחדיו החובה לבסס את ההגנה על רשויות החוק ועצמאות מערכת המשפט בחתירה מתמדת לביעור תופעות של שחיתות בישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!