דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הוריקן פלורנס

הוריקן "פלורנס" / הוריקן פלורנס נחלש, אך הוא עדיין צפוי להיות מסוכן

הסופה נחלשה מדרגה 4 ל-3, אך היא צפויה להישאר זמן רב יותר באזור החוף המזרחי ולגרום נזק גדול משצפו תחילה החזאים | בארה"ב לא לוקחים סיכונים ומפנים תושבים אולם אלה נתקלים במחסור בדלק וחנויות ריקות ממצרכים

מבט על הוריקן פלורנס מתחנת החלל הבינ״ל (צילום: NASA via AP).
מבט על הוריקן פלורנס מתחנת החלל הבינ״ל (צילום: NASA via AP).

הוריקן פלורנס המתקרב לחוף הדרומי־מזרחי של ארה"ב נחלש אתמול (רביעי) מדרגה 4 ל–3, אך חזאים במדינה הזהירו שהסופה עדיין מסוכנת וכי עשרה מיליון בני אדם נמצאים בטווח פגיעה. הסופה נעה במהירות 24 קמ"ש עם גשמים עזים ורוחות שמהירותן מגיעה ל–201 קמ"ש. חזאים הזהירו אתמול כי סופת הענק עלולה להישאר באזור החוף במשך ימים, מה שיגרום לנזק נרחב יותר משחשבו תחילה. הסופה צפויה לחדור לפנים הארץ בסוף השבוע.

במשרד החוץ ביקשו להסב את תשומת לב האזרחים הישראלים השוהים במקום או אלו שבכוונתם להגיע למקום, לעקוב אחר הנחיות מרכז ההוריקן הלאומי של ארה"ב בדבר מסלול התנועה של הוריקן ׳פלורנס׳ ולהישמע להוראות הרשויות המוסמכות במקום.

הגלים והרוח שהסערה הזאת מביאה איתה הם דבר שעוד לא ראינו. גם אם כבר חוויתם סערות, זאת שונה. אל תהמרו על החיים שלכם עם המפלצת הזאת

1.7 מיליון תושבים מצפון קרוליינה, דרום קרוליינה ווירג'יניה קיבלו הוראה להתפנות מאזור החוף, ואזהרות נוספות חלות על אזור שבו מתגוררים 5.4 מיליוני בני אדם. לפי חלק מהדיווחים, רבים מהתושבים שביקשו להתפנות נתקלו בקשיים, מאחר שחברות תעופה ביטלו טיסות ויש מחסור בדלק.

במסר מוקלט מהבית הלבן, הנשיא דונלד טראמפ אמר כי הממשל מוכן לקראת פלורנס, אך קרא לאזרחים להתרחק. "אל תשחקו אתה, היא גדולה", הוסיף.

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1039831904109948928

מרכז ההוריקנים הלאומי צופה שהסופה תישאר ליד החוף הדרומי של צפון קרוליינה מיום חמישי בלילה ועד שבת בבוקר (שעון ארה"ב), יום אחד יותר ממה שצפו תחילה. הנתיב גם השתנה במעט, וכעת גם ג'ורג'יה צפויה להיות בסכנה כשפלורנס תחדור לפנים הארץ.

הנשיא טראמפ הכריז על מצב חירום בקרוליינה הצפונית והדרומית ובמדינת וירג'יניה, וכך פתח את הדרך לסיוע מהממשל הפדרלי. טראמפ ציין כי הממשל הפדרלי "מוכן לגמרי ולחלוטין" לפלורנס. שלוש המדינות הורו על פינוי המוני לאורך החוף אולם להימלט מאזור הסכנה עלול להתגלות כקשה מהצפוי. מישל סטובר העמיסה את חפציה יקרי הערך על רכבה בכוונה לנסוע מביתה שבחוף רייטסוויל אל בית נוסף שיש לה בעיר קרי שבקרוליינה הצפונית אולם למצוא דלק היה קשה. "הבוקר הסתובבתי כשעה בחיפוש אחר דלק והכל כבר נמכר", אמרה.

הסערה כה רחבה שאזהרה על סופה מסכנת חיים יצאה לכל מה שברדיוס של 485 ק"מ מעין הסערה ומתוכננת להמטיר כל-כך הרבה גשם שמוערך כי כל התחום שבין קרוליינה הדרומית ועד אוהיו, טווח של כ-600 ק"מ, יחווה את הגשמים העזים ויסבול מהצפות.

נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ, מביט בגרף המשקעים הצפויים לרדת בסערה הצפויה (צילום: AP Photo/Susan Walsh).
נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ, מביט בגרף המשקעים הצפויים לרדת בסערה הצפויה (צילום: AP Photo/Susan Walsh).

אנשים בכל האזור מיהרו לרכוש בקבוקי מים מינרליים ומצרכים נוספים, להגן על חלונות בתיהם בלוחות עץ, להוציא את סירותיהם מהמים ולצאת לכיוון מערב. תורים ארוכים נוצרו בתחנות הדלק ולחלקן אזל המלאי, גם בתחנות המערביות יותר. גם חלק ממדפי החנויות נוקו לחלוטין ממצרכים. "אין מים, אין מיצים, אין קופסאות שימורים", אמרה קריסטין הארינגטון שסיפרה כי עצרה בסניף וולמארט בווילמינגטון.

אגירת מים מינרלים לקראת הגעתו של ההוריקן פלורנס למערב ארה״ב (צילום: AP Photo/Mic Smith).עליית מפלס מי הים באזור קרוליינה הצפונית עלול להותיר את הקצה המזרחי של המדינה תחת כ-2.75 מ' של מים בחלק מהמקומות, כך לפי התחזיות. "הסערה הזאת ממש מפחידה אותי", אמר קן גראהם, מנהל המכון הלאומי לחקר הוריקנים והתחנן בפני התושבים להכין ערכות חירום ותוכניות להיכן להימלט. "הסופה הזאת הולכת להפיל את זרם החשמל לימים ואף שבועות. היא הולכת להחריב תשתיות. היא הולכת להחריב בתים", אמר ג'ף בייארד, בכיר ב-FEMA, הרשות הפדרלית לניהול מקרי חירום.

כאמור, החזאים צופים כמויות גשם אדירות כשחלקים של קרוליינה הצפונית צפויים כ-500 מ"מ של גשם אם לא יותר וכ-250 מ"מ ברחבי המדינה ובווירג'יניה, חלקים של מרילנד ווושינגטון די.סי. מודל שנבנה על-ידי מחשב אירופאי חוזה יותר מ-1,150 מ"מ בכמה אזורים של קרוליינה הצפונית. לפני שנה התחזיות האלה היו מעוררות גיחוך אולם אותו מודל ניבא במדוייק את כמויות הגשם העצומות של הוריקן "הארווי" אשתקד באזור יוסטון. "אתה מתחיל לתהות מה המודלים האלה יודעים שאנחנו לא", אמר בריאן מק'נולדי, מומחה להוריקנים מאוניברסיטת מיאמי. "להתחיל למדוד גשם ביחידות של רגל מתחיל להיראות סביר", אמר.

מסלולה הצפוי של פלורנס אמור לעבור דרך לפחות שש תחנות כוח גרעיניות, בורות הטמנה של פסולת אפר פחמי, אתרי פסולת תעשייתית ואינספור חוות חזירים המחזיקות בפסולת בעלי חיים במאגרי ענק. דובר מטעם חברת האנרגיה "דיוק" אמר כי המפעילות יתחילו לסגור תחנות כוח גרעיניות לפחות שעתיים לפני שהסופה תכה.

בתים מוצפים ביוסטון טקסס לאחר ההוריקן 'הארווי'. תצלום ארכיון (צילום: Shutterstock)
בתים מוצפים ביוסטון טקסס לאחר ההוריקן 'הארווי'. תצלום ארכיון (צילום: Shutterstock)

מושל קרוליינה הצפונית הוציא צו התפנות מכפייה, לדברי ראשון מסוגו, לכל אזור האיים שלחופי המדינה. "ראינו סערות וראינו הוריקנים בעבר", אמר קופר. "אבל זאת שונה". למרות הכל, ליז בראונינג פוקס בת ה-65 מתכננת להעביר את הסערה בביתה שבעיירה באקסטון, על אף צו הפינוי. אמה בת ה-88 סרבה להתפנות ותישאר עמה. "כל מי שנשאר הוא או ממש מבוגר, או שאין לו לאן ללכת, או מעורב בפעילויות חילוץ וחירום כאלה ואחרות", אמרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!