דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

הבחירה של אמזון / ברני סנדרס: אמזון צריכה לבחור בין שכר הוגן למס על שירותי רווחה

הצעת חוק חדשה של הסנטור נועדה לתת מענה למצב בו חברות גדולות מרוויחות סכומי עתק בזמן שעובדיהן מרוויחים פרוטות ונאלצים להיעזר במדינה | סנדרס: "העובדים צריכים להסתמך על תלושי מזון כדי להתקיים"

הסנטור ברני סאנדרס ועובד במרכז מיון של אמאזון בבולטימור. (AP Photo/Patrick Semansky)
הסנטור ברני סאנדרס ועובד במרכז מיון של אמאזון בבולטימור. (AP Photo/Patrick Semansky)
יונתן קירשנבאום

לפני שבוע הצטרפה חברת "אמזון" האמריקאית לאפל, והפכה לחברה השנייה בהיסטוריה שהגיעה לשווי של טריליון דולר. אלו חדשות טובות מאד עבור בעלי המניות של אמזון, ואלו בטח חדשות טובות בעבור ג'ף בזוס, מנכ"ל החברה, והאיש העשיר ביותר בעולם שהונו מוערך בכ-150 מיליארד דולר. עם זאת, עובדי החברה, המונים כחצי מיליון בני אדם, מועסקים בתנאים גרועים במיוחד, עם שכר נמוך, וחוסר ייצוג מול ההנהלה.

אמזון ידועה כמעסיקה בתנאים קשים במיוחד, ורבים מהעובדיה נאלצים להסתפק בשכר שלא מאפשר להם קיום בכבוד. במקרים אלו, עובדי החברה, גם אלו שעובדים במשרה מלאה, נדרשים להתמך על ידי תכניות הרווחה האמריקאיות.

לאחרונה החל ברני סנדרס, הסנטור הדמוקרטי מוורמונט, להביא לתשומת לבה של התקשורת האמריקאית את חוסר הצדק במצב בו רווחי בעלי החברה עולים בקנה מידה אדיר, מבלי שיפורים משמעותיים בתנאי העובדים. סנדרס קרא לאי-השוויון בחלוקת ההכנסות בחברה "סימן מובהק לכלכה מוטה לטובת העשירים".

"בזוס (ג'ף בזוס, מייסד, נשיא, מנכ"ל ויו"ר דירקטוריון חברת אמזון, י.ק) מרוויח בעשר שניות יותר ממה שהעובד הממוצע מרוויח בשנה: 28,466 דולר", אמר סנדרס בסרטון שהפיץ בהקשר של אמזון. כעת מציע סנדרס הצעת חוק בניסיון לדחוף את החברה להגדיל את שכר עובדיה. על פי ההצעה, חברת אמזון תידרש לשלם מס נוסף בגובה סף הסיוע אותו מקבלים עובדיה מתכניות הרווחה הממשלתיות.

"הצעת החוק שלנו נותנת למעסיקים גדולים ורווחיים את זכות הבחירה: או לשלם לעובדים שכר הגון, או לשלם מס על השירותים אותם נדרשים לקבל העובדים שלהם מהמדינה, בעקבות השכר הנמוך" אמר סנדרס. כך, אם עובד החברה נדרש לקבל סיוע מהמדינה (בדמות תלושי מזון, קצבאות וכדומה) בסך של 2,000 דולר, תידרש חברת אמזון לשלם את אותם 2,000 דולר למדינה במיסים.

"העניין שבו אנחנו דנים הוא מה שרודף את הכלכלה האמריקאית מאז המשבר, והוא שלמרות רמות אבטלה נמוכה, יש לנו עדיין עשרות אלפי עובדים אמריקאים שעובדים בשכר נמוך כל כך שהם לא יכולים לתמוך במשפחות שלהם. יש לנו היום שלושה אנשים, העשירים ביותר באמריקה, שבבעלותם יותר הון מכל החציון התחתון של החברה שלנו ביחד".

"ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון הוא אדם העשיר ביותר בעולם. אני חושב שהוא התעשר בעוד שני מיליארד דולר אתמול, לאמזון היה יום טוב. הוא שווה כ-168 מיליארד דולר, זה לא רע" אמר סנדרס, כשהציג את הצעת החוק. "לעומת זאת, עובדי החברה מרוויחים שכר כל כך נמוך שהם צריכים להסתמך על תלושי מזון, ביטוח בריאות מסובסד ודיור ציבורי כדי להתקיים".

"אני עובדת 40 שעות בשבוע בשביל 13.25 דולר לשעה" הקריא סנדרס עדות שנתנה עובדת החברה. "יש לי שני ילדים להאכיל ואני מקבלת 90 דולר בתלושי מזון, ואני לא מרוויחה מספיק כסף כדי לאכול ארוחת צהריים בעבודה אז אני שותה משקה חלבון לאורך היום, כדי להבטיח שהילדים שלי יוכלו לאכול".

הצעת החוק של סנדרס לא תהפוך לחוק בארה"ב היות והרפובליקנים שולטים בשני בתי הנבחרים. עם זאת, ברנסי סנדרס עשוי לנסות לרוץ לראשות המפלגה הדמוקרטית במירוץ הנשיאותי בעוד שנתיים, והצעות חוק מסוג זה מבצרות את הדימוי הציבורי שלו כתומך באוכלוסיית העובדים האמריקאית. בנוסף, הצעות חוק מסוג זה עשויות להפוך את המפלגה הדמוקרטית לפופולרית יותר בבחירות אמצע הכהונה של טראמפ, שיתקיימו בנובמבר הקרוב. בחירות אלו יהיו דרמטיות בעבור המפלגה הדמוקרטית, והן מהוות הזדמנות להגדיל משמעותית את כוחה במידה ותזכה בשליטת שני הבתים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!