דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ועידת המשפט - מי רוצה לשבור את ועדי העובדים?

בועידת המשפט השנתית של ישראל, שהיא הבמה המרכזית של השיח המשפטי בישראל, שנערכה ממש לאחרונה במלון דיויד אינטרקונטיננטל דיברו גם על הנושא: "מי רוצה לשבור את ועדי העובדים?"
ת'אמת, היה רשום לי ביומן לגבי קיומה של הועידה הזו, אך נבצר ממני להגיע, כי זה נפל על יום עמוס במיוחד והנושא שעניין אותי היה אחד מתוך רשימה ארוכה של נושאים, בהם דובר שם.
ניצן צבי כהן מ"דבר ראשון" לעומת זאת נכח שם וכתב כתבה מצוינת בנושא, מנקודת הראות שלי כיו"ר ועד עובדים בהייטק, רציתי להרחיב כי אני עוסק בנושא הרבה, הרבה מאוד.
אתחיל בציטוט מדבריה של נשיאת בית הדין הארצי לעבודה השופטת ורדה וירט ליבנה: "צריך לזכור שנקודת המוצא היא שבמדינת ישראל קיימת זכות התארגנות שהיא זכות יסוד, ולה נלוות זכות השביתה. זו זכות שקיימת מאז קום המדינה, לטוב ולרע" הבהירה, "בית הדין בהחלטותיו מחייב את הצדדים להידבר ולחזור לשולחן המשא ומתן. החלטות בית הדין ממתנות את רוח הלחימה של הצדדים – עם זאת לעיתים אין מקום להדברות ויש להכריע. השביתה היא הכלי המרכזי של העובדים להשגת הישגים מול המעסיק".

יחסי עבודה הם עסק די מורכב אבל מצד שני פשוט מאוד וקצת דומה להורדת ידיים. אבל צריך להבין שנקודת המוצא של הוועדים החדשים, או לפחות שלנו, כן כן שלנו, של ועד SAP היא שוועד זה בעד. אנחנו לא נגד החברה, לא נגד המנהלים הבכירים המוחרגים מההסכם, לא נגד השורה התחתונה שצריכה להמשיך ולגדול לטובת כולנו, אנחנו פשוט קודם כל מאוד בעד העובדים ולעיתים יש מי שמנסה לצייר את זה כאילו אנו נגד החברה.
אלו שמנסים לצייר זאת כך הם אינטרסנטים שמטרתם להחליש את הוועד כי הם השמרניים, העתיקים החיים ע"פ הסטיגמה שצריך לשבור את ועדי העובדים.
לא אתמם וברור לי למה הסטיגמה הזו קיימת, ונכון, יש מי שאחראים ליצירת הסטיגמה הזו. ליצירת הסטיגמה הזו אחראיות גם הנהלות רבות. אותן הנהלות שעסוקות כל הזמן בלהילחם, להכפיש ולטנף על הוועד שבסה"כ באמת מתכוון רק לטוב.
אנחנו ב- SAP ועד של אנשי הייטק, די וותיקים אפילו ומשום שכך אנחנו אנשים שבאו ממקצועות ריאליים, לכן הסביר לי פעם אחד מחבריי הוועד שמה שקורה זה חוק פיסיקלי פשוט.
נתחיל מפיסיקה. פִיזִיקָה (מהמילה היוונית φύσις, "פיסיס" – "טבע") היא ענף במדעי הטבע החוקר את חוקי היסוד של הטבע . פיזיקה היא הבסיס של הכל.
החוק השלישי של ניוטון קובע כי כנגד כל כוח פועל כוח נוסף השווה בגודלו והפוך בכיוונו.
כלומר לפי הפיזיקה כשההנהלה לוחצת על הוועד, הוועד מפעיל כוח השווה בגודלו והפוך בכיוונו.

עכשיו כשנכנסתי לערכים בוויקפדיה כדי לכתוב את הפוסט הזה נתקלתי גם בחוק הראשון של ניוטון שקפץ לי וצילצל מאוד מוכר:
החוק הראשון של ניוטון, עקרון ההתמדה, קובע כי קיימת מערכת אינרציאלית, שבה בהיעדר כוח (או כשהכוח השקול הפועל עליו שווה לאפס), גוף לא יואץ, כלומר, יתמיד במנוחתו או במהירות קבועה לאורך קו ישר.

החוק הראשון מתחבר לי לפסוק " וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ" וכן לאמירה שאמרתי להנהלת SAP בתקופה שניסו לפגוע בי: כל עוד הכל רגוע, גם אני אהיה רגוע. לא אכתוב פוסטים, לא אשלח מכתבים לגלובל, לא אצא לתקשורת. אבל ברגע שיישנו ניסיונות החיסול, משמע פיטורים, אגיב בעוצמה.

הגישה הסטגמטית בישראל מרגיזה עד מאוד. כולם מנסים לחסל את הוועדים. הוועדים נתפסים כמקור כל הרוע בעולם וזה ממש לא כך.
הרבה דברים שאומרים על הוועדים הם שקר וכזב ובימינו אני יכול גם להעיד ממקור ראשון ולתת דוגמאות.
הוועדים הם מושחתים? יש אנשים מושחתים. הם יכולים להיות בוועדים, בהנהלות, בכנסת, בממשלה, בצבא, סתם אנשים פרטיים. הם יכולים להיות בכל מקום. מפרסמים יותר בתקשורת שיש אנשים מושחתים בוועדים כי כולם עסוקים בלשנוא אותנו, אבל סטטיסטיקה פשוטה תוכיח שזה ממש לא נכון.
הכוח משחית? הכוח משחית את כולם. את השרים וחברי הכנסת. הוא משחית מאוד את הקצינים הבכירים, הוא משחית את העשירים וגם את אלה שרוצים להיות כאלה. אבל יש כאלה שאותם הוא לא משחית. כי יש מי שבוחרים שהוא ישחית אותם ויש כאלו שלא.
הוועדים דואגים רק לעצמם? שוב באותה לוגיקה, יש אנשים שדואגים רק לעצמם. הם עשויים להיות חברי ועדים, ראש ממשלה, יהודי עשיר או גוי עני. אבל יש כאלו שחרתו על דגלם עבודה למען הציבור, למען הכלל, שבאו לנסות ולעשות את העולם הזה מקום מעט יותר טוב וגם כמוהם יש בוועדים ואפילו בכנסת.

אז אני מניח שהבנתם את עמדתי בנושא ולפני שאסיים אכתוב שוב: ועד זה בעד.

בעד העובדים, בעד מקום העבודה שמשלם את משכורתם, בעד ההסתדרות שתומכת בעובדים, בעד האיגוד שמאגד את העובדים, בעד משאבי אנוש שתומכים בעובדים, בעד ההנהלה כל עוד היא משרתת את האינטרסים של החברה והעובדים, בעד החברה בישראל, בעד עולם טוב יותר.

כן, יש לצערי לעיתים התנגשויות בין הדברים וצריך לתעדף ולהבין את הסיטואציה בעיניים פקוחות.
אבל בקיצר…

ועד זה בעד!

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!