דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיקרוסופט

היצע וביקוש / כפפה ש"משמיעה" שפת סימנים ופלאפון שהוא "מצלמה מדברת"

מדובר על שוק הולך ומתרחב, חלקו כתוצאה מהזדקנות האוכלוסייה, והרבה כסף מתחיל להיות מוזרם לתחום | "אנשים יוכלו לבטא את רגשותיהם ודעותיהם בלי להזדקק לעזרתו של אדם אחר - הכפפה תאפשר להם עצמאות ושליטה"

אפליקציה שיוצרה על ידי מיקרוסופט המתארת בצורה קולית את בקבוק השתייה הנסרק (AP Photo/Robert Stevens)
אפליקציה שיוצרה על ידי מיקרוסופט המתארת בצורה קולית את בקבוק השתייה הנסרק (AP Photo/Robert Stevens)

הדיל איוב לובשת כפפה שחורה ומתחילה סדרה של תנועות בשפת הסימנים. כשהיא לוחצת על כפתור בסמור לפרק ידה נשמע קול האומר "בואו נרקוד!". "זה החלום שלי, לתת  קול לאלו שאינם מסוגלים לדבר", אומרת הממציאה בת ה-36 העוסקת כעת בפיתוח הכפפה המסוגלת לתרגם שפת סימנים לאנגלית מדוברת. זהו חלק מעבודת הדוקטורט שלה בטכנולוגיה מסייעת באוניסרסיטת גולדסמיט' שבלונדון.

איוב אמנם מקווה שלמאמציה יהיו גם תוצאות כלכליות, אך לדבריה היא מונעת מרצון עז ליצור עולם בו מוגבלויות גופניות וקוגניטיביות יהפכו לחסרי משמעות. היא מנסה לגייס כעת מיליון פאונדס כדי להוציא את הכפפה לשוק, כשהיא מעריכה שהיא תוכל למכור אותן בעלות של רק כמה מאות דולרים כל אחת, בניגוד לטכנולוגיה קיימת העולה כ-2,000$.

"חלומי הוא שהכפפה הזו תוכל להיות הרחבה של החושים של בני האדם. הם יוכלו לבטא את רגשותיהם ודעותיהם בלי להזדקק לעזרתו של אדם אחר – הכפפה תאפשר להם עצמאות ושליטה".

מדובר על דוגמא אחת מתוך מגמה שהולכת ומתרחבת, ובה חברות רבות, גדולות כקטנות, מנסות לרתום את ההתפתחויות הטכנולוגיות האחרונות לשיפור חייהם של אנשים עם מוגבלויות. התפתחויות רבות בתחום הבינה המלאכותית והוזלת מחירי החומרה מאפשרות גם לחברות וממציאים ללא הכיסים הגדולים של ממשלות או תאגידים, לפתח עזרים שונים הנחוצים מאוד למספרים ההולכים וגדלים של אנשים הזקוקים לכך. חלק מהעלייה הצפויה בבעלי המוגבלויות קשורה להזדקנות האוכלוסייה, דבר שצפוי להוביל לשני ביליון בעלי מוגבלויות עד שנת 2050.

"אנחנו בהחלט רואים התפרצות של טכנולוגיה חדשה שמנסה לתמוך בבעלי מוגבלויות" אומר צביקה קריגר, ראש מדיניות הטכנולוגיה והשותפויות בפורום העולמי הכלכלי. "יש הרבה ממציאים שמנסים להתקדם מעבר לאפליקציית הכרויות או רשתות חברתיות. הם מנסים לעשות משהו שבאמת יכול לעזור לאלו שזקוקים לכך".

חברות שונות מתחילות לזהות את השוק הגדל הזה. מיקרוסופט וגוגל למשל מציעות סכום של 45 מיליון דולר במענקים למפתחים וממציאים בתחום הטכנלוגיה המסייעת. במיקרוסופט אומרים שהם מקווים למצוא טכנולוגיות שיוכלו להשתלב בשירותים קיימים הנמצאים בשימוש נרחב. בשנה שעברה החברה השיקה את האפליקצייה החינמית המאפשרת לפלאפון להיהפך ל"מצלמה מדברת". האפליקציה מאפשרת לאנשים בעלי לקות ראייה לסרוק ולהקריא טקסט, לזהות פרצופים ולזהות מוצרים באמצעות הברקוד שלהם.

"אני לחלוטין סבור שיש פה שוק ייחודי בפני עצמו, ומעבר לכך, יש שוק רחב יותר של כלים שמיקרוסופט יפתחו מתוך העדשה הזו של פתרונות למוגבלויות" אומר הקטור מינטו, האחראי על תחום ההנגשה במיקרוסופט.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!