דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפיליפינים

אסונות טבע / הפיליפינים: סופת הטייפון "מאנגקוט" בדרכה אל המדינה מוכת האסונות

לא רק ארה"ב ו"פלורנס" | באוקיינוס השקט הולכת ומתעצמת סופת טייפון עם רוחות במהירות 250 קמ"ש שמאיימת על צפון הפיליפינים | ב-2013 זה הסתיים עם 7,300 הרוגים ונעדרים, נזקים עצומים וחמישה מליון עקורים

חזאי בפיליפינים מראה את התקדמות סופת הטייפון "מאנגקוט" (AP Photo/Aaron Favila)
חזאי בפיליפינים מראה את התקדמות סופת הטייפון "מאנגקוט" (AP Photo/Aaron Favila)

הרשויות בפיליפינים החלו לפנות אלפי בני אדם היום (חמישי) החיים במסלול התקדמותה הצפוי של סופת הטייפון "מאנגקוט", החזקה ביותר השנה. בנוסף לכך הוחלט לסגור בתי-ספר, להכין דחפורים לעבודות עפר ומניעת מפולות בוץ והכנת כוחות חילוץ וחיילים בצפון המדינה.

מרכז חיזוי הטייפונים המשותף בהוואי סיווג את הסופה כ"סופר טייפון" עם רוחות עוצמתיות ומתפרצות. החזאים טוענים כי מאנגקוט עלול לפגוע בצפון מזרח מחוז קגיאן בשבת כשהיום הוא במרחק של 725 קילומטרים אל תוך האוקיינוס השקט עם רוחות במהירות 205 קמ"ש ועלול לצבור תאוצה לרוחות במהירות של עד 255 קמ"ש. היקף עננת הגשם של הסופה מתפרש על-פני 900 קילומטרים ובשילוב גשמי מונסון עונתיים, הטייפון צפוי להביא עמו גשמים כבדים שעלולים ליצור מפולות בוץ ושטפונות.

אזהרת סערה פורסמה ב-25 פרובינציות של לוזון, האי המרכזי בצפון הפיליפינים, תוך איסור על שיט. המפקח על ההגנה האזרחית, ריקרדו ג'אלאד, אמר כי מעל לארבעה מיליון בני-אדם בקגיאן ובמחוז איזבלה חשופים להשפעות ההרסניות ביותר שכן הם שוכנים באזורים הסמוכים למעבר עין הסערה. קרוב ל-48,000 בתים באזורים אלה עשויים מחומרים קלים ועלולים להיהרס כתוצאה מהרוחות העזות.

מושל קגיאן, מנואל ממבה, אמר כי הוחל בפינויים של תושבים מכפרים השוכנים לאורך החוף ובאיים של המחוז בן ה-1.2 מיליון תושבים המתמחה בגידולי אורז ותירס. עוד הוסיף כי הלימודים בבתי-הספר הופסקו. "מזג האוויר כאן עדיין רגוע אבל אנחנו מפנים אותם עכשיו כי זה חשוב שכאשר הסופה תגיע, אנשים כבר יהיה הרחק מאזור הסכנה", אמר.

לפי ממבה, הטייפון שינה במעט את מסלולו וזה אילץ את הרשויות להעריך מחדש כל הזמן איך להתכונן, היכן לפרוש צוותי חירום ואספקה ואת מי לפנות. הסופה מתקרבת בתחילת עונת קציר האורז והתירס והאיכרים נחפזו להציל את מה שניתן היה מהייבולים שלהם. האיום על התוצרת החקלאית מצטרף למשבר אורז שבפיליפינים סובלים ממנו ממילא בתקופה האחרונה.

מהמשרד להגנה אזרחית נמסר כי עוד פרובינציות בצפון החלו בפינוי תושבים במהלך היום, כולל במחוזות ההרריים המועדים לגשם ומפולות. התושבים כיסו חלונות זכוכית בלוחות עץ, חיזקו את הבתים עם חבלים והזיזו סירות דיג למקומות מבטחים.

נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה, שביקר לאחרונה בישראל, ביטל את הופעתו המתוכננת בניסוי של טיל שאמור היה להיות משוגר מספינה של חיל הים הפיליפיני ובמקום זאת ניהל פגישות עם צוותי המוכנות לאסון ובכירים במשרד ההגנה בבירה מנילה.

בגואם, היכן שמנגקוט כבר עבר, התעוררו התושבים לרחובות מוצפים, עצים שנעקרו והפסקות חשמל נרחבות. סוכנויות הממשל ביצעו הערכת נזקים והחלו לפנות את הדרכים, כך לפי ה'פסיפיק דיילי ניוז'. מעל ל-80% מהטריטוריה שבשליטה אמריקנית היה ללא חשמל אולם זה חודש תוך שעות ספורות. הסופה צפוייה להמשיך מהפיליפינים לעבר הונג-קונג ודרום סין, אזורים בהם מתגוררים מעל ל-100 מיליון בני-אדם.

מנגקוט, מילה בתאית לפרי המנגוסטין, הוא סופת הטייפון ה-15 שפוגעת בפיליפינים השנה. המדינה נפגעת מדי שנה בממוצע מ-20 סופות ונחשבת לאחת המדינות מוכות אסונות הטבע בעולם. סופת הטייפון "הייאן" הותירה יותר מ-7,300 הרוגים ונעדרים, גרמה לנזק רב ועקרה מבתיהם יותר מחמישה מיליון בני אדם כשפגעה במרכז המדינה ב-2013.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!