דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוני אלשיך

נפרדים מאלשיך / ארדן: "אינני מצטער על החלטתי ואינני מצטער על מינוי של אלשיך למפכ"ל"

במסיבת העיתונאים (ה') חשף ארדן את המועמדים להחלפת המפכ"ל אלשיך: ניצב יורם הלוי, ניצב דוד ביתן והניצב בדימוס משה אדרי | ארדן אמר כי בינו ובין המפכ"ל היו חילוקי דעות שלא נתן להם ביטוי | אבי גבאי: "שרי הליכוד מנהלים מלחמה נגד שלטון החוק והדמוקרטיה"

גלעד ארדן ורוני אלשיך (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש 90).
גלעד ארדן ורוני אלשיך (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש 90).
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

במסיבת העיתונאים שקיים אחר הצהריים (חמישי), הודיע השר לביטחון הפנים גלעד ארדן כי ניצב יורם הלוי, ניצב דוד ביתן, ומפכ"ל המשרד לבטחון פנים, ניצב בדימוס משה אדרי הם המועמדים הסופיים לתפקיד מפכ"ל המשטרה. כזכור, מוקדם יותר היום הודיע ארדן למפכ"ל אלשיך כי תפקידו לא יוארך לשנה נוספת, אלא יסתיים בחודש דצמבר הקרוב. 

במסיבת העיתונאים, אמר ארדן כי "כאשר אני מוניתי לשר לבטחון פנים קיבלתי משטרה שנמצאת במשבר אמון חריף עם הציבור, ושורה של בכירים שפרשו בנסיבות לא ראויות. באותן נסיבות הגעתי למסקנה ששי צורך בהליך או החלטה חריגה ביותר. ולאחר עשרות שנים שדבר כזה לא קרה החלטתי למנות מפכ"ל מחוץ לארגון, שיביא איתו ארגז כלים חדש ותרבות ארגונית אחרת.

בתגובה להחלטת ארדן התבטאו פוליטקאים רבים מהאופוזיציה, בינהם יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי: "ענן כבד רובץ על החלטת השר ארדן שלא להאריך את כהונת המפכ"ל", אמר גבאי. "בזמן שמשטרת ישראל עושה את מלאכתה ונלחמת בחשדות לשחיתות שלטונית של ראש הממשלה וסביבתו – שרי הליכוד מנהלים מלחמה נגד שלטון החוק והדמוקרטיה. לנתניהו ולכל שרי הליכוד שהקריירה הפוליטית שלהם תלויה בנתניהו, אסור היה להחליט בעניין עתיד המפכ"ל. להחלטה שלהם יש מטרה אחת – להלך אימים על שלטון החוק."

שלוש השנים האחרונות תחת כהונתי כשר ותחת אלשיך היו שנים מאתגרות ומורכבות אבל עתירות בהישגים. המשטרה התמודדה עם גל טרור חדש בירושלים, משמר הגבול התעצם והפך להיות החיל המבוקש ביותר. הוקמו יחידות משטרה חדשות רבות בתחומים חדשים. בקרוב נחנוך יחידה לחקירות תאונות עבודה. משטרת ישראל הפכה למשטרה מתקדמת וטכנולוגית וחכמה יותר". ארדן המשיך והוסיף כי "וכמובן, גם בתחום התרבות הארגונית הובלנו יחד שינוים, כמו הכנסת מבדקים תעסוקתים לקצונה הבכירה של המשטרה, וחוקקנו חוק על בדיקות פוליגרף".

ארדן ציין את המחלוקות והמתחים שהתקיימו בינו ובין ארדן: "על אף, שכאשר החלטתי בזמנו למנות מפכ"ל מחוץ לשורות המשטרה היו לכך מתנגדים רבים, אינני מצטער על החלטתי ואינני מצטער על מינוי של אלשיך למפכ"ל. עם זאת, היו למפכ"ל ולי גם חילוקי דעות בסוגיות שונות. חלק מסוגיות אלה הן מהותיות וכבדות משקל, שבעיני הייתה להן השפעה ניכרת על אמון הציבור במשטרה. אולם, מתוך ראיית טובת הארגון והמשרתים בו נמנעתי כמיטב יכולתי לתת ביטוי פומבי למחלוקות אלו. אני חושב שכך ראוי לנהוג ואני מתכוון להמשיך לנהוג כך".

בהמשך לכך, ציין ארדן שוב כי הארכת כהונתו של מפכ"ל המשטרה לתקופה של 4 שנים אינה צעד מובן מאילו, וכינה אותה "חריגה". עוד אמר ארדן כי "לאחר ששקלתי גם את ההישגים שהשגנו וגם את מה שלא קודם כפי שרציתי הגעתי לככל החלטה שלא להאריך את כהונת המפכ"ל מעבר לשלוש שנים. אני סבור שיש להשיב במשטרה את הדברים למסלולם ולמנות מפכ"ל חדש למשטרה מתוך שורות הארגון".

ארדן ציין את המשימות המרכזיות שלדעתו יהוו את האתגרים המרכזים שיעמדו לפתחו של המפכ"ל הבא: "האתגר המרכזי אותו אני רואה לנגד עיני יהיה הורדת הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. בתחום הזה הושקעו בשנים האחרונות תקציבים גדולים ומאמצים גודלים, אולם לצערי התוצאות עדיין אינן מספקות. אתגרים רבים שיעמדו בפני המפכ"ל הבא יהיו מצלמות גוף על שוטרי משטרת ישראל. חיזוק תחום המשמעות במשטרה. שיפור המענה המשטרתי כנגד אלימות כנגד נשים ואלימות בתוך המשטרה".

ארדן תיאר את הליך בחירת המפכ"ל הבא: "בשבועות הקרובים אגיש את המלצתי לממשלה בנוגע למינויו של המפכ"ל הבא. החלטתי לקיים 2 תהליכים מקבילים: אגיש לוועדת גולדבר 3 מועמדים, ובמקביל אקיים עם המועמדים סבב ראיונות מעמיק בו אבקש מהם להציג בפני את תוכניותיהם מול האתגרים שציינתי".

המועמדים: ניצב ת"א, ניצב ירושלים והלשעבר

ניצב יורם הלוי (55), משרת במשטרה מזה 33 שנים, ומשמש כיום כמפקד מחוז ירושלים. הלוי נמצא בתפקיד מזה כשנתיים. לפני כן כיהן בין היתר כמפקד מחוז דרום וכמפקד מג"ב. 

ניצב דוד ביתן (59) משרת במשטרה מזה 32 שנים, ומשמש כיום כמפקד מחוז תל אביב. בעבר שימש כמפקד מחוז דרום, מחוז בו מילא את מרבית תפקידיו במשטרה.

ניצב בדימוס משה צ'יקו אדרי (51) שירת במשטרה 28 שנים עד פרישתו השנה, משמש בחודשים האחרונים כמנכ"ל המשרד לבטחון פנים, בראשו עומד השר ארדן. לפני פרישתו מהמשטרה, עמד בראש מחוז תל־אביב ובראש מחוז ירושלים. כמפקד מחוז ירושלים נרשמה לאדרי הערה פיקודית בגין הכשלים במצעד הגאווה, שהובילו לרציחתה של שירה בנקי ז"ל ולדקירתם של 5 צועדים נוספים. . 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!