דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שכנות טובה

המלחמה בסוריה / מינהלת "שכנות טובה" נסגרת: 8,300 ילדים סורים טופלו במרפאות צה"ל בשנתיים

"מנהלת שכנות טובה שינתה חיים לאלפי גברים, נשים וילדים, זו זכות לקחת בה חלק״ אמרה סגן גל, קצינת המבצעים של אוגדת הבשן, שהפעילה עד ליוני האחרון את המינהלת

מנהלת "שכנות טובה" (צילום: דובר צה"ל).
מנהלת "שכנות טובה" (צילום: דובר צה"ל).
שי ניר

בתום שנתיים של פעילות הומניטרית מורכבת, מגוונת ורחבת היקף שסייעה לרבבות אזרחים סורים, הסתיימה פעילות מינהלת 'שכנות טובה', כך מסר אתמול (חמישי) דובר צה"ל. המנהלת עסקה במתן סיוע הומניטרי ורפואי לאזרחי סוריה, והינה חלק מסיוע נרחב שהוענק על ידי צה"ל בשנים האחרונות. בחודש יולי האחרון כשהשתלט צבא אסד על דרום מערב סוריה, פעילות המנהלת הופסקה.

לפני למעלה מ-7 שנים פרצה מלחמת האזרחים בסוריה וכבר בשלב מוקדם כוחות המורדים, בעיקר ארגונים ג'יהדיסטיים השתלטו על דרום מערבה של סוריה. על אף הצהרתה הרשמית של מדינת ישראל כי אינה מתערבת בענייניה הפנימיים של סוריה, עלה צורך אסטרטגי לקיים קשרים עם האוכלוסיה הסורית מעבר לגדר הן מסיבות הומניטריות והן מסיבות ביטחוניות. בקיץ 2016 הוקמה מנהלת 'שכנות טובה' באוגדת הבשן, בניסיון לתת מענה לצרכים בצד הסורי של הגדר.

מנהלת "שכנות טובה" (צילום: דובר צה"ל).
מנהלת "שכנות טובה" (צילום: דובר צה"ל).
מנהלת "שכנות טובה" (צילום: דובר צה"ל).
מנהלת "שכנות טובה" (צילום: דובר צה"ל).
מנהלת "שכנות טובה" (צילום: דובר צה"ל).
מנהלת "שכנות טובה" (צילום: דובר צה"ל).

לאחר סגירת המנהלת וסיום הפעילות ההומניטרית, צה"ל התיר לפרסום את היקפי הסיוע מהשנים האחרונות. במסגרת הפעילות נפתחו: מרפאת יום "מזור לדך" שפעלה במשך כשנה ובה טופלו כ-7,000 ילדים סורים, בית החולים בברייקא, בית החולים ליולדות ומרפאה בג'בתא ויושמו מבצעי "ביקור רופא" – בהם טופלו למעלה מ-1,300 ילדים ועשרות נותחו בבתי חולים בישראל. במסגרת מאמצי הסיוע הנרחבים שהוביל צה"ל הועברו מזון, ציוד רפואי, ציוד לוגיסטי, ביגוד ועוד.

בצה"ל אומרים כי פעילות הסיוע הנרחבת ברמת הגולן הסורית היא ביטוי נוסף לערכים המנחים את עשייתו – הושטת יד תומכת בעת צרה לאזרחים הנזקקים לסיוע, גם מחוץ לגבולות הארץ. מפקד מנהלת שכנות טובה, סגן-אלוף אייל אמר, "הסיוע שהענקנו לשכננו הסורים הוא מתוך אמונה שלכל אחד ואחת מגיע לקבל את המקסימום ואת הטיפול הרפואי הכי הוגן. הדברים הכי קטנים שהענקנו להם היו עולם ומלאו עבורם והאתגרים על הגבול היו כלא כלום לעומת הרווח של תקווה, ביטחון והצלת נשים, גברים וילדים".

מפקד מנהלת "שכנות טובה", סגן-אלוף אייל (צילום: דובר צה"ל).
מפקד מנהלת "שכנות טובה", סגן-אלוף אייל (צילום: דובר צה"ל).

סגן גל, קצינת המבצעים של אוגדת הבשן אמרה, "אומנם אתה לא תמיד חווה את הילדים, אתה לא תמיד רואה אותם אבל בסופו של דבר אתה עומד שם מאחורי הקלעים ורואה את התהליך. אתה מרגיש ויודע שאתה עוזר להציל חיים, שאתה מסייע, שאתה נותן את הדברים הכי קטנים שנחשבים גדולים ויקרים מפז עבורם. העזרה הזאת משנה חיים, זה מאתגר אבל מספק, העבודה הקשה מאחורי הקלעים שווה הכל ברגע שאתה רואה את הילד הקטן מחייך בתוך מעיל ומחבק את הבובה שלו ולרגע שוכח מכל מה שקורה מסביב. מנהלת שכנות טובה שינתה חיים לאלפי גברים, נשים וילדים, זו זכות לקחת בה חלק״.

לא רק סיוע הומניטרי

ככל הנראה, ישראל הגישה לא רק סיוע הומניטר,יאלא גם חמשה וממנה קבוצות מורדים. לפני כשבוע פורסם במגזין פורין פוליסי כי החל משנת 2013 חימשה ישראל וממינה באופן חשאי כ-12 קבוצות מורדים בדרום סוריה, מחוזות דרעא, קוניטרה ובפאתיה מדרום של דמשק כדי למנוע ממליציות המזוהות ונתמכות ע"י איראן ומליציות דעא"ש להתמקם סמוך לגדר הגבול. עפ"י הדיווח, שנסמך על למעלה מ-20 מפקדי שטח ובעלי דרגות נוספים מקבוצות המורדים, החימוש כלל רובי-סער, מכונות יריה, מרגמות ופצצות מרגמה ורכבים. הציוד הועבר ע"י גורמי ביטחון ישראלי דרך שלושה מעברים בגבול ששמשו גם למעבר הסיוע ההומניטרי. עוד דווח כי ישראל שלמה כ-75 דולר מידי חודש לכל לוחם, והעבירה סכומי כסף נוספים לקבוצות לרכוש חימוש נוסף באמצעות השוק השחור הסורי. כאמור הסיוע הישראלי נחתך בחודש יולי האחרון עת משטר אסד השתלט חזרה על השטח.

"זהו שיעור שלא נשכח על ישראל" צוטט בכתבה, לוחם מארגון פורסן אל ג'ולן (אבירי הגולן) ומוסיף, "לא אכפת לה מאנשים. לא אכפת לה מהומניות. כל שאכפת לה זה האינטרסים שלה". בהמשך הכתבה צוטט הלוחם אומר כי, "מבין בעלות האינטרס באזור, ישראל היא היחידה עם מעט הומניות וסיפקה סיוע לאזרחים".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!