דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

זכות המחאה? / משטרת טורקיה עצרה מאות עובדים שמחו על תנאי העסקתם

הפגנת ענק שפרצה באתר בניית שדה התעופה החדש של איסטנבול פוזרה על ידי המשטרה בעזרת גז מדמיע | בין היתר מחו העובדים על תנאי מגורים ירודים ובעיות בתחום הבטיחות | מאז תחילת העבודות ב-2015, נהרגו במקום 27 עובדים

שוטרים טורקים בלבוש אזרחי מקיפים את נמל התעופה החדש באינסטנבול בעקבות מחאה של עובדי הבנייה בשדה (צילום: AP Photo/Emrah Gurel).
שוטרים טורקים בלבוש אזרחי מקיפים את נמל התעופה החדש באינסטנבול בעקבות מחאה של עובדי הבנייה בשדה (צילום: AP Photo/Emrah Gurel).

משטרת טורקיה עצרה אתמול (שבת) מאות עובדים שמחו על תנאי העבודה והבטיחות בשדה התעופה החדש של איסטנבול, פרויקט אדיר ממדים אותו מקדם הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן ואמור לפתוח את שעריו בחודש הבא, כך מסרה היום (שבת) מנהיגת איגוד מקצועי במדינה.

ארזוּ צרקזוֹגלוּ, ראש קונפדרציית האיגודים המקצועיים הפרוגרסיביים של טורקיה (DISK), אמרה לסוכנות הידיעות איי.פי כי למעלה מ-500 עובדים נלקחו היום על ידי המשטרה מאזור המגורים שלהם שבאתר הבנייה של השדה. לדבריה, העובדים נחקרים במספר תחנות משטרה משטרה באיסטנבול.

לדברי אוזגור קאראבולוט, מנכ"ל איגוד עובדי הבנייה במגזר הפרטי (Yapi-is),המחאה פרצה ביום שישי, אחרי תאונה של אוטובוס ששינע עובדים באתר בה נפצעו 17 עובדים. עוד הוסיף כי אלפי עובדים לקחו חלק בהפגנה, שפוזרה על ידי כוחות משטרה ברכבים לפיזור הפגנות שאף ירו גז מדמיע לעבר המפגינים.

"הם פרצו למחנה של העובדים עם 30 אנשי ז'נדרמריה (חלק מהכוחות המזוינים של טורקיה המופקד על שיטור אזרחי, המערכת), שברו את הדלתות ועצרו כ-500 עובדים", אמר קאראבולוט לסוכנות הידיעות רויטרס בזמן שהיה בתחנת ז'נדרמריה בניסיון לשחרר את העובדים העצורים.

חבר האופוזיציה עלי באיאר, ממפלגת העמים הדמוקרטית (HDP), העריך שמספר העצורים עומד סביב 400. המחנה של העובדים "נראה כמו מחנה מעצר…כשהלכנו לשם הבוקר, אנשי הז'נדרמריה אמרו לנו שהם עדיין עוצרים עובדים", סיפר באיאר לרויטרס.

 שדה התעופה החדש, שלדברי הממשלה הטורקית יהיה הגדול ביותר בעולם, הוא אחד ממיזמי הדגל של הנשיא ארדואן ואמור להיפתח ב-29 באוקטובר. אך לטענת קאראבולוט, השלמת העבודות באתר תימשך לפחות חודשיים נוספים.

האיגודים המקצועיים במדינה העלו כבר מזמן טענות על תנאי העבודה והבטיחות בשדה התעופה, אך תחת מצב החירום שהוכרז אחרי ניסיון ההפיכה הכושל ב-2016 שהוסר רק ביולי האחרון, הוגבלו משמעותית זכויות השביתה והמחאה של העובדים.

בחודש פברואר האחרון דיווח משרד העבודה של טורקיה כי 27 עובדים נהרגו מאז החלו העבודות על שדה התעופה ב-2015. במרבית המקרים בגלל תאונות עבודה או בעיות בריאותיות.

עובדים במקום התלוננו גם על האיכות הירודה של המזון שהוגש להם, פשפשים באזור המגורים שלהם ועיכוב בתשלום משכורות. בתמונות שפרסמו העובדים באינטרנט ניתן לראות סדקים בתקרה ובקירות המכולות בהן שוכנו.

IGA, החברה המפעילה את שדה התעופה החדש, מסרה כי המנכ"ל קאדרי סאמסונלו נפגש עם נציגי האיגודים המקצועיים, וכי תלונותיהם נמצאות בבדיקה. עם זאת אנשי האיגודים טענו כי קיבלו רק הבטחה בעל פה מהחברה, וכי הם מעוניינים לעגן אותה בכתב.

לדברי קאראבולוט, עובדים רבים לא יוכלו להמשיך במחאה. "הרבה מהם נאלצו ללכת היום לעבודה תחת לחץ ואיומים" הסביר, "אז הם הלכו לעבוד בניגוד לרצונם, אבל הם רוצים שהציבור ידע שהם ישובו למחות הלילה אם חבריהם לא ישוחררו ממעצר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!