דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

עונת הסופות / הטייפון "מנגקוט" הגיע לדרום סין לאחר שקטל 64 איש בפיליפינים

עם רוחות של 162 קמ"ש וכמויות גשם עצומות הגיע הטייפון אל אחד האזורים המאוכלסים בעולם והחל לזרוע הרס | בפיליפינים זה הסתיים ב-64 הרוגים, הרבה פחות משחששו בזכות היערכות נכונה וגם בסין כבר לא לקחו סיכונים

טייפון בנמל ויקטוריה שבהונג קונג (צילום: AP Photo/Vincent Yu).
טייפון בנמל ויקטוריה שבהונג קונג (צילום: AP Photo/Vincent Yu).

סופת הטייפון מנגקוט הסתערה אתמול (ראשון) על חופיה הדרומיים של סין וגבתה את חייהם של שני בני-אדם, זאת לאחר שהיכתה בפיליפינים עם רוחות עזות וכמויות אדירות של גשם שהותירו 64 הרוגים ועשרות נעדרים נוספים כתוצאה ממפולות בוץ במדינה מוכת אסונות הטבע.

יותר מ-2.4 מיליון בני-אדם פונו אתמול בערב (שעון סין) מבתיהם במחוז גוואנדונג הדרומי על מנת למלטם מטווח הפגיעה של הטייפון המשתולל. בנוסף, 50,000 סירות וספינות דיג נקראו לחזור לנמל ולעגון על מנת לא לסכן את יושביהן.

חזאי בפיליפינים מראה את התקדמות סופת הטייפון "מאנגקוט" (AP Photo/Aaron Favila)
חזאי בפיליפינים מראה את התקדמות סופת הטייפון "מאנגקוט" (AP Photo/Aaron Favila)

הסופה צפויה להיות החזקה שהכתה בהונג-קונג מזה עשרים שנה. "היכונו לגרוע מכל", הפציר בתושבים שר הביטחון של הונג-קונג, ג'ון לי קה-צ'יו. האזהרה הגיע לאחר שמעברו ההרסני של מנגקוט בפיליפינים הביא עמו רוחות במהירות של 205 קמ"ש עם התפרצויות של עד 255 קמ"ש.

עשרות בני-אדם, בעיקר כורים ובני משפחותיהם, הוגדרו כנעדרים לאחר שמפולת בוץ היכתה בכפר המבודד אוקאב הסמוך לעיירה איטוגון. העיירה נמצאת במחוז בנגואט ההררי שבצפון הפיליפינים. לפי ראש העיר של איטוגון, ויקטוריו פלאנגדאן, בשיא הטייפון שהיה בשבת אחר הצהריים, סיפרו שלושה כפריים, שכמעט נקברו במפולת, כי ראו אנשים רצים אל תוך בניין בן שלוש קומות ששימש בעבר למגורי כורים והוסב לבית תפילה. ראש העיר הביע את צערו על כך שלכפריים, רובם עניים, היו מעט אפשרויות להינצל במחוז בו תאגידים רבים התעשרו מאד ממכרות זהב. "הם חשבו שהם בטוחים כאן", אמר.

מפקח המשטרה פליטה טאסיו אמר כי 34 כפריים נהרגו ו-36 נוספים עדיין מוגדרים נעדרים במפולת באוקאב וכפר נוסף הסמוך לאיטוגון. כוחות החילוץ נאבקו להוציא את גופתו של אדם מערימה של בוץ ואבנים באוקאב לפני שטאסיו עזב את המקום ביום ראשון. "יכולתי לשמוע את הכפריים מקוננים בבתיהם ליד איזור האסון", אמר טאסיו.

בעוד מאנגקוט שעטה קדימה, הונג-קונג החלה להיערך לפגיעה שצפויה הייתה להיות החזקה מאז טייפון "יורק" שהיכה בה ב-1999. סרטון שהעלו תושבים לרשת הטוויטר מראה את פינתו של בניין ישן מתפרקת וקורסת בעוד שבסרטון אחר התנדנד בניין גבוה מפאת הרוחות המנשבות. סרטון נוסף מראה כיצד ניפצה הסערה חלונות זכוכית בגורדי שחקים מסחריים בהונג-קונג והעיפה ניירות לכל עבר.

הסערה גם עקרה עצים, ניפצה את פיגומי הבמבוק המפורסמים של העיר המעטרים את בנייניה הנבנים והציפה כמה אזורים במים עד גובה המותניים, כך לפי העיתון "סאות' צ'יינה מורנינג פוסט" שם גם נכתב כי הגשמים העזים והרוחות הביאו לגלים בגובה שלושה מטרים מסביב להונג-קונג.

הסופה היכתה בעיר טיישן שבמחוז גוואנדונג ביום ראשון אחר הצהריים (זמן סין) עם רוחות של 162 קמ"ש. רשת הטלוויזיה הממלכתית CGTN דיווחה כי הגלים שעלו הציפו מלון בעיר שנז'ן. במקאו הסמוכה להונג-קונג, בתי ההימורים נסגרו בשבת באופן תקדימי בצו השלטונות, כך לפי ה"סאות' צ'יינה מורנינג פוסט".

במחוז הנמל הפנימי של העיר, המים הגיעו לגובה של 1.5 מטר במהלך אתמול והם צפויים לעלות עוד יותר. האזור היה אחד המושפעים ביותר מסופת הטייפון "האטו" שהיכתה בעיר בשנה שעברה והרגה 10 בני-אדם. השלטונות בדרום סין הוציאו הודעת אזהרה בדרגה החמורה ביותר שעה שהמכון המטאורולוגי הלאומי הודיע כי האזור המאוכלס בצפיפות יעמוד בפני מבחן רציני שיביאו עמם הרוחות והגשמים והפציר ברשויות להתכונן לאסון אפשרי.

"קטאי פסיפיק", חברת התעופה הממוקמת בהונג-קונג, הודיעה כי תבטל את כל טיסותיה בזמן זה. גם בעיר שנז'ן בוטלו כלל הטיסות ובגוואנגונג והאיינן בוטלו גם הרכבות המהירות וחלק מהרכבות הרגילות, כך נמסר מקבוצת גוואנגז'ו של חברת הרכבות הסינית.

בפיליפינים, כוחות חילוץ שעמלו על מציאת ניצולים וחיפוש גופות במפולות הבוץ של איטוגון נתקלו בקשיים בשל הגשם העז שלא הפסיק לרדת והבוץ שזרם עמו. ראש העיר מסר כי מבצע החיפוש וההצלה הופסק ויתחדש במהלך היום, בתקווה שמזג האוויר יאפשר זאת. המשטרה וכוחות החילוץ לא הצליחו להגיע במהירות אל אזור האסון שכן האדמה בדרכים המובילות לשם נעשתה לא יציבה וספוגה במי הגשמים הכבדים, כך נמסר לרשת TV CBN-ABS על-ידי מפקח המשטרה, רולאנדו ננה.

בסך הכל נהרגו 64 בני-אדם בצפון הפיליפינים באירועים הקשורים לטייפון, בעיקר ממפולות בוץ ובתים שקרסו, כך לפי משטרת הפיליפינים. 45 נוספים נעדרים ו-33 נפצעו כתוצאה מהסערה.

האזור שנפגע הכי קשה היה מחוז בנגואט, שם נהרגו 38 מתוך סך ההרוגים, רובם בשתי מפולות הבוץ באיטוגון. ובכל זאת, נראה כי בפיליפינים הצליחו למנוע את מספרי ההרוגים העצומים שהיו שניבאו ורבים חששו מפניהם. ב-2013, סופת הטייפון "הייאן" הותירה אחריה יותר מ-7,300 הרוגים ונעדרים, שיטחה כפרים והותירה חמישה מיליון בני-אדם ללא קורת גג במרכז המדינה. נראה כי פינוי החירום הנרחב עליו הוכרז לפני בוא הסערה הציל חיים רבים כש-87 אלף בני אדם פינו את בתיהם שהיו באזורים בסיכון גבוה.

הטייפון היכה בתחילת עונת קציר האורז והתירס והאיכרים שנמלטו מבתיהם נחפזו לפני כן להציל כמה שניתן מהיבול שלהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!