דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איילת שקד

משפט ופוליטיקה / שקד: "'הסתה', 'סכנה לדמוקרטיה"- החומרים הרגילים בהצגה המייגעת שהשמאל מעלה"

בדיון פגרה מיוחד של הכנסת אמרה יחימוביץ' לשקד: "אני חושדת שאת טומנת במודע זרעים שנועדו להכשיר את הקרקע להדחתם של שופטי בית המשפט העליון"

שרת המשפטים איילת שקד בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין (צילום: עופר עמרם, דוברות לשכת עורכי הדין)
שרת המשפטים איילת שקד בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין (צילום: עופר עמרם, דוברות לשכת עורכי הדין)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

דיון חריף התקיים היום (שני) במהלך כינוס פגרה מיוחד שיזמה האופוזיציה, תחת הנושא "המתקפה של שרת המשפטים, איילת שקד, על בג"צ והסכנה לדמוקרטיה". ח"כ שלי יחימוביץ' פנתה לשרה במהלך הדיון ואמרה: "אם נקום מחר בבוקר ונגלה שבהצבעה 'דמוקרטית' חצי משופטי העליון הודחו, ושאת הממונה הישירה על בג"צ – אף אחד כבר לא יתפלא".במענה לביקורת אותה השמיעו חברי האופוזיציה על אמירותיה האחרונות של שקד כנגד מערכת המשפט ובית המשפט העליון, נשאה שקד נאום ציני כנגד הטענות שהושמעו נגדה. בין השאר אמרה שקד לשמאל: "אני מבינה את הכעס שלכם על כך שלא מפנים יהודים מביתם, אבל אתם חייבים להתעשת".

יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג, פתחה את הדיון באומרה כי: ״אל תעזו להרים יד על בג"צ ששומר על העיקרון הבסיסי לפיו כל בני האדם נולדו שווים. בג"צ אמנם מעולם לא הייתה סניף של מר"צ, אבל אנחנו מתייצבים לצידו כי הוא השומר של שלטון חוק".

לדברי זנדברג, "מדי יום אנו מתבשרים על עוד יוזמה ועוד גחמה לחיסול שלטון החוק והשוויון בפני החוק, היכולת של מערכות האכיפה למלא את תפקידן – וזכות הציבור לדעת. האחרונה בשרשרת השליפות הייתה ההחלטה שלא להאריך את כהונת המפכ"ל בקו הגמר של חקירות נתניהו. זאת הדחה פוליטית. איפה נראה הדבר שראש הממשלה שמואשם בעבירה הכי קשה לנבחר ציבור בספר החוקים לא ימנה את השופטים והחוקרים של עצמם. ככה נראית מאפיה.

ההחלטה שלא להאריך את כהונתו של אלשיך התקבלה אמנם על ידי השר לביטחון פנים גלעד ארדן, אך ח"כ זנדברג בכל זאת הפנתה את הנושא לפתחה של השרה שקד, כשהיא שואלת: "פרשיות חמורות נגד ראש הממשלה ומי שאמונה על שלטון החוק שותקת כמו דג. אולי תגלי לנו מה דעתך על ביטול הוועדה למינוי בכירים במקום למלא את פיך מים. כשאנחנו רואים את הפחדנים חסרי החוליות כמו השר לביטחון פנים ושרת המשפטים אנחנו מבינים שהם לא מסוגלים למנות שומר סף עצמאי ואובייקטיבי. במקום הצעה שהמינוי יגיע מוועדה בלתי תלויה הם רוצים פשוט לבטל את הוועדה למינויים".

עוד אמרה זנדברג כי "הלך הרוח של שקד הוא המסוכן ביותר לדמוקרטיה הישראלית והוא זה שמקרב אותנו לדמוקרטיות הלא ליברליות של מזרח אירופה ודיקטטורים מרחבי העולם".

במהלך הדיון, הגיבה שקד לביקורת שהושמעה נגדה, וטענה לצביעות מבקריה – בכך שטענה שגם הם ביקרו את מערכת המשפט בחריפות כאשר זו הנפיקה פסקי דין שלא תאמו את ערכי השמאל. שקד אמרה כי "מעולם לא הייתם חסידים של בית המשפט ובוודאי שאתם לא דוגמה, לא לנימוסים ולא להליכות. אתם לא באמת רוצים בית משפט עצמאי, חזק וזקוף. אתם רוצים בית משפט כפוף. אתם מעדיפים אותו אחרי אילוף. כל זמן שהוא מיושר איתכם הוא מקור הצדק; בשנייה שהוא מציע דרך מעט שונה אתם מוכנים לשרוף את המועדון. לא פחות".

שקד התייחסה לביקורת שהושמעה נגדה, ואמרה כי "אנחנו הרי רגילים לשיטה: "מתקפה", "הסתה", "סכנה לדמוקרטיה" – החומרים הרגילים בהצגה המייגעת שכבר שנים השמאל מעלה בפני אולמות ריקים. פעם אחר פעם מנסה השמאל לשכנע את הציבור שבעצם לנו, נבחרי הציבור שהרוב בחר בהם, אין שום לגיטימציה לדבר. להיבחר אומנם אין לנו ברירה. מה לעשות שהעם בוחר בנו שוב ושוב, אבל מכאן ועד לקבל זכות להביע עמדות ברורות – הדרך ארוכה. זה שנבחרנו ברוב גדול לא אומר, לפחות מבחינת השמאל, שמותר לנו לדבר".

שקד סקרה התבטאויות של ח"כים מהשמאל נגד בית המשפט, לאחר פסק הדין של בית המשפט העליון בנושא חאן אל-אחמר ולאחר פסק הדין של בית המשפט המחוזי בירושלים שהחיל את תקנת השוק על מצפה כרמים והכשירו למעשה. "הבנתי שכאן בדיוק אני צריכה להתמקד", אמרה. "אבחן את רמת הנימוס שאפיינה את תגובות מחנה השמאל לפסיקות האלה. תגובה אחרי תגובה אספתי ובחנתי כיצד ראשי מחנה השמאל מגיבים במקרה של מחלוקת עם הרשות השופטת. והכל כמובן כדי ללמוד בעצמי כיצד עלי להתנסח בעתיד".

לדברי שקד, "בוקר בוקר, במשך שנים, הבטתם במוסד שאותו ביקשתם לראות כראי המשפטי שלכם ושאלתם אותו: ראי ראי שעל הקיר, מי הכי צודק בעיר? והראי המשפטי תמיד השיב לכם בנדיבות, בחן ובשמחה "אתם, אתם השמאל. אתם הצודקים בעיר. כל כך צודקים אתם שאין עוד צדק בעולם שעשוי להשתוות במשהו לצדק המוחלט שלכם. אלא שמשהו השתנה בשנים האחרונות. הזמנים השתנו, ואתם גם היושבים בלשכות השופטים, ותפיסות חדשות ורעננות הצליחו לחדור פנימה לתוככי היכל הצדק. הדמוקרטיה שלנו לא נהרסת. היא הולכת ומשתכללת. היא תוססת והיא נהדרת. העם סוף סוף מצליח להביא את עצמו לידי ביטוי גם במסגרת מערכות הצדק".

שקד הפנתה את הביקורת על אמירות קשות כנגד בית המשפט אל עבר המשאל, ואמרה כי: "אני מבינה את הכעס שלכם על כך שלא מפנים יהודים מביתם, אבל אתם חייבים להתעשת. קחו את עצמכם בידיים. יש לנו מדינה לשמור עליה. יש שלטון חוק לשמר. אסור לקבל מצב שבו הביקורת שלכם על בית המשפט מדרדרת למחוזות אליהם הידרדרתם לאחרונה. כשרת המשפטים אני קוראת ליושבי הבית משמאל ומימין – שימרו על שיח מכבד. אין לנו מערכת משפט אחרת. מותר כמובן להביע ביקורת על פסיקה. מותר להתווכח על רעיונות, מותר להתווכח על סמכויות. אני עושה זאת מעת לעת, אך צריך לשמור על הגינות ועל שיח מכבד".

ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד) אמר בדיון כי: ״למי טובה משטרה חלשה? למושחתים. למי עוד טובה משטרה חלשה? למושחתים בכירים. למי עוד יותר טובה משטרה חלשה? לראש ממשלה שיש נגדו חשדות חמורים. למי טוב בית משפט חלש? למושחתים. למי טוב עוד יותר בית משפט חלש? למושחתים בכירים. למי ממש טוב בית משפט חלש? לראש ממשלה שיודע שלפתחו של בית המשפט הזה תגיע השאלה האם הוא יכול לכהן או לא לכהן עם כתב אישום. התשובה אגב, היא שהוא לא, הוא לא יכול. זאת הסיבה שכל כך דחוף להם להחליש את בית המשפט. ובגלל זה לא אכפת להם לפרק מבפנים את החברה הישראלית״.

ח"כ שלי יחימוביץ פנתה בנאומה לשקד ואמרה כי: "אני חושדת בך כי נאום השטנה וההסתה שלך נגד בית המשפט העליון, לא נועד רק להפחיד את שופטי העליון ולאנוס אותם לקבל החלטות שיפיסו את דעתך, אלא בחמור מכך: שאת טומנת במודע את הזרעים שנועדו להכשיר את הקרקע להדחתם של שופטי בית המשפט העליון ולהדחתה של נשיאת בית המשפט העליון".

עוד אמרה יחימוביץ' כי "אולי תחסכי זמן ומאמץ ותני לבית המשפט העליון רשימה מפורטת במה מותר להם לדון ובמה לא, וגם מה ההחלטות שאת מוכנה שיתקבלו, ומה לא תסבלי בשום אופן? זה לא שאתם רוכבים על גלי גזענות ושסע ושחיתות שמגיעים מהעם, להיפך: אתם המסיתים. את בנית נדבך אחרי נדבך, את חוסר הלגיטימציה המדומה של בית המשפט העליון שלנו, את מסיתה נגדו בקור רוח מחושב, ואם נקום מחר בבוקר ונגלה שבהצבעה 'דמוקרטית' חצי משופטי העליון הודחו, ושאת הממונה הישירה על בג"צ – אף אחד כבר לא יתפלא, כי את הנחת לכך יסודות בוטים באותו נאום נורא ומסית."

ח"כ מיכל רוזין (מרצ), אמרה בנאומה כי "השקרים הללו שאתם מספרים לציבור מסכנים את המשך הדמוקרטיה הליברלית במדינת ישראל. הם מסכנים את יכולתינו להתגאות בכך שאנחנו "הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון". והם מסכנים את הבסיס האידיאולוגי האוניברסלי שעליו מבוסס החזון הציוני."

עוד הוסיפה ח"כ רוזין כי: "רוח המפקדת של איילת שקד מורגשת במערכת המשפט: מהעמקת השליטה שלה בוועדה למינוי שופטים שהפכה להיות הוועדה למינוי השמרנים ועד לפסיקות שמאמצות את הקווים האנטי-חוקתיים שלה, כמו התרת גזילת קרקעות פלסטינים של בית המשפט המחוזי בירושלים. זוהי רוח שמטרתה הנחלת ריבונות בשטחים הכבושים, צמצום חירות האזרחים והרחבת השליטה האורתודוקסית על חיי היום—יום שלנו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!