דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רייצ'ל ריסבי-רז

הסליחות שלנו / אתם אולי לא מכירים את השם רייצ'ל ריסבי-רז, אבל רדפתם אותה במשך עשור

אולמרט זוכה כבר בשנת 2012 בפרשת "ראשונטורס", אבל מדינת ישראל המשיכה לנהל את התיק הפלילי נגד העוזרת שלו, עד השנה | האם ייתכן שזה בגלל שעדותה בפרשה הביאה לזיכויו של אולמרט ולהפסד צורב לפרקליטות?

ריי'צל ריסבי-רז, מגיעה לדיון בבית הדין המחוזי. 16 בדצמבר 2010 (צילום:  מרים אלטשר/פלאש90)
ריי'צל ריסבי-רז, מגיעה לדיון בבית הדין המחוזי. 16 בדצמבר 2010 (צילום: מרים אלטשר/פלאש90)
יניב כרמל

יתכן שהשם רייצ'ל ריסבי-רז אינו אומר לכם דבר, אבל את יום הכיפורים השנה כדאי לכם לנצל כדי לבקש ממנה סליחה. במשך קרוב לעשור אתם רדפתם אותה, הבאתם להפסקת עבודתה במשרד ראש הממשלה, האשמתם אותה באישום פלילי והעדתם בה עדות שקר. טוב, לא אתם באופן אישי כמובן, אבל מדינת ישראל. ומדויק יותר – פרקליטות המדינה בשם מדינת ישראל, כלומר, בשמכם.

רייצ'ל ריסבי נולדה רחוק מכאן, כנוצריה. היא גדלה במלבורן, אוסטרליה, אך קשרה את גורלה בגורל העם היהודי ומדינת ישראל – התגיירה, עלתה ארצה, נישאה לישראלי וחיה כאן עם ילדיהם

ריסבי-רז הייתה אחראית לתיאום חלק מנסיעותיו של אולמרט לחו"ל. היא עבדה עמו עוד כאשר היה ראש עיריית ירושלים, החל מ-2001, והמשיכה איתו למשרד התמ"ת ולמשרד ראש הממשלה, שם הייתה  יועצתו לענייני התפוצות. אולמרט, כזכור, הואשם בפרשת "ראשונטורס" כי נהג לקבל מימון כפול בעבור נסיעותיו לגיוס כספים לטובת ארגונים שונים, וכך הרוויח שלא ביושר כספים וכרטיסי טיסה, כביכול. עוד בטרם הוגש כתב אישום כנגד ראש הממשלה לשעבר, הואשמה עוזרתו הנאמנה כי היא זו שביצעה בעבורו את הפעולות הפליליות הכרוכות בעבירה.

בית המשפט זיכה את אולמרט בפרשת ראשונטורס בשנת 2012. אז איך ייתכן שעוזרתו המשיכה להיות במעמד של נאשמת באישום פלילי שש שנים נוספות? קוראי העיתונים יודעים על האישומים המוגשים, אך רק אלו שחוו את המשמעות של היות מואשמים בדין פלילי, או ראו מקרוב אנשים שעוברים מסכת זו וחייהם, עתידם ושמם תלויים על בלימה יודעים את הכאב שבעינוי הדין המתמשך.

במקרה של ריסבי-רז הדברים חמורים אף יותר, כיוון שברור שהיא לא הייתה אלא מטרה משנית, "נזק היקפי" קראו לזה פעם בתקופת "החיסולים הממוקדים", לצורך השגת המטרה הראשית של הפרקליטות, שהייתה בזמנו ראשו של ראש הממשלה.

ריסבי-רז זומנה להעיד כעדת תביעה במשפטו של אולמרט, בעת שמשפטה שלה – באותם אישומים – תלוי ועומד. התובע – עו"ד אורי קורב – לא היה מרוצה מעדותה כנגד ראש הממשלה לשעבר. היא לא הפלילה את אולמרט. קורב הציג מסמך המסכם כביכול את חקירתה של ריסבי-רז במשטרה וסתר, על פניו, את עדותה. השופטים קיבלו את בקשתו של התובע והכריזו על ריסבי-רז כ"עדה עוינת". רק בהמשך הראתה הסניגורית, עו"ד נוית נגב, שהמסמך המסכם את חקירתה כביכול, שונה מהתמליל של עדותה. כלומר, מדובר היה במסמך "מבושל" ומוטעה, שחוקרי המשטרה החתימו עליו את ריסבי-רז, נחקרת מותשת לאחר שעות של חקירה, שעברית לא הייתה שפת אמה. חלק נכבד מחקירותיה עברה ריסבי-רז בעת שהיא בהריון מתקדם.

אהוד אולמרט בבית המשפט. צילום: פלאש 90
אהוד אולמרט בבית המשפט. צילום: פלאש 90

השופטים במשפט ראשונטורס קיבלו בסופו של דבר את גירסתה של ריסבי-רז לאירועים. התברר כי אמנם היו נסיעות שהסתיימו בעודף כספי, אך היו נסיעות אחרות שהסתיימו בגרעון, ושלא הוכחה כוונה לבצע עבירה פלילית. אך הפרקליטות לא הרפתה מריסבי-רז, והמשיכה לנהל את התיק כנגדה, עד שהמירה את האישום הפלילי בדין משמעתי בנציבות המדינה. האם הייתה זו ענישה על שלא "הביאה את הסחורה" בהפללת אולמרט? האם התיק הפלילי היה מתאדה מוקדם הרבה יותר אילו עדותה הייתה שונה? אילולא עדותה עלתה לפרקליטות בתיק עליו שמו את יהבם בהדחת ראש הממשלה? אלו שאלות כבדות משקל.

ויש בסיפור הזה גם פרט ביוגרפי נוסף, שרק מחדד את העוול והעלבון – רייצ'ל ריסבי נולדה רחוק מכאן, כנוצריה. היא גדלה במלבורן, אוסטרליה, אך קשרה את גורלה בגורל העם היהודי ומדינת ישראל – התגיירה, עלתה ארצה, נישאה לישראלי וחיה כאן עם ילדיהם. היא אמרה לנו "עמך עמי, ואלוהייך אלוהיי" ואנחנו? אנחנו פתחנו לה תיק פלילי לשווא ועינינו דינה שלא לצורך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!