דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

הפלת המטוס הרוסי / שגרירות רוסיה בישראל: "פעולת חיל האוויר לא אחראית"

האלוף עמיקם נורקין יצא הבוקר בראש משלחת של צה"ל להציג לרוסים מידע שנמצא בידי ישראל וקשור להפלת מטוס רוסי מידי אש נ"מ סורית במהלך תקיפה של ישראל בלטקיה ביום שני בלילה | רה"מ הביע את צערו על התקרית בשיחה שקיים שלשום עם פוטין

מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין (צילום: תומר נויברג / פלאש 90).
שי ניר

לפי שעה רוסיה אינה מרגיעה את הטונים נגד ישראל ובהטלת האחריות על ישראל לנסיבות שהובילו לנפילת המטוס הצבאי הרוסי במימי הים התיכון מאש נ"מ סורי בתגובה לתקיפת חיל האוויר הישראלי בלילה שבין שני לשלישי. שגרירות רוסיה בישראל פרסמה הודעה באמצעות חשבון הטוויטר בה נאמר כי מוסקבה רואה בפעולת חיל האוויר "שחשפה את המטוס הרוסי Il-20 לסכנה" והביאה למותם של 15 אנשי הצוות הרוסים כ"לא אחראית ולא ידידותית". עוד נמסר כי "רוסיה תנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה לחסל את האיומים על חייהם וביטחונם של הכוחות הלוחמים נגד טרור".

משלחת צה״ל בראשות מפקד חיל- האוויר, אלוף עמיקם נורקין, תצא הבוקר (חמישי) למוסקבה בעקבות הפלת המטוס הרוסי על ידי אש נ"מ סורית ביום שני בלילה.
מפקד חיל האוויר והמשלחת יציגו את תמונת המצב של האירוע על כלל היבטיה כולל המידע המקדים ועיקרי ממצאי תחקיר צה"ל אודות האירוע, כך לפי הודעת דובר צה"ל. עוד נמסר כיהמשלחת תציג את המשך הנסיונות האיראניים להעברת אמצעי לחימה אסטרטגיים לחזבאללה ולהתבססות בסוריה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שוחחו שלשום (שלישי) טלפונית בעקבות הפלת המטוס הצבאי הרוסי שיורט על-ידי נ"מ סורי על רקע תקיפת חיל האוויר הישראלי מטרות איראניות בסביבת לטקיה.

כזכור, מטוס רוסי ובו 15 אנשי צוות יורט בלילה שבין שני לשלישי בשוגג על ידי מערכת נגד מטוסים של צבא אסד בזמן מתקפה ישראלית במחוז לטקיה. סוכנות הידיעות הממשלתית הרוסית טי.איי.אס.אס דיווחה כי המטוס נעלם באיזור הים התיכון ובהודעה מטעם שר ההגנה הרוסי נאמר כי "הסימון של מטוס ה-IL20 נעלם מהרדאר במהלך התקפה של מטוסים ישראלים במחוז לטקיה שבסוריה". שר ההגנה תקף את התנהלות ישראל ורמז כי מטוסי חיל האוויר השתמשו במטוס הרוסי כמחסה מפני טילי הנ"מ הסורייים, טענה שדובר צה"ל מתכחש לה.

צילומי לווין המתעדים את תוצאות תקיפת צה"ל בסוריה. בתמונות נראים שרידיו של מה שנראה כמו מטוס בואינג 747 איראני ומחסן תחמושת הרוס בסביבת לטקיה. (ImageSat International (ISI))
צילומי לווין המתעדים את תוצאות תקיפת צה"ל בסוריה. בתמונות נראים שרידיו של מה שנראה כמו מטוס בואינג 747 איראני ומחסן תחמושת הרוס בסביבת לטקיה. (ImageSat International (ISI))

בהודעת לשכת רה"מ נמסר כי בשיחת הטלפון הביע נתניהו צער בשם מדינת ישראל על מותם של החיילים הרוסים ואמר שהאחריות להפלת המטוס מוטלת על סוריה. נתניהו הדגיש בשיחה כי ישראל נכונה להעביר לרוסיה את כל הפרטים הנחוצים לתחקור האירוע, והציע לשלוח את מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, למוסקבה כדי להעביר את מלוא הפרטים הנחוצים.

נתניהו גם ציין בדבריו את החשיבות של המשך התיאום הביטחוני בין ישראל לרוסיה, שהצליח למנוע אבדות רבות בשני הצדדים בשלוש השנים האחרונות. עוד אמר נתניהו כי ישראל נחושה לבלום את ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה ואת ניסיונותיה של איראן, שקוראת להשמדת ישראל, להעביר לחיזבאללה נשק מפר איזון נגד ישראל.

בהודעת הקרמלין אודות השיחה נמסר כי הנשיא פוטין ציין בשיחה כי פעולות חיל האוויר הישראלי בסוריה מהוות הפרה של ריבונותה של סוריה. בהתייחס לתקרית האווירית הספציפית נאמר כי התיאום הביטחוני בין המדינות שנועד למנוע תקריות מסוכנות, לא נאכף וכי זה מה שגרם לכך שכלי טיס רוסי היה תחת אש נ"מ סורית. פוטין קרא לישראל למנוע תקריות כאלה בעתיד. בציוץ בחשבון הטוויטר שלו התייחס פוטין לנושא רק בציון העובדה כי רה"מ התקשר כדי להביא את תנחומיו על מותם של החיילים הרוסים.

גם נשיא סוריה, בשאר אל אסד, שלח לנשיא רוסיה פוטין את תנחומיו על התרסקות המטוס הרוסי ומותם של 15 אנשי הצוות. על אף שהמטוס נפל מטיל נ"מ סורי, אסד בדבריו האשים את ישראל בתקרית. "האירוע המצער הוא תוצאה של התנהגותה החוזרת, היהירה והשחצנית של ישראל המנצלת את המרחב למטרותיה הנכלוליות והתוקפניות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!