דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוגר שורות

סוגר שורות / אל תהיו חולים: עובדי הרכבת צריכים לחבר בין האינטרס שלהם לזה של הנוסעים

למרות הקושי בזירה הציבורית והתקשורתית, אסור לעובדי הרכבת לוותר על התנהלות חכמה ומידתית | לאור העומס הבלתי נסבל בקרונות, לעובדים ולנוסעים יש הרבה יותר במשותף | הטור השבועי של עורך "דבר ראשון"

עומס ברציפי הרכבת בתל-אביב (צילום ארכיון: גדעון מרקוביץ׳).
עומס ברציפי הרכבת בתל-אביב (צילום ארכיון: גדעון מרקוביץ׳).
שי ניב
שי ניב
עורך ראשי לשעבר
צרו קשר עם המערכת:

"שביתה בתחפושת", כך כינתה מי שהייתה נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, נילי ארד, את ההתפטרות הקולקטיבית של הרופאים המתמחים בשנת 2011. זה לא מנע מהרופאים הצעירים להתעלם מהצווים שהוצאו להם ובכך לבזות החלטה שיפוטית, אבל זה גם לא מנע מחלקים גדולים בציבור ובתקשורת הישראלית לחוש אהדה כלפיהם – אהדה בה לא זכו, בלשון המעטה, עובדי הרכבת שביזו גם הם את בית הדין חודשים ספורים מאוחר יותר.

הסיבות לכך רבות ומורכבות, הן נעות בין אופן ההתנהלות הבעייתי של העובדים ועד לפופוליזם תקשורתי וקורטוב של גזענות שלא מוסיפה הרבה כבוד. דווקא בגלל זה, מפליא איך גם השבוע בחרו עובדי הרכבת להתעלם מהמורכבות הזו ולנקוט במהלך שעלול להחריף לא רק את היחס השלילי כלפיהם, אלא כלפי העבודה המאורגנת בכלל.

נכון, בוועד העובדים בראשות גילה אדרעי הבהירו שוב ושוב כי לא ניתנה שום הוראה לנהגי הקטר לדווח על מחלה, אבל באותה נשימה הוועד מצא את עצמו בסוף בפגישת מו"מ עם ההנהלה שארכה שעות ארוכות. דיברו שם על מערכת יחסים עכורה מאוד שהביאה את הנהגים "אל הקצה" כדברי אחד הגורמים – לא על התפרצות פתאומית של שפעת.

יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
יו"ר ועד עובדי הרכבת, גילה אדרעי (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

בקרב הוועדים הגדולים השתרשה בשנים האחרונות התחושה שאין טעם "להתנהל חכם" בזירה הציבורית והתקשורתית משום שמראש אין סיכוי שיזכו לאוזן קשבת ולאמפטיה. זו תחושה מבוססת, בטח לא מופרכת, והיא נובעת בראש ובראשונה מהעובדה שהתקשורת הפופולרית אוהבת לחבק ועדי עובדים כל זמן שהם קטנים וחלשים, נלחמים על פרנסתם הדלה אי שם במפעל לקופסאות שימורים בפריפריה הרחוקה. אבל למרות התחושה הזו, ואולי אפילו דווקא בגללה, אסור לוועדים לוותר על התנהלות חכמה, מידתית ועל פי הכללים. בטווח הארוך, ובצד צעדים רוחביים וחיוביים מאוד שארגוני עובדים כמו ההסתדרות מובילים (העלאת שכר המינימום, קיצור שבוע העבודה ועוד), זה ישתלם גם לוועדים הגדולים עצמם.

נשק כלכלי

שביתה איטלקית או "שביתה בתחפושת" היא לעתים תולדה דווקא של קשיחות יתר מצד בתי הדין לעבודה, כמו במקרה של עובדי הנמלים שנלקחה מהם הלכה למעשה זכות השביתה כבר מספר שנים. המקרה של הרכבת, לעומת זאת, שונה. אפשר ורצוי היה להכריז קודם על סכסוך עבודה, להסביר את הנסיבות לסכסוך ובתום 14 ימי צינון (כדין) לפתוח בצעדים ארגוניים מידתיים שיפעילו לחץ כלכלי על ההנהלה מבלי לפגוע בנוסעים, לפחות בשלב ראשון.

נשמע נאיבי? בשביל זה צריך לחזור ל-27 במרס 2012, היום בו נחתמה הרפורמה ברכבת ישראל. רוב אמצעי התקשורת עסקו בתוספת השכר (25%) שקיבלו העובדים ובצמצום הדרמטי של תכנית הפרטת התחזוקה, אולם ההישג החשוב ביותר של העובדים ושל העבודה המאורגנת בכלל היה אחר לגמרי: סעיף "קטן" שקבע כי החל מינואר 2013 ייקלטו כל 140 הקופאים שהועסקו במשך שנים באמצעות חברת כוח האדם מנפאואר. לא במקרה הקופות הופרטו עד אז: היעדר שליטה על הקופות היווה פיחות משמעותי בכח הארגוני של העובדים, משום שהוא לא איפשר להם אחיזה בעורק כלכלי משמעותי שיש בו מחד מנוף מול ההנהלה ומנגד אי פגיעה בלקוחות. בחברת החשמל, למשל, שום בית דין לא יאפשר את הורדת השאלטר שיחשיך את הרחובות והבתים – אבל השליטה של הוועד באגף הגבייה איפשרה לא פעם ולא פעמיים צעדים ארגוניים שכללו אי חיוב הלקוחות בחשבון החשמל.

לעובדי הרכבת ולציבור הנוסעים יש שורה של אינטרסים משותפים: הצטיידות בעוד קרונות וקטרים, הוספת תקנים לנהגים, הנגשת התחנות למרכזי הערים, הרחבת החניות עבור הרכבים, וכל מה שיביא לשכלול מערכת הסעת ההמונים ולהקלה על העומס שהפך בלתי נסבל. אם עובדי הרכבת יידעו לחבר בין האינטרס שלהם לזה של הציבור, ולא פחות חשוב – להסביר את החיבור הזה – הם עשויים גם ליהנות מהפירות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!