דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קוריאה הצפונית

חצי-האי הקוריאני / מפגש מנהיגי הקוריאות הניב הצהרות אופטימיות והנעה מחודשת של מו"מ

קים ג'ונג-און ומון ג'יאה-אין, נפגשו שלשום (ג') ויצאו בהצהרות על קידום המו"מ בין קוריאה הצפונית והדרומית והצעה לאירוח משותף של האולימפיאדה ב-2032 | במקביל הודיע טראמפ על חידוש המו"מ לפירוקה של קוריאה הצפונית מנשק גרעיני

מנהיגי מדינות קוריאה, קים ג׳ונג און ומון ג׳ה אין עם מסמכי ההבנות בין המדינות. (צילום: Pyongyang Press Corps Pool via AP).
מנהיגי מדינות קוריאה, קים ג׳ונג און ומון ג׳ה אין עם מסמכי ההבנות בין המדינות. (צילום: Pyongyang Press Corps Pool via AP).

פסגת מנהיגי שתי הקוריאות הניבה תוצאה טובה משקיוו מי מהצדדים, כך נראה בעקבות דיבורים גם על התנעה מחודשת של המו"מ בין וושינגטון לפיונגיאנג להקפאת תכנית הגרעין של קוריאה הצפונית וחידוש המהלך של טראמפ להגיע להישג בתחום עד סוף כהונתו הראשונה כנשיא. מנהיגי שתי הקוריאות הסכימו לפרז כפר השוכן באזור הביטחוני המשותף לאורך הגבול בין המדינות ולנטרל את המוקשים המוטמנים בשני צידיו. הם אף הסכימו לכניסת תיירים לאזור.

עם שוך החיוכים נותרה שאלה אחת בוערת: האם הוויתורים עליהם יסכים קים ג'ונג-און יספיקו כדי לשכנע את ארה"ב להכיר באי-אילו מדרישותיו? טראמפ, בצורה די אופיינית, הגדיר את תוצאות הוועידה בין קים לבין נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'יאה-אין, כ"מרגשות מאד" וכסימן ל"התקדמות משמעותית" במאמצו להביא לפירוקה של קוריאה הצפונית מנשקה הגרעיני, דבר אליו הסכים קים בקווים כלליים ומעורפלים כשנפגש עם טראמפ עצמו בחודש יוני בסינגפור.

כמעט בשולי הדברים, תוצר נוסף של ועידת מנהיגי שתי הקוריאות היא ההכרזה של שני המנהיגים כי יפנו לוועד האולימפי בהצעה שחצי האי יארח את משחקי הקיץ של 2032

השיחות הדיפלומטיות ביו ארה"ב לבין קוריאה הצפונית, שלא התפתחו מאז המפגש בחודש יוני, נכנסו שוב להילוך גבוה. מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפיאו, הזמין אתמול (רביעי) את שר החוץ הצפון קוריאני, רי יונג-הו לשיחות בניו-יורק בשבוע הבאת במהלך כינוס מנהיגי העולם באו"ם. נציגים צפון קוריאנים אף הוזמנו להיפגש בווינהעם הנציג האמריקני לענייני המדיניות מול קוריאה הצפונית, סטפן בייגון, "בהזדמנות הראשונה".

"זה יסמל את תחילת המגעים להפוך את יחסי ארה"ב וקוריאה הצפונית באמצעות הליך מהיר של פירוק מנשק גרעיני של קוריאה הצפונית שיסתיים עד ינואר 2021, כפי שהתחייב המנהיג העליון קים, ולביסוס שלום יציב ומתמשך בחצי האי הקוריאני", אמר פומפיאו בהצהרה והשתמש לראשונה בראשי התיבות של שמה הרשמי של קוריאה הצפונית, "הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה" (DPRK).

לחיצת היד ההיסטורית – טראמפ וקים בסינגפור 12 ביוני 2018
לחיצת היד ההיסטורית – טראמפ וקים בסינגפור 12 ביוני 2018

כשבשלושת החודשים האחרונים כמעט ולא הייתה התקדמות במגעים, טראמפ היה חשוף לביקורת על כך שהיה נלהב מדי לקיים את הפסגה התקדימית בסינגפור ולא קיבל כמעט דבר בתמורה. מון, שהיה השושבין של הדיאלוג בין טראמפ לקים לפני הפסגה, היה נתון השבוע ללחץ גדול להוציא מקים התחייבויות לוויתורים שיוכלו להניע מחדש את השיחות בין וושינגטון לפיונגיאנג.

בעוד שקים לא התחייב אתמול לוותר על הארסנל הגרעיני ומערך הטילים הבלסטיים שלו המהווים איום על ארה"ב, הוא כן התחייב לפרק את אתר שיגור הטילים המרכזי של קוריאה הצפונית בנוכחות משלחת מומחים בינלאומית והציע לסגור את אתר הניסויים הגרעיניים בניונגביון שם יש לקוריאה הצפונית כור פלוטוניום ומתקן להעשרת אורניום שיכול לייצר חומר בקיע לפצצות גרעיניות. פירוק המתקן לא יפחית את מלאי הנשק הגרעיני של הדיקטטורה המבודדת, המוערך בכ-40-60 פצצות, אולם הוא יסייע בהגבלת הייצור של נשק נוסף.

המלכוד של קים הוא הדרישה שלו שארה"ב תנקוט ב"צעדים מקבילים" בתגובה, ככל הנראה ביטוי לשאיפתה של קוריאה הצפונית כי ארה"ב תכריז באופן רשמי על סיום המלחמה עמה, מלחמה שהסתיימה בפועל ב-1953 עם תום הקרבות אך מעולם לא נחתם הסכם הפסקת אש או שלום בסופה. קוריאה הצפונית גם משוועת להקלה בסנקציות שארה"ב (והעולם) הטילו עליה ומציבות עול כבד על כלכלתה.

אנשים צופים בטלווזיה בפגישה של מנהיגי קוריאה הצפונית והדרומית באזור המפורז בין המדינות. 26 במאי (AP Photo/Ahn Young-joon)
אנשים צופים בטלווזיה בפגישה של מנהיגי קוריאה הצפונית והדרומית באזור המפורז בין המדינות. 26 במאי (AP Photo/Ahn Young-joon)

לאור עברה הבעייתי של קוריאה הצפונית בהתחייבויות חוזרות ונשנות ומופרות בעשורים האחרונים להתפרקות מנשק גרעיני, וושינגטון תתעקש שלא להעניק מחוות באופן נחפז. כשכשלונות העבר לנגד עיניהם, בממשל טראמפ דורשים התפרקות מנשק גרעיני, או לכל הפחות התקדמות מוחשית לעבר יעד זה, בטרם יעניקו פרסים לצפון קוריאנים. נושא זה נעשה לסלע המחלוקת בין שני הצדדים כשערב הפגידה בין נשיאי הקוריאות, מאמר מערכת בעיתון הממלכתי של קוריאה הצפונית האשים את ארה"ב בסרבנות דיפלומטית וטען כי וושינגטון "מתעקשת בעקשות" כי הצפון יתפרק קודם מנשקו הגרעיני בעוד שארה"ב מסרבת להראות רצון טוב במטרה לבנות אמון, "כולל הכרזה על סיום המלחמה, דבר עליו כבר התחייבה".

טראמפ עצמו, צמא לתוצאות במהלך הדיפלומטי עמו הוא מקווה להשאיר חותם, נשמע פתוח לשקילת צעדים הדדיים ואמר לכתבים אתמול כי "נבחן במה הם מעוניינים" והצהיר כי נעשית "התקדמות עצומה" עם קוריאה הצפונית, בציינו כי מאז נובמבר הפסיקה המדינה את ניסויי השיגורים שלה.

היום צפויים מנהיגי שתי הקוריאות לבקר בהר הגעש "פאייקטו" המקודש לקוריאה הצפונית ושלפי ה"מיתולוגיה" הצפון קוריאנית, מהווה את הבסיס ללגיטימציה השלטונית של שושלת קים ושלפי הנרטיב הרשמי, היה מקום מושבו של המנהיג קים איל-סונג וממנו הוציא פשיטות גרילה שהדפו את הפולשים היפנים. ההר אף מונצח בסמלה של קוריאה הצפונית ונותן את שמו לדברים רבים, מתחנות כוח ועד טילים. היסטוריונים דרום קוריאנים טוענים כי המיתוס מוגזם.

מנהיגי קוריאה הדרומית והצפונית נפגשים באזור המפורז בגבול בין המדינות. 27 באפריל (Korea Summit Press Pool via AP)
מנהיגי קוריאה הדרומית והצפונית נפגשים באזור המפורז בגבול בין המדינות. 27 באפריל (Korea Summit Press Pool via AP)

כמעט בשולי הדברים, תוצר נוסף של ועידת מנהיגי שתי הקוריאות היא ההכרזה של שני המנהיגים כי יפנו לוועד האולימפי בהצעה שחצי האי יארח את משחקי הקיץ של 2032.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!