דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רכבת ישראל

עצירה קטנה בדרך / השקה חמוצה לרכבת לירושלים: בשלב זה תעצור בנתב"ג

בעוד בעיה זמנית זו תיפתר, הקו החדש והמהיר (30 דק') לירושלים צפוי לסבול מבעיות גם בהמשך | היעדר מסילה שלישית באיילון ומחסור בקרונות ניהוג יוצר "משחק סכום אפס" בו קווים אחרים יפגעו ופקקים יווצרו

מסילת הרכבת החדשה על קו תל אביב-ירושלים (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
מסילת הרכבת החדשה על קו תל אביב-ירושלים (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

נסיעות המבחן האחרונות לקו הרכבת המהיר מירושלים לתל-אביב יתחילו היום (חמישי) במעמד שר התחבורה ישראל כ"ץ וראש הממשלה בנימין נתניהו, אלא שעל החגיגיות מעיבה העובדה כי הוא יפתח במתכונת חלקית ביותר. בניגוד לתכניות ובהמשך לדחיות החוזרות, הקו ייפתח בשלב ראשון רק עד נמל התעופה בן גוריון, בשל הצורך להשלים את משימת חשמול פסי הרכבת במקטע שבין הנמל לתל אביב. בנוסף, בשל עיכוב תקציבים, תפגע פתיחת הרכבת בקווים אחרים בשל מחסור בקרונות מתאימים למשך שנה וחצי.

בעבר הכריז שר התחבורה ישראל כץ על פתיחת הקו המהיר – 30 דקות נסיעה – בן ירושלים לתל אביב בפסח הקודם. פתיחת הקו תחנוך את תחנת הרכבת החדשה בירושלים – תחנת "האומה" על שמו של הנשיא לשעבר יצחק נבון. הרציף ממוקם מתחת לקרקע בעומק של 80 מטרים.

הקו בחינם, אבל רק לנרשמים מראש

את נסיעות המבחן של הקו החדש חונכים היום במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ , מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, יו"ר רכבת ישראל, דן הראל ומנכ"ל רכבת ישראל, שחר איילון. הקו כולל 5 מנהרות ו-8 גשרים, כאשר לראשונה הרכבת תהיה מונעת על ידי חשמל. כמקובל ברכבת ישראל, הנסיעה בקו החדש תתחיל בחינם, אך ברכבת דורשים הרשמה מראש לנסיעות בקו דרך האינטרנט מכל נוסע, ומגבלה של 400 נוסעים בנסיעה.

בשלושת חודשי ההרצה הראשונים של הרכבת, ניתן יהיה לנסוע מתחנת נבון בירושלים לתחנת הרכבת בנתב"ג, ומשם לכל תחנות הרכבת בארץ ובחזרה, ללא תשלום.

הרכבת המהירה לירושלים תפעל בתדירות של שתי רכבות בשעה לכל כיוון, בימים ראשון עד חמישי, מהשעה 06:30 בבוקר ועד לשעה 20:00 בערב. בשלבי ההרצה הראשונים תוכל הרכבת להסיע 400 נוסעים בכל נסיעה.

בשל הביקוש הגבוה הצפוי, הנסיעות ברכבת החדשה לירושלים בתקופת ההרצה, יותנו בהזמנת מקום מראש. הזמנת המקום תתבצע על ידי "שובר עלייה לרכבת", שיונפק באמצעות כרטיס "רב קו", באתר האינטרנט של הרכבת או במוקד טלפוני 9025*. מידע נוסף על הזמנת מקום והטענת הנסיעות לירושלים וממנה על גבי ה"רב קו" ניתן למצוא באתר רכבת ישראל.

הבעיה היא לא רק האיחור

בין משתמשי התחבורה הציבורית עלה חשש לגבי אי התאמת התחנה החדשה בירושלים להתמודד עם עומסי התנועה הצפויים בקו כאשר הוא ייפתח עד תל-אביב, בצורה שתגרום ל"פקקים" גדולים בכניסה וביציאה מן התחנה כאשר הרכבת תנייד אלפי נוסעים בשעה. אמנם, השר כץ מנע את השינמוך של הקו לכרמיאל, אלא שבעקבות מחסור בקרונות ניהוג (קרונות שליטה בקטר המחוברים בקצה הפוך של הרכבת), הפעלת הקו החדש תחייב פגיעה בקווים קיימים למשך כשנה וחצי, עד שיתקבלו קרונות חדשים שהוזמנו באיחור.

גם על פתיחה זו התקבלה תגובה ממנכ״ל ארגון "15 דקות" גיל יעקב: ״השקתו החלקית של הקו המהיר בין ירושלים לתל אביב מבטאת את הדרך שממשלת ישראל מתייחסת לתחבורה ציבורית: שירות חלקי וקטוע שלא מספק את צרכי הנוסעים. 400 נוסעים לרכבת, תדירות נמוכה, נסיעה עד נתב״ג בלבד, דרישה לרישום מראש באינטרנט תוך פגיעה בשירות הרכבות בכל רחבי ישראל – כל אלה אינם מצדיקים את חגיגת גזירת הסרט ששר התחבורה מתכנן לסוכות״.

יוסי סעידוב, פעיל בארגון 15 דקות הרחיב: "בשלב הנוכחי התחנה אפילו גדולה מדי. העבודות החלו לפני 18 שנה, אבל הרכבת לא תסיע הרבה נוסעים. לא נרכשו די קרונות חשמליים בזמן, אבל הבעיה האמתית היא שיש רק 3 מסילות באיילון. מסילה רביעית תיבנה תוך 7 שנים לפחות. עד אז, כל שילוב של רכבות חדשות יבוא על חשבון הפחתת תדירות של קווים אחרים"

"קטר ללא קרונות"

מדיניות של השר כץ כוללת תוספות שירות גדולות ומהירות לשירותי התחבורה הציבורית. בהובלת השר נפתחו תחנות רכבת רבות, כן נוספו קווי אוטובוסים רבים. נחרצותו של השר להוסיף שירות לא מתחשבת בכך שאין די תשתיות תחבורה בכדי לספק אותו. בענף האוטובוסים חסרים כ-3,000 נהגים, מה שגורם לחברות לא לעמוד בתנאי המכרזים להפעלת קווים באופן קבוע ולאיחורים וביטולי נסיעות. גם הקו המהיר לירושלים, למרות העיכובים הגדולים בהקמתו, נבנה שלא בסנכרון עם צורכי רכבת ישראל בקרונות ניהוג, וההחלטה הנוכחית לפתוח אותו כעת תאלץ שינמוך בתדירות נסיעות בקווים אחרים, ככל שיתווספו נסיעות בקו החדש. השקעה גדולה ומהירה בפיתוח תחבורה ציבורית היא צורך חיוני, אך הביצוע נעשה באופן בלתי מאוזן, בלשון המעטה. בכך מסכן השר את אחת התכונות הכי חיוניות לאימוץ התחבורה הציבורית על ידי נוסעים בישראל – אמינות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!