דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

המאבק בהפקרות / המוסד לבטיחות וגיהות פתח מסלול לצוערות מהחברה הבדואית

המסלול ייחודי נועד לקדם את שילובן של בנות החברה הבדואית בשוק העבודה ולהעמיק את ההנגשה של של הכשרות הבטיחות לדוברי השפה הערבית | כמאל מוסטפא, מדריך בטיחות בחברה הערבית: "קורא לאחיי הערבים להצטרף וללמוד את הנושא"

מפקח באתר בניה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
מפקח באתר בניה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המוסד לבטיחות וגיהות החל לגייס, לראשונה צוערות בטיחות מהחברה הבדואית. המסלול המיוחד נועד לקדום שילובן של נשים בנות החברה הבדואית בשוק העבודה, לצד שיפור ההנגשה של הכשרות המוסד והדרכות הבטיחות לחברה הערבית והבדואית. הנשים ייקלטו לתפקידים במערך הבטיחות של המוסד לבטיחות ולגיהות בדרום ובצפון.

מדובר בפיילוט ראשון, כשבשלב זה פרסם המוסד פניה להגשת מועמדות למסלול "צוערות לבטיחות". מועמדות שיימצאו מתאימות יעברו במסגרת המסלול הייחודי הכשרה תאורטית, הכשרה מעשית, לימודים רגולטורים בתחום וחניכה מקצועית, כל זאת במימון מלא של המוסד. בסיום ההכשרה תובטח למשתתפות משרה כמדריכות בטיחות במגזר הערבי.

"המסלול הייעודי נולד מתוך הבנה מעמיקה שלנו כמוסד לבטיחות וגיהות, כי  על מנת לייצר שינוי תרבות, יש להכשיר סוכני שינוי מקומיים, שהם חלק מהתרבות המקומית" הסבירה ד"ר אורנית רז, מנכ"לית המוסד, "נשים אלו, שכבר החלו את דרכן בהשתלבות בעולם העבודה, תוכלנה להיות השגרירות הטובות ביותר לקידום מסרי הבטיחות בקהילתן. במקביל, אנו מציעים לנשים שישתלבו בהכשרה, תפקיד מרתק וחשוב ויציבות תעסוקתית".

בשנים האחרונות יוזם המוסד פעולות התערבותיות ייחודיות בחברה הערבית. בין היתר החל לאחרונה בפרויקט הדרכה ייחודי של נוער עובד שנפלט ממסגרות חינוכיות בכפרים הערביים, יזם קמפיינים הסברתיים באמצעי התקשורת בשפה הערבית, סקרי בטיחות וניטורים במפעלים קטנים ובינוניים למניעת מפגעים בעבודה ומתן פתרונות יישומיים לצמצום החשיפה לחומרים מסוכנים ולסכנות בעבודה. תוכנית ייחודית הושקה גם לקראת חודש הרמאדן.

לצד זאת סיפק המוסד גם הדרכות למאות עובדים פלסטינים בישראל בענפי הבנייה והחקלאות, שנעשו על ידי מדריכים דוברי ערבית. לפני מספר חודשים פנה המוסד למתאם הפעילות בשטחים על מנת ליזום  גם פעילות ממוקדת במעברים המרכזיים.

"קיימת בעיה של מודעות בנושא הבטיחות בקרב עובדי בניין מהמגזר הערבי הנובעת מכך שעובדים רבים מגיעים לעבודה מבלי להכיר את המינימום והבסיס הנדרש מבחינת אמצעי בטיחות והם פשוט לא מודעים לסכנות הקיימת, ולא מבינים שחוסר בטיחות או אי מילוי אחר הוראות הבטיחות יכול להביא למצב בו הם חלילה יאבדו את חייהם" אמר כמאל מוסטפא (41) מדריך בטיחות בחברה הערבית מעין מאהל, שקיבל ערב ראש השנה תעודת הצטיינות בעקבות תרומתו יוצאת הדופן בהדרכת הבטיחות במגזר.

כמאל מוסטפא (שלישי מימין) מקבל תעודת הוקרה על עבודה במוסד ולבטיחות וגיהות. (צילום: המוסד לבטיחות וגיהות)
כמאל מוסטפא (שלישי מימין) מקבל תעודת הוקרה על עבודה במוסד ולבטיחות וגיהות. (צילום: המוסד לבטיחות וגיהות)

כמאל מספר כי נחשף לגודל ולחומרת התופעה בתחום הבטיחות באתרי הבנייה, "ברור שמדובר בחוסר הבנה בסיסי של הסכנות הכרוכות בעבודות הבניין וחוסר הבנה בסיסי של נהלי בטיחות פשוטים ליישום", אמר.

לדבריו, "התחלתי את דרכי לפני כשנה וחצי במוסד לבטיחות וגיהות, והבנתי שיש לי יכולת לשמור על חייהם של כל כך הרבה אנשים שאינם יודעים את השפה העברית ובכך מסכנים את חייהם. אני קורא לאחיי הערבים להצטרף וללמוד את הנושא – יחד נוכל להביא לשינוי אמיתי בקרב חייהם של אחינו, שלצערי חלקם מאבדים את חייהם עקב חוסר הבנה של החשיבות בשמירה על אמצעי זהירות ובטיחות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!