דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
fight for 15

מחאה / עובדות מקדונלד'ס שובתות ומפגינות נגד הטרדות מיניות ברשת

כש"MeToo" פגשו את "Fight For 15$" | לעובדות ברשת מקדונלד'ס בארה"ב נמאס מההטרדות המיניות שהן חוות במהלך עבודתן ומהיעדר טיפול הולם מצד ההנהלה והן החליטו למחות במקביל ביותר מעשר מדינות שונות בארה"ב

עובדות מקדונלד'ס נושאות שלט בהשראת תנועת "MeToo" בצעדה לעבר סניף הרשת בשיקגו (AP Photo/Richard Vogel)
עובדות מקדונלד'ס נושאות שלט בהשראת תנועת "MeToo" בצעדה לעבר סניף הרשת בשיקגו (AP Photo/Richard Vogel)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

קמפיין #MeToo בו החלו לפני כשנתיים נשים להעלות את המודעות ולדבר על הטרדות מיניות שהן חוו וחוות על בסיס יומיומי עורר השראה בקרב עובדים, ובעיקר עובדות, בשכר נמוך לדבר בקול על הטרדות מיניות שנעשות באופן שיטתי במקום העבודה. כך מצאו את עצמן עובדות מקדונלד'ס בארה"ב מפגינות נגד הטרדות מיניות ברשת. "אני לא בתפריט" ניכתב בחלק מהשלטים.

ב-18 בספטמבר עובדי מקדונלד’ס בעשר ערים בארה"ב הפגינו נגד הטרדות מיניות שנעשות במקום העבודה. תנועת "פייט פור 15" שקמה מתוך דרישה להעלות את שכר המינימום ל-15 דולר לשעה במקום השכר הפדרלי הקבוע כיום ועומד על 7.25 דולר, קיימה אתמול (רביעי) את מה שהם הגדירו כהפגנה הראשונה מרובת המדינות נגד הטרדות מיניות בעבודה.

היי, מקדונלד’ס, אתם לא יכולים להסתתר – אנחנו יכולים לראות את הצד המרושע שלך

תוכנית המחאה אושרה בטרם עת על-ידי "ועדות הנשים" שהוקמו על ידי עובדות בעשרות סניפי מקדונלד’ס ברחבי ארה"ב. בין מובילי ההתארגנות ניתן למצוא כמה נשים שהגישו תלונות לנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה בארה"ב בחודש מאי בטענה להטרדה בכמה מסעדות זיכיון של מקדונלד'ס.

עובדות ועובדים שדיברו בעצרת, שהוצגה כ"מי טו" של מקדונלד’ס, תיארו התעללות מינית, כפייה והטרדות כאירועים יומיומיים במסעדות. לדבריהם, מקדונלד’ס עשתה מעט מאוד כדי לטפל בבעיה, למרות תביעות שהוגשו לוועדה הפדראלית לשוויון הזדמנויות בעבודה בשם 15 עובדים ב-2016 ו-10 תיקים נוספים שהוגשו מוקדם יותר השנה.

עובדת מקדונלד'ס מדברת בהפגנה מול סניף הרשת על ההטרדות המיניות שחוותה במהלך עבודתה (AP Photo/Janet McConnaughey)
עובדת מקדונלד'ס מדברת בהפגנה מול סניף הרשת על ההטרדות המיניות שחוותה במהלך עבודתה (AP Photo/Janet McConnaughey)

התנועה נוצרה בתמיכת האיגודים המקצועיים בארה"ב ובעיקר זו של איגוד נותני השירותים. מבנה שוק העבודה בארה"ב הוא סבוך קודם כל בגלל הגודל, מדינות שונות עם תנאי עבודה שונים, מיליוני עובדים פזורים אל מול חברות ענק שפועלות לעיתים תחת אותו מותג אך במבנה בעלות שונה של זכיינות ובעלות רשת מה שהופך התארגנות למאתגרת ומורכבת גם מבחינה חוקית של הגעה ליציגות וגם ביכולת ליצור סולידאריות בין העובדים במקומות השונים.

השביתה היא כחלק מתמיכת האיגודים בתנועה החברתית וחלק מהאסטרטגיה להפעיל לחץ על מקדונלד’ס בכמה חזיתות של תנאי עבודה טובים יותר, ביניהם 15 דולר לשעת עבודה. רשת ההמבורגרים היא המעסיק הפרטי השני בגודלו בעולם לאחר וולמרט ומעסיקה מאות אלפי עובדים ברחבי ארה"ב, רובם בשכר נמוך.

בשיקגו, כמה עשרות מפגינים עמדו מול מטה מקדונלד’ס בזמן שמטוס טס מעל עם כרזה מתנופפת עליה נכתב "מקדונלד’ס: עצרו את ההטרדה המינית" בניו אורלינס, עובדים בהווה ובעבר שרו בחרוזים: "היי, מקדונלד’ס, אתם לא יכולים להסתתר – אנחנו יכולים לראות את הצד המרושע שלך".

מחאות אחרות נערכו בשיקגו; דורהאם, צפון קרוליינה; קנזס סיטי, מיזורי; לוס אנג'לס; מיאמי; מילווקי; ניו אורלינס; אורלנדו, פלורידה; סן פרנסיסקו וסנט לואיס.

הפגנה של ארגון "נאבקים למען ה-15" בשיקגו, ארכיון (צילום: Bob Simpson, מתוך Flickr).
הפגנה של ארגון "נאבקים למען ה-15" בשיקגו, ארכיון (צילום: Bob Simpson, מתוך Flickr).

המסעדות שההפגנות מוקדו כלפיהן המשיכו להגיש אוכל, והמארגנים אמרו שהמטרה היא לא לסגור אותן. ספק אם יש היום יכולת אמתית, או רצון בכלל, להשבית את מקום העבודה עד הפסקת הפעילות ולהתמודד עם ההשלכות על כך. אך אופן ההתארגנות של מחאות עובדים מחוץ למקום העבודה בזמן שהמסעדות עובדות הוא בעל משמעות בפני עצמה.

המפגינים דרשו ממקדונלד'ס לחייב הכשרה נגד הטרדה למנהלים ולעובדים. הם גם רוצים להקים ועדה ארצית לטיפול בהטרדות מיניות, המורכבת מעובדים, מנהלים ומנהיגים של קבוצות נשים לאומיות.

מקדונלד’ס סירבה להגיב על ההפגנות ואמרה כי היא תומכת בהצהרה שפורסמה בשבוע שעבר בדבר מדיניותה נגד הטרדה. החברה גם חשפה בשבוע שעבר שבכוונתה לפנות למומחים חיצוניים שיעזרו לה להתפתח ביישום מדיניות זו, כולל יועצים מארגון מעסיקים של חברת הכשרת דיני העבודה, Seyfarth Shaw at Work. מארגני המחאה קראו למקדונלד’ס לוותר על השימוש בשירותי החברה הזאת המתוארת על ידם כ"משרד עורכי דין כנגד העובד". וציינו כי החברה הגנה על המפיק לשעבר הארווי ויינשטיין בתביעה שהייתה נגדו בהאשמות הטרדות מיניות של שחקניות ואנשי צוות.

מחאות אחרות נערכו בשיקגו; דורהאם, צפון קרוליינה; קנזס סיטי, מיזורי; לוס אנג'לס; מיאמי; מילווקי; ניו אורלינס; אורלנדו, פלורידה; סן פרנסיסקו וסנט לואיס

בהפגנה בניו אורלינס, עובדי מקדונלד’ס הגיעו למסעדה עם סרטי דבק על הפה עליהם נכתב "MeToo". הם הורידו את הדבק רק כדי לשיר את השירים והסיסמאות של ההפגנה. טניה הארל, בת 22, המרוויחה 8.15 דולר לשעה, נאבקה בדמעות כשהסבירה שהעובדים רוצים מערכת יעילה יותר לטיפול בתלונות על הטרדה. טניה אמרה שהמנהלת צחקה בביטול על תלונה שהגישה נגד עמית לעבודה שלה שמישש אותה והמנהלת אמרה לה שהיא בטח "שידרה לו סקס אפיל". לטענתה היא עזבה את מקדונלד’ס למשך זמן מה ב-2017 ועכשיו היא עובדת במסעדה אחרת ברשת. טניה הייתה בין המוחים שהגישו תלונה לוועדה לשוויון ההזדמנויות בעבודה של ארה"ב בחודש מאי, בטענה להטרדה מתפשטת בכמה מסעדות של הזכיינים במקדונלד.

מארגנת נוספת היא קים לוסון, בת 25 מקנזס סיטי, שגם היא הגישה תלונה על כך שמנהלים הגיבו בצורה לא יעילה כשדיווחה על הטרדה מינית מצד עמית לעבודה. לוסון, שיש לה ילדה בת 4, אומרת שהיא מרוויחה 9 דולר לשעה. טרם ההפגנה היא אמרה כי היא מתרגשת מהתמיכה החזקה של עובדים אחרים בההפגנה המתוכננת. "כולם היו אמיצים בקשר לזה", אמרה. "הגיע הזמן לעמוד על מה שאנחנו מאמינים בו".

בסן פרנסיסקו, יותר מ-50 עובדים ופעילים מחו מחוץ למקדונלד’ס במחוז מיסיון. ביניהם היה אצ'ון הייטאואר, עובד בורגר קינג שהגיע מסקרמנטו כדי להראות תמיכה בעמיתיו עובדי המזון מהיר. "יש הרבה הטרדות מיניות שמתרחשות מאחורי דלתות סגורות", הוא אומר. "דברים כאלה נסתרים ומטאטאים אותם מתחת לשטיח. הם באמת לא עושים שום דבר בקשר לזה".

אשלי ג'אד, אנאבלה ס'ורה וסלמה האייק – שלוש מהשחקניות שהאשימו את ויינשטיין בהתנהגות מינית לא נאותה – חברו לחלק שהוקדש לתנועת #MeToo באוסקר 2018. (צילום: Chris Pizzello/Invision/AP)
אשלי ג'אד, אנאבלה ס'ורה וסלמה האייק – שלוש מהשחקניות שהאשימו את ויינשטיין בהתנהגות מינית לא נאותה – חברו לחלק שהוקדש לתנועת #MeToo באוסקר 2018. (צילום: Chris Pizzello/Invision/AP)

עד כה, תנועת MeToo בת השנתיים, על אף ההשפעה האדירה שלה, לא גרמה לשביתה הממוקדת בחברה אמריקאית ספציפית. במארס האחרון, ביום האישה הבינלאומי, נשמעו קריאות רחבות היקף לפיהן נשים לא יגיעו לעבודה בכמה מדינות, בעיקר במערב אירופה, אולם הדבר לא יצא לפועל בהיקף נרחב.

אנליז אורלק, מרצה להיסטוריה במכללת דארטמות', שכתבה על עובדים בשכר נמוך, אמרה שהיא מכירה רק תקדים אחד בארצות הברית לשביתה כמו זו שבמקדונלד’ס. ב-1912, היא אמרה, כמה מאות עובדי ביגוד בבית חרושת למחוכים בקלמזו, מישיגן, יצאו לשביתה בגין הטרדות מיניות חוזרות, כמו גם תנאי עבודה גרועים אחרים. השובתים לא זכו בכל דרישותיהם, אך הצליחו לזכות בתמיכה ציבורית ולהפנות את תשומת לבם לפגיעה וההתעללויות במקום העבודה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!