דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קרן אפריקה

העולם כמרקחה / בתיווך סעודי: התקדמות נוספת בשלום בין אריתריאה לאתיופיה

בהסכם, שנחתם בתיווך המלך סלמאן, מתחייבות המדינות לפעול יחד בתחומי הפוליטיקה, הביטחון, והכלכלה | ממדינה מותקפת הופכת סעודיה למשכינת שלום באזור רווי סכסוכים | דווקא סכסוך פנים אתיופי מסכן את תנופת השלום האזורי

נשיא אריתראה, ראש ממשלת איתיופיה והמלך הסעודי במעמד חתימת הסכם השלום בין אריתראה לאיתיופיה  שהתקיים ב16 בספטמבר (צילום: Saudi Press Agency via AP).
נשיא אריתראה, ראש ממשלת איתיופיה והמלך הסעודי במעמד חתימת הסכם השלום בין אריתראה לאיתיופיה שהתקיים ב16 בספטמבר (צילום: Saudi Press Agency via AP).
משה טרדימן
משה טרדימן
מומחה לאגן ים סוף ולאיכות סביבה בעולם הערבי והמוסלמי מ- Green Compass Research & Consulting, ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית ובמרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי באוניברסיטת חיפה.
צרו קשר עם המערכת:

השבוע תהליכי השלום בין המדינות בקרן אפריקה רשמו התקדמות משמעותית נוספת בדרך לקראת השגת השלום האזורי. בתחילת השבוע חתמו נשיא אריתריאה, איסייאס אפוורקי וראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, על הסכם שלום בין שתי המדינות בג'דה שבסעודיה בנוכחות המלך סלמאן; יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן; שר החוץ של איחוד האמירויות, שייח' עבדאללה בן זאיד אל נהיאן; מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש ויו"ר האיחוד האפריקאי, מוסא פקי מוחמד.

הסכם זה, שנקרא על-ידי הסעודים הסכם ג'דה, הוא ההסכם השני שנחתם בין שתי המדינות במרוצת החודשיים האחרונים. כזכור, ב-9 ביולי חתמו שני ראשי המדינות על ההצהרה המשותפת לשלום ולידידות ששמה קץ למצב המלחמה ששרר ביניהן משנת 1998.

במסגרת הסכם זה, הסכימו שני הצדדים כי:

  • מצב המלחמה בין שתי המדינות בא אל קצו ומתחיל עידן חדש של שלום, ידידות ושיתוף פעולה כולל.
  • שתי המדינות יקדמו שיתוף פעולה כולל בתחומי הפוליטיקה, הביטחון, ההגנה, הכלכלה, הסחר, ההשקעות, התרבות והחברה על בסיס הקומפלמנטריות ושיתוף פעולה אפקטיבי.
  • שתי המדינות יפתחו פרויקטים להשקעות משותפות כולל הקמת אזורים כלכליים מיוחדים משותפים.
  • שתי המדינות יישמו את החלטת ועדת הגבול אריתריאה – אתיופיה, לפיה על אתיופיה להחזיר לאריתריאה את עיירת הגבול באדמה.
  • שתי המדינות יקדמו שלום, ביטחון ושיתוף פעולה אזוריים ובינלאומיים.
  • שתי המדינות יילחמו בטרור כמו גם בסחר בבני אדם, בנשק ובסמים בהתאם לאמנות הבינלאומיות.
  • שתי המדינות יקימו ועדה משותפת רמת דרג ותת ועדות כדי לפקח על יישום ההסכם הזה.

בעקבות החתימה על ההסכם, צייץ מזכ"ל האו"ם בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "מברך את מנהיגי אריתריאה ואתיופיה על החתימה על ההצהרה המשותפת לשלום ולידידות היום, רוח חזקה של תקווה עבור קרן אפריקה ומעבר לה. אני גם רוצה להביע את הערכתי העמוקה למלך סלמאן שהביא את שני הצדדים יחד".

למחרת, ב-17 בספטמבר, נפגשו נשיא אריתריאה, אפוורקי, ונשיא ג'יבוטי, אסמאעיל עומר גואלה, למפגש פסגה היסטורי בג'דה בהזמנת מוחמד בן סלמאן. המפגש התקיים בנוכחות שר החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'וביר, וחבר הקבינט, ד"ר עיסאם בן סעד בן סעיד. במהלך המפגש הודו שני הנשיאים למלך סלמאן ולמוחמד בן סלמאן עבור פתיחת דף חדש של יחסים חמים בין שתי המדינות, מה שמציין את הנלהבות והעניין שמפגינה הממלכה בשלום וביציבות באזור. מזכ"ל האו"ם בירך גם על הפסגה ההיסטורית הזאת ואמר כי "הוא מקווה שהמפגש בין מנהיגי ג'יבוטי ואריתריאה יתחיל תהליך שיישב את כל הסוגיות העומדות על הפרק בין שתי המדינות ויוביל לשלום, יציבות ופיתוח גדולים יותר באזור".

ההתפתחויות הללו מעבירות את הזרקור אל סעודיה, המפגינה את השפעתה הגדולה בקרן אפריקה ואת יכולתה להביא לתהליכי שלום, נורמליזציה ופיוס בין המדינות בקרן אפריקה שהגיעו לשיאם בחתימה על הסכם ג'דה ובמפגש ההיסטורי בין נשיאי ג'יבוטי ואריתריאה. מעבר לכך, בתקופה בה סעודיה סופגת ביקורות נוקבות על התנהלותה בתימן, ההתפתחויות האחרונות מעלות את קרנה כמעצמה אזורית העושה שימוש בהשפעתה הרבה על מנת להשכין שלום ויציבות באחד מהאזורים שעד לפני מספר חודשים היה אחד המסוכסכים ביותר בעולם.

יומיים לפני כן, אתיופיה פרסמה הצהרה נדירה לפיה ערכה תקיפה אווירית נגד ארגון הטרור השבאב בסומליה על מנת להכשיל את תכניות לוחמיו לתקוף את החיילים האתיופים במסגרת כוחות האיחוד האפריקאי הנמצאים בסומליה על מנת להילחם נגד ארגון השבאב. על פי ההודעה, במתקפה נהרגו כשבעים מלוחמי הארגון ושני כלי רכב העמוסים בכלי נשק הושמדו. מפקד חיל האוויר האתיופי, גנרל יילמה מרדאסה, אמר כי המתקפה האווירית התבצעה לאחר מחקר ותכניות מקיפות וכי היא "השיגה 100 אחוז מהתכניות". יחד עם זאת, הוא לא ציין מתי ואיפה התבצעה המתקפה.

בדרך כלל, הכוחות האתיופים מבצעים תקיפות קרקעיות נגד לוחמי ארגון השבאב, כאשר עיקר המתקפות האוויריות מתבצע על-ידי מל"טים אמריקניים. לכן, מדובר בהצהרה נדירה, לפיה הכוחות האתיופים עברו לעשות שימוש גם בתקיפות אוויריות במסגרת המלחמה בארגון השבאב. סביר מאד להניח כי התפתחות משמעותית זו קשורה ליישום ההצהרה המשותפת בדבר שיתוף פעולה כולל, הנוגעת גם למישור הביטחוני ולמאבק נגד ארגון הטרור, שנחתמה בין מנהיגי סומליה, אריתריאה ואתיופיה במסגרת פגישתם באסמרה בתחילת ספטמבר.

הפיוס הפנים אתיופי נמשך

בה בעת, נמשכים גם תהליכי הפיוס בתוך אתיופיה שבהם מעורבת גם אריתריאה. ב-15 בספטמבר, חזרו כ-1,500 מלוחמי החזית לשחרור אורומו מבסיסם באריתריאה לאתיופיה. יחד עמם חזר גם מנהיג הארגון, דאוד איבסה, לאדיס אבבה. ב-18 בספטמבר חזרו חברי התנועה העממית הדמוקרטית של טיגרה מבסיסם באריתריאה למקלה, בירת מחוז טיגרה שבאתיופיה. במהלך השבוע, ממשלת אתיופיה גם קיימה שיחות שלום עם חברי החזית הלאומית לשחרור אוגדן באסמרה. בעקבות השיחות פרסמה החזית הלאומית לשחרור אוגדן הצהרה לפיה הצדדים הגיעו להבנה בנוגע לסוגיות שנדונו והסכימו לעבוד יחד בדרכי שלום כדי להגן על האינטרסים של תושבי המחוז הסומאלי של אתיופיה ולשתף פעולה בסוגיות לאומיות.

תהליכי השלום, הנורמליזציה והפיוס בין המדינות בקרן אפריקה עתידים להימשך במקביל לדרישה אריתריאית להסרת הסנקציות מעליה. אולם, עימותים אתניים אלימים המתחוללים זה מספר ימים באדיס אבבה ובפרבריה הצפוניים והצפון מערביים בין תומכי החזית לשחרור אורומו לבין צעירים מקומיים קוראים תיגר על מאמצי הפיוס של אביי אחמד. בעימותים הללו נהרגו עד כה כ-60 איש. ואכן, מאמר שהתפרסם ביומון המצרי אל-אהראם ב-15 בספטמבר טוען כי היציבות בקרן אפריקה תלויה בהרבה גורמים, שהעיקרי שבהם הוא המצב הפנימי באתיופיה. נשאלת השאלה, אם כן, האם דווקא החזית הפנימית באתיופיה תכשיל, בסופו של דבר, את המאמצים להשגת פיוס ושלום אזורי?

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!