דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

הפלת המטוס הרוסי / שיחתם של נתניהו ופוטין מדגישה את הפער בין ישראל לרוסיה בעת הזו

הקבינט ידון במשבר המתפתח עם רוסיה במהלך הבוקר, ולאחר מכן יטוס נתניהו למושב הפתיחה של האו"ם | אתמול הודיעו בקרמלין כי תוך שבועיים תועבר מערכת ההגנה האוויריה S-300 לסוריה, עסקה שבעבר עוכבה לבקשת ישראל וארה"ב

פוטין ונתניהו בצעדת הווטרנים ברוסיה, 9 במאי 2018 (Maxim Shipenkov/Pool Photo via AP)
פוטין ונתניהו בצעדת הווטרנים ברוסיה, 9 במאי 2018 (Maxim Shipenkov/Pool Photo via AP)
שי ניר

לאחר הודעתה של רוסיה כי תספק לסוריה מערכת הגנה אווירית מתקדמת (S-300) בניגוד לבקשת ישראל, שוחחו אתמול (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטלפון. מההודעות שפרסם כל אחד מהם עם סיום השיחה רחוקה מלהסתיים. היום ייפגש הקבינט לדון במשבר המתפתח, ולאחר מכן יטוס ראש הממשלה לעצרת הכללית של האו"ם, שם אמר שיחשוף מידע חדש שנוגע לאיראן.

ראש הממשלה ונשיא רוסיה שוחחו אתמול בטלפון, ונראה שהשיחה ביניהם הדגישה את פערי הגרסאות בין שתי המדינות ביחס להפלת המטוס בשבוע שעבר. מראש הממשלה נמסר עם סיום השיחה כי הוא "הביע את ביטחונו באמינות תחקיר צה"ל ובמסקנותיו, והבהיר שוב כי האחריות לתקרית המצערת מוטלת על הצבא הסורי שהפיל את המטוס, ועל איראן שתוקפנותה מערערת את היציבות". מלשכתו של פוטין נמסר כי רוסיה ממשיכה לראות בחיל האוויר כאחראי לטרגדיה.

בנוגע להעברת מערכת ההגנה האווירית אמר ראש הממשלה אמר כי העברת מערכות נשק מתקדמות לידיים לא אחראיות תגביר את הסכנות באזור, וכי ישראל תמשיך להגן על ביטחונה ועל האינטרסים שלה. פוטין הדגיש מנגד כי החלטתה של רוסיה לחזק את יכולות הלחימה של ההגנה האווירית הסורית היא במקומה בשלב זה, ונועדה בעיקר "לסכל כל איום פוטנציאלי על חייהם של אנשי השירות הרוסי הממלאים את משימות המאבק בטרור הבינלאומי".

ראש הממשלה חזר והביע את תנחומיו על מות החיילים הרוסיים. בהודעתו של ראש הממשלה נאמר כי סוכם להמשיך את ההידברות בין הצוותים המקצועיים ואת התיאום בין הצבאות בערוצים הצבאיים, פרט שלא הוזכר בהודעתו של פוטין.

לאחר שהטילו על ישראל את מלוא האשמה על הפלת המטוס, הודיעה אתמול רוסיה כי תספק לדמשק את מערכת ההגנה האווירית S-300, לאחר שבעבר הושעתה עסקה זו לבקשת ישראל, כך פורסם היום בערוץ החדשות הממשלתי RT.

מערכת טילי S-300 (צילום:Andrey 69 / Shutterstock.com)
מערכת טילי S-300 (צילום:Andrey 69 / Shutterstock.com)

S-300 היא מערכת הגנה אווירת מתקדמת שפותחה ברוסיה, ונועדה ליירוט מטוסים וטילי שיוט. בשנת 2013 חתמה רוסיה על עסקת מכירת מערכת זו לסוריה, אך בלחץ ישראל וארה"ב העסקה הוקפאה. מוקדם יותר השנה הודיעו הרוסים כי בעקבות תקיפות של בריטניה וצרפת בסוריה, לאחר שהשתמש צבא אסד בנשק כימי, ישקלו להסיר את האיסור מפריסת הטילים. טילים אלה עלולים להשפיע על יכולתו של חיל האוויר הישראלי לפעול במרחב האווירי הסורי.

בתחילת השבוע שלחו הרוסים מסר תקיף בישראל, כשדו"ח של משרד ההגנה הרוסי הטיל את מלוא האחריות לאירוע הפלטת המטוס על חיל האוויר הישראלי. "אנו מאמינים כי האשמה בטרגדיה הרוסית של מטוס ה-Il-20 היא לחלוטין על חיל האוויר הישראלי", אמר דובר משרד ההגנה הרוסי האלוף איגור חושצ'נוב.

הדו"ח שהוצג כולל לכאורה נתוני מכ"ם שטרם פורסמו ופרטי תקשורת בין הצבא הרוסי לבין הצבא הישראלי, ומציג את המסקנה לפיה "למנהיגות הצבאית של ישראל אין כל הערכה התואמת את רמת היחסים עם רוסיה, או שאין לה שליטה על פקודות אינדיבידואליות או על מפקדים בשטח, שהבינו כי מעשיהם יובילו לטרגדיה".עוד נאמר כי "המידע המטעה שסיפק קצין ישראלי בנוגע למתקפה לא איפשר למטוס הרוסי לעבור לאזור בטוח".

בצה"ל דחו את הטענות ואמרו "הפרטים המלאים, המדויקים והעובדתיים, ידועים לאנשי המקצוע העוסקים בדבר בצבא רוסיה ומהם עולה בבירור כי מנגנון מניעת החיכוך פעל ובזמן (כפי שפעל בשנתיים וחצי האחרונות), חיל האוויר הישראלי לא הסתתר מאחורי מטוס כלשהו וכי המטוסים הישראלים היו בשטח האווירי של ישראל בזמן הפגיעה הסורית במטוס הרוסי. תוצאת הפלת המטוס בידי הסורים היא טרגית וקשה ואנו משתתפים בצער המשפחות והעם הרוסי."

כזכור, מטוס רוסי ובו 15 אנשי צוות יורט בלילה שבין שני לשלישי בשבוע שעבר בשוגג על ידי מערכת נגד מטוסים של צבא אסד בזמן מתקפה ישראלית במחוז לטקיה. סוכנות הידיעות הממשלתית הרוסית טי.איי.אס.אס דיווחה כי המטוס נעלם באיזור הים התיכון ובהודעה מטעם שר ההגנה הרוסי נאמר כי "הסימון של מטוס ה-IL20 נעלם מהרדאר במהלך התקפה של מטוסים ישראלים במחוז לטקיה שבסוריה". שר ההגנה תקף את התנהלות ישראל ורמז כי מטוסי חיל האוויר השתמשו במטוס הרוסי כמחסה מפני טילי הנ"מ הסורייים, טענה שדובר צה"ל מתכחש לה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!