דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

נתונים מעודדים / בזכות האבחון המוקדם: ירידה בתמותה מסרטן השד בישראל

מאז 2005 נרשמה ירידה של 2% בשנה במקרי התמותה מהמחלה בקרב נשים יהודיות, אך בקרב נשים ערביות עלו אחוזי התמותה ב-1.1% | גילוי מוקדם באמצעות סריקה (ממוגרפיה) מגדיל משמעותית את סיכויי ההחלמה | למי מומלץ להיבדק, וכיצד ניתן להפחית את הסיכוי לחלות? כל הפרטים כאן

מיצג ציבורי כחלק מקמפיין להעלאת מודעות לסרטן השד, תל אביב 2017 (מרים אלסטר  פלאש90)
מיצג ציבורי כחלק מקמפיין להעלאת מודעות לסרטן השד, תל אביב 2017 (מרים אלסטר פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

התמותה מסרטן השד בישראל במגמת ירידה אצל נשים יהודיות, אך בעלייה בקרב נשים ערביות: נתונים שפרסמו היום (שלישי) משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן לרגל חודש המודעות לסרטן השד מציגים ירידה בתמותה מהמחלה של כ-2% בקרב נשים יהודיות בכל שנה, אך במקביל עלייה של 1.1% לנשים ערביות. למרות הירידה היחסים, שיעורי התמותה הכלליים מסרטן השד בישראל נמצאים מעל ממוצע המדינות המפותחות – 24.9 ל-100,000.

בשנת 2015 נפטרו מסרטן חודרני של השד 1,026 נשים בישראל, מהן 865 (84.3%) יהודיות, 112 (10.9% ערביות ו-49 (4.8%) "אחרות". מבחינת תמותה מסרטן השד, על אף הנתונים המעודדים אצל נשים יהודיות, שם רואים ירידה של 2% , אצל נשים ערביות המגמה הפוכה: בנשים ערביות נצפתה מגמת עלייה מובהקת סטטיסטית לאורך כל התקופה (1980-2015), בשיעור של 1.1% בשנה. בשנת 2015 היו בישראל שיעורי התמותה (מתוקננים לגיל ל-100,000) מסרטן השד 15.7 ביהודיות, 16.3 בערביות ו-15.1 ב"אחרות".

גם בנוגע למקרי סרטן השד בכלל, על אף הנתונים המעודדים בקרב נשים יהודיות, בקרב נשים ערביות המגמה צריכה להטריד הרבה יותר: בנשים ערביות בשנים 1980-2015 נצפתה מגמת עלייה מובהקת במקרים של סרטן חודרני של השד לכל אורך התקופה, בקצב משתנה; בין 1980 ו-2002 העלייה הייתה בקצב של 6.4% לשנה ואילו בין 2002 ו-2015 קצב העלייה התמתן מעט, והיה 1.9% לשנה, בעוד שאצל נשים יהודיות נצפתה יציבות בתחלואה בשנים 1980-1985, עלייה מובהקת במקרי הסרטן בשנים 1985-1990 ושוב יציבות מאז 1990.

עיקר התמותה מסרטן השד בשנת 2015 נצפתה בגיל המבוגר: הגיל הממוצע של הנפטרות מהמחלה היה 70.0 והגיל החציוני, 70.7 (טווח: 28.6 – 104.4). כ-12.5% מכלל הנפטרות (סה"כ 128 נשים) היו צעירות מגיל 50. בקרב יהודיות, 10.6% מכלל הנפטרות היו צעירות מגיל 50 בעת פטירתן. בקרב ערביות, שיעור זה היה 26.8%, ובקרב "אחרות", 12.2%.

עוד עולה מהנתונים כי שיעור השימוש בממוגרפיה בישראל לגילוי מוקדם של סרטן השד גבוה מהממוצע בעולם. גם שיעורי הריפוי וההישרדות מסרטן השד בישראל גבוהים בין מדינות ה-OECD ומגיעים ל-89.7% בקרב יהודיות, ו-84.4% בקרב ערביות. כיום חיות בישראל 22,481 נשים שאובחנו עם סרטן השד, 78% מהחולות החדשות הן מעל גיל 50.

מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, אמרה עם פרסום הנתונים כי "נכון להיום, האמצעי היעיל ביותר נגד סרטן השד הינו הגילוי המוקדם. ככל שהמחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים עולים סיכויי הריפוי לכ-90% ויותר. אני קוראת לכל הנשים לקחת אחריות על בריאותן ולאמץ אורח חיים בריא, אשר הוכח מדעית כמפחית משמעותית את הסיכון לחלות. במקביל לכך יש להיבדק על פי ההנחיות בהתאם לגיל, ולהכיר את הגוף ואת מצבו הרגיל, כך שבכל  מצב, אם מתגלה שינוי, חשוב לפנות מיד לרופא ולהתעקש על בירור טיבו".

על פי נתוני ה- OECD, סרטן השד אחראי ל-15% מכלל התמותה מסרטן בקרב נשים. לפי נתוני הארגון לשנת 2013, שיעור ההיארעות (מספר המקרים החדשים) של סרטן השד בנשים בישראל בשנת 2012 היה מעט גבוה מממוצע מדינות ה-OECD; על פי נתונים אלה נמצאת ישראל במקום ה-16. שיעור התמותה מסרטן השד בישראל ב-2015 היה מעל השיעור הממוצע (24.9 ל-100,000) ב-41 מדינות OECD, וישראל נמצאה במקום השמיני אחרי אירלנד, איסלנד, הונגריה, דנמרק, הולנד, בלגיה וסלובניה. עם זאת, חלה בישראל ירידה בשיעור התמותה מסרטן השד – כמו גם ברוב מדינות ה-OECD – בהשוואה לשיעור התמותה בשנת 2005: קיימת ירידה מצטברת של כ-25% במהלך תקופה זו.

שיעור ביצוע ממוגרפיה לצורך גילוי מוקדם של סרטן השד בקרב בנות 69-50 בשנתיים האחרונות הושווה בין 33 מדינות ה-OECD בין 2005 ל-2015. בהשוואה זו ישראל (71% בשנת 2015) נמצאה מעל לממוצע ה-OECD (שעמד על 60.8% בשנת 2015) ובמקום גבוה יחסית, אחרי פינלנד, סלובניה, ספרד, ארה"ב, הולנד, נורבגיה, בריטניה, אירלנד, אוסטריה וניו זילנד. מאז 2005, נצפתה עלייה או יציבות בשיעורי ביצוע הממוגרפיה כמעט בכל המדינות המפותחות.

ישראל נמצאת מעל לממוצע הארגון גם בנתוני הישרדות מסרטן השד לחמש שנים. ישראל (88.2% בתקופה 2014-2010) נמצאה במקום ה-14 מעל לממוצע מדינות הארגון, שעמד על 85%, אחרי קוסטה ריקה, ארה"ב, אוסטרליה, יפן, איסלנד, שבדיה, פינלנד וקנדה. בהשוואה לתקופת הזמן 2004-2000,  בתקופה 2014-2010 נצפתה עלייה או יציבות בשיעורי ההישרדות ל-5 שנים כמעט בכל המדינות.

בזכות תוכנית הממוגרפיה – עלייה בשיעור הנשים שמאובחנות בשלב מוקדם

באגודה למלחמה בסרטן מציינים כי גילוי מוקדם באמצעות תוכניות סריקה (screening) הוכח כמפחית את התמותה מסרטן השד וכמאפשר לשנות את מהלך המחלה. התוכנית בישראל הוקמה בתחילת שנות התשעים ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן, ומופעלת מאז בשיתוף משרד הבריאות על בסיס ראיות מניסויים קליניים וקווים מנחים של גופים מקצועיים. התוכנית מיועדת לנשים בגיל 74-50 בסיכון רגיל למחלה, עבורן מומלצת בדיקת ממוגרפיה שגרתית אחת לשנתיים, ולנשים בנות 40 ומעלה בסיכון מוגבר למחלה מסיבות שונות, עבורן מומלצת ממוגרפיה אחת לשנה.

אחד מהפרמטרים ליעילותה של תוכנית סינון הוא עלייה בשיעור הנשים שמאובחנות בשלב מחלה מוקדם. נתונים לגבי שלב המחלה בעת האבחנה קיימים ברישום הלאומי לסרטן עבור כ75% מכלל המאובחנות עם המחלה מאז שנת 2000. בקרב החולות עבורן קיים המידע, עלה בשנים האחרונות שיעור הנשים שמאובחנות עם מחלה בשלב מוקדם (ממוקד, או עם התפשטות מקומית בלבד): בשנת 2015, 64% מכלל החולות החדשות אובחנו עם מחלה בשלב זה, לעומת 58% מהחולות שאובחנו בשנת 2005. כשליש (33%) מהחולות החדשות בשנת 2015 אובחנו עם מחלה מפושטת אזורית (לרקמות סמוכות ו/או לבלוטות הלימפה), לעומת 38% בשנים 2005. שיעור החולות שאובחנו עם מחלה גרורתית ב-2015 ירד ועומד על 2.6%, לעומת 3.6% בשנת 2005.

ניידת הממוגרפיה של האגודה למלחמה בסרטן

ניידת הממוגרפיה שיזמה ורכשה האגודה למלחמה בסרטן תציין בקרוב 18 שנים לפעילותה בפריפריה, במהלכן נערכו מאות אלפי בדיקות. פעילות ניידת הממוגרפיה נועדה לצמצם פערים בהיענות לבדיקת הממוגרפיה, החשובה לגילוי מוקדם של סרטן, בדיקה שבכוחה להציל חיים. מדובר בצמצום פערים שנדרש בין מגזרים שונים באוכלוסייה, וכן בין נשים המתגוררות בפריפריות חברתיות וגיאוגרפיות. ניידת הממוגרפיה של האגודה למלחמה בסרטן מופעלת על ידי צוות מקצועי של רשת בתי החולים אסותא, האחראי לביצוע בדיקות האבחון והפענוח. צוות הניידת מורכב מנשים בלבד. הבדיקה הינה ללא תשלום וניתנת כחלק מסל הבריאות לנשים בגיל המתאים על פי תוכנית הממוגרפיה הפועלת בשיתוף כל קופות החולים.

מתי צריך להיבדק? המלצות האגודה למלחמה בסרטן לאבחון מוקדם

המלצת ממוגרפיה לנשים מגיל 50 ומעלה: נכון להיום ממוגרפיה היא בדיקת הדמיה הנחשבת לשיטה הטובה ביותר לזיהוי גידול סרטני בשד בשלב מוקדם, עוד לפני שניתן לזהות אותו במישוש. ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן נהוגה בישראל תוכנית סריקה בממוגרפיה לנשים הנמצאות בסיכון רגיל, בשיתוף כל קופות החולים. במסגרת התוכנית נשלח לנשים בגיל 74-50 זימון לביצוע הבדיקה, פעם בשנתיים. האגודה למלחמה בסרטן מדגישה לכל הנשים כי חיוני לחזור על הבדיקה בכל שנתיים, ולא להחמיץ את הבדיקה התקופתית המומלצת.

המלצה לנשים בכל גיל בסיכון רגיל:

הכירי את שדייך. בכל גיל ובכל מצב, אם גילית ממצא או שינוי כלשהו, פני לרופא ודרשי לברר את טיבו, ללא קשר לגילך.

ניתן לבצע בדיקת שד פעם בשנה על ידי רופא המומחה בבדיקת שד, אך חשוב לדעת כי בדיקת שד ידנית לא הוכחה באופן מדעי כאמצעי המפחית את התמותה מסרטן השד.

המלצה לנשים בסיכון גבוה ולבעלות היסטוריה של סרטן במשפחה:

לנשאית גנטית ולאישה שקרובת משפחה שלה בדרגה ראשונה (אם או אחות) חלתה בסרטן השד, מומלצת בדיקת ממוגרפיה מגיל 40, אחת לשנה, או אף מוקדם יותר, בהתאם להמלצות הרופא.

לנשאית מוטציות בגנים 1/2BRCA או בגנים אחרים, ולנשים בקבוצות סיכון נוספות, מומלץ לבצע בדיקת MRI של השד אחת לשנה, בהתאם להמלצות משרד הבריאות. הבדיקה מומלצת גם לנשים שהוגדרו כבעלות סיכון של יותר מ-20% לחלות בסרטן השד במשך חייהן. פירוט של כל ההתוויות המאושרות בסל הבריאות, המתבצעות ללא תשלום בקופת החולים, ניתן למצוא באתר האגודה למלחמה בסרטן.

אישה או נערה שעברה הקרנות לבית החזה (בדרך כלל כטיפול במחלת לימפומה מסוג הודג'קין), בעיקר לפני גיל הפריון, נמצאת בסיכון מוגבר לחלות בסרטן השד, ומומלץ כי תבצע מעקב רפואי לגילוי מוקדם בהתאם להמלצות הרופא.

המלצה על ייעוץ גנטי:

אישה שחלתה בסרטן שד או שחלה, ובייחוד אם יש לה סיפור משפחתי, חשוב שתפנה לייעוץ ואבחון גנטי. התשובה עשויה להשפיע על אופן הטיפול שיוצע לה, והיא תוכל לשקול אפשרויות להפחתת הסיכון שלה. לאישה שקרובת משפחה שלה מדרגה ראשונה חלתה בסרטן שד או שחלה, מומלץ לקבל מרופא המשפחה הפניה לייעוץ גנטי. במסגרת הייעוץ תתקבל החלטה אם על האישה לבצע בדיקה גנטית לשלילת או למציאת גורם סיכון תורשתי למחלה. אישה שאובחנה כנשאית המוטציות בגנים 1/2BRCA, יכולה להפחית את הסיכון לחלות. ניתן להתייעץ עם הרופא המטפל גם ביחס לטיפול תרופתי, המפחית את הסיכון לחלות. באגודה שאלון אינטראקטיבי בנושא לאבחון וייעוץ גנטי.

איך להפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד?

כשליש מכלל מקרי סרטן השד ניתנים למניעה באמצעות שמירה על  אורח חיים בריא ופעיל. מחקרים מדעיים קבעו כי סגנון חיים בריא ופעיל מפחיתים את הסיכון לחלות בסרטן שד, וכן משפיעים על חזרת המחלה. האגודה למלחמה בסרטן ממליצה לכל הנשים בישראל לאמץ אורח חיים בריא במטרה להפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד: הימנעות מהשמנת יתר ושמירה על משקל גוף תקין; פעילות גופנית סדירה והגבלת שתיית אלכוהול או הימנעות מאלכוהול, במיוחד לנשים בסיכון גבוה.

על מנת למנוע השמנה ולשמור על משקל גוף תקין – מצאי את האיזון המתאים לך בין הקלוריות שאת צורכת ובין פעילות גופנית שאת מבצעת – "מאזן האנרגיה". הימנעי מאימוץ דפוסי התנהגות העלולים להגביר את הסיכון לחלות בסרטן, כגון עישון, חוסר פעילות גופנית, השמנת יתר וצריכת אלכוהול. בנוסף, למען בריאותך, כאשר את עורכת קניות בסופרמרקט או מזמינה מנה במסעדה, זכרי את גורמי הסיכון, והימנעי ממזון מעובד, מטוגן, מלוח, משומר ומעושן. השתדלי לבחור באפשרויות הבריאות יותר.

באגודה מציינים כי הנקה הוכחה מדעית כמפחיתה את הסיכון של האם לחלות בסרטן שד – ולכן מומלץ להניק.

האגודה הפיקה ומפיצה ללא תשלום חוברת הנחיות הנקראת 'לבחור בריא – בריאות השד נתונה בידייך', הכוללת המלצות לציבור הנשים בנושא והפחתת גורמי הסיכון לחלות בסרטן השד.

גברים וסרטן השד

עובדה פחות מוכרת היא שבמקרים נדירים, גם גברים עלולים לחלות בסרטן השד (1% מסך החולות בסרטן השד). על פי הנתונים, במדינת ישראל מאובחנים מדי שנה כ-50 גברים חולים בסרטן השד. הגורם למחלה בקרב גברים עדיין אינו ברור לגמרי, אך נראה כי ישנם גברים שהם בעלי סיכון גבוה מהממוצע לחלות במחלה. גורמי הסיכון העיקריים שאובחנו הם – גיל מעל 60, והימצאות בני משפחה קרובים (גברים או נשים) שחלו או שחולים בסרטן השד. לגברים הנמצאים בסיכון גבוה רצוי לפנות לרופא המשפחה בקופת החולים לקבלת הפניה לייעוץ גנטי. לגברים בריאים בסיכון רגיל, נכון להיום אין המלצה לבדיקה מוקדמת.

רוצה להיבדק או להתייעץ?

האגודה למלחמה בסרטן מזמינה נשים בכל גיל להתקשר למוקד הטלמידע של האגודה למלחמה בסרטן המאויש 24 שעות ביממה, למענה על שאלות ולקבלת עלוני מידע ללא תשלום בנושא אבחון מוקדם של סרטן השד, כמו גם מידע על הטיפולים השונים למחלה, שירותי התמיכה לנשים חולות, ייעוץ מיני ופוריות למתמודדות עם סרטן השד, מידע על מחקרים קליניים בתחום סרטן השד ועוד. מס' הטלפון 1-800-599-995, והשיחה בחינם.

נשים המעוניינות בתמיכה, כמו גם נשים שהחלימו מסרטן השד ומעוניינות להתנדב, מוזמנות ליצור קשר עם 'יד להחלמה׳® בטלפון המאויש 24 שעות 1-800-36-07-07 או בלחיצה על הכפתור הוורוד באתר האגודה.

האגודה מפעילה פורום סרטן השד ופורום נשאיות גנטיות ונשים בסיכון גבוה לחלות בסרטן השד והשחלות, המנוהל על ידי מיטב אנשי המקצוע בהתנדבות.

האגודה עורכת מגוון פעילויות ומעניקה שירותי תמיכה רבים לנשים המתמודדות עם סרטן השד, כגון קבוצות תמיכה לחולות, לבני הזוג ועוד. מידע מפורט על אודות כל השירותים, הניתנים ללא תשלום, בנושא סרטן השד, ניתן למצוא באתר האגודה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!