דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ג'ודו

ג'ודו / אלופת העולם הצעירה בתולדות ענף הג'ודו: דריה בילודיד בת ה-17 מאוקראינה

הוריה של בילודיד, אלופי ג'ודו בעצמם, ניסו למנוע ממנה להכנס לענף, אך לשווא - מגיל צעיר הפגינה בתם נכונות לעבוד קשה והתקדמה בנחישות אל הפסגה | השבוע הפכה לאלופה כשניצחה את אלופת העולם הקודמת - פונה טונאקי היפנית

הג'ודוקא האוקראינית דריה בילודיד לאחר הזכייה במדליית זהב בתחרות גרנד סלאם בדיזלדורף, גרמניה. 23 בפברואר 2018 (Photo by David Finch/Getty Images IL)
הג'ודוקא האוקראינית דריה בילודיד לאחר הזכייה במדליית זהב בתחרות גרנד סלאם בדיזלדורף, גרמניה. 23 בפברואר 2018 (Photo by David Finch/Getty Images IL)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

דריה בילודיד בת ה-17 הפכה השבוע לאלופת העולם הצעירה בתולדות ענף הג'ודו לאחר שזכתה במדלית הזהב בקטגוריה עד 48 ק"ג במהלך אליפות העולם, בבאקו אזרבייג'אן. בדרכה לזכיה הדרמטית ניצחה בילודיד האוקראינית בחצי הגמר את האלופה האולימפית פאולה פארטו מארגנטינה וגברה בגמר באיפון על אלופת העולם הקודמת פונה טונאקי היפנית.

בילודיד היא המתחרה הגבוהה בקטגורית המשקל שלה. גובהה 1.72 מטר. היא בעלת טכניקה טובה ומלוטשת ומשתמשת בידיים וברגליים הארוכות שלה כדי לייצר יתרון ברור בתפיסות ובתקיפות של היריבות שלה. בילודיד הצעירה היא ככל הנראה הדבר הגדול הבא בג'ודו העולמי. למרות גילה הצעיר הספיקה להיות אלופת עולם ואלופת אירופה והיא בלתי מנוצחת בשנה האחרונה, כאשר היא רושמת מאזן מדהים בשנתיים שהיא מתחרה בסבב המקצועי – הפסד אחד בלבד וזכייה בתשעה תארים.

לאחר הזכיה היא נגשה מתנשפת מהמאמץ הכבד לפינת הראיונות של איגוד הג'ודו העולמי: "אני לא יכולה להאמין לזה, אני מאוד שמחה. בשבילי זה היה קרב מאוד חשוב, והיה הרבה לחץ מצד טנאקי כי היא ניצחה אותי פעמיים (השנה), היא כמובן רצתה לנצח. אני הייתי תחת הרבה מאוד לחץ ואני שמחה שהצלחתי לעשות את זה".

בילודיד נולדה בעיר קייב למשפחה העוסקת בג'ודו. אביה הוא גנאדי בילודיד, פעמיים אלוף אירופה בשנים 2001 ו-2003 בקטגוריה עד 73 ק"ג וזוכה במדלית ארד באליפות העולם ב-2005. אשתו סבטלנה קוזנצובה היא אלופת ברה"מ לנערות ובעלת תואר מאסטר בספורט הרוסי בג'ודו. זוג ההורים נפגש באחת התחרויות, התאהבו והקימו משפחה.

באופן טבעי דריה הייתה אמורה להמשיך את דרכם של שני הוריה ולגדול מגיל קטן במסגרת הספורט המשפחתי, אך כאשר היא נולדה, הוריה החליטו שהם לא מוכנים שדריה תגיע לג'ודו ותחווה את הלחץ התחרותי של הספורט האולימפי. לכן, כאשר הייתה ילדה קטנה, הוריה ניסו לפתח אצלה תחומי עניין אחרים ותחילה אסרו עליה לעסוק בג'ודו. איסור שהחזיק מעמד עד שהיתה בת 6.

לפי אימה, מאז גיל צעיר, הפגינה בתה תחרותיות יוצאת דופן. הוריה אהבו את היצר התחרותי שלה ושלחו אותה כבר בגיל 3 ללמוד בבית ספר להתעמלות. דריה מספרת: "עסקתי בהתעמלות מגיל 3, אפילו זכיתי באיזו תחרות ואני זוכרת איך התרוצצתי מרוצה ברחבי הדירה עם המדליה מזהב".

לאחר שמאמנה עזב את הבית ספר להתעמלות ועבר לעבוד בטלוויזיה, דריה לא הסכימה לעבוד עם מאמן אחר ופרשה מההתעמלות. באותה התקופה אימה עבדה כמאמנת ג'ודו לילדים והיא החלה לקחת את דריה לחוג, כדי שתוכל לשמור אליה בזמן העבודה. אימה מספרת: "היא הייתה יושבת בצד במהלך האימונים ועושה שיעורי בית, היא הייתה מסתכלת על הילדים והייתה אומרת לי כל הזמן  'אמא אני רוצה גם'. אנחנו היינו נגד, אז היא הייתה מבקשת רק לעשות חימום. לאט לאט הרשנו לה את הכל".

בשנת 2015 בגיל 14, זכתה באליפויות אירופה והעולם עד גיל 18. שנה לאחר מכן היא זכתה שוב באליפויות אירופה עד גיל 18 והפעם גם באליפות אירופה עד גיל 20. בשנת 2017, החליטה לעלות לסבב המקצועני הבוגר. בתחרות הראשונה שלה בסבב היא זכתה במדלית זהב, בתחרות השניה שלה מול לוחמות בוגרות. היא הצליחה להפתיע את כולם והפכה לאלופת אירופה כאשר זכתה בתואר בקטגוריית המשקל עד 48 ק"ג בפולין. למרות גילה הצעיר, דריה הפכה לסנסציה ברחבי העולם, לאחר שניצחה את מיטב הלוחמות עד הגמר בו גברה בקרב עם היבט פוליטי מובהק על אירינה דולגובה מרוסיה.

דריה הצעירה תצטרך להמשיך לעבוד קשה ולא להסתחרר מההצלחה. הזכייה של באליפות העולם בספורט אולימפי הופכת אותה באופן מידי לספורטאית בכירה במולדתה. כעת הציפיות יעלו ובילודיד תצטרך להתמודד עם לחץ ציבורי גדול יותר. ספורטאיות אחרות ילמדו אותה, כדי לשבור את השליטה המוקדמת של הכוח העולה בג'ודו העולמי.

למזלה, המאמנים שלה הם שני הוריה. "בשבילי ג'ודו הוא החיים עצמם. כל המשפחה שלי חיה בעולם הג'ודו וכל הזמן מדברים עליו בבית". אביה, שהשתתף במהלך הקריירה שלו בשלוש אולימפיאדות, מצליח בינתיים לנתב את הקריירה שלה בצורה נפלאה. היצר התחרותי שלה והרצון לנצח את היריבות שלה בכל תחרות הופכות אותה לבלתי ניתנת לעצירה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!