דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

כדאי לדעת / המחקרים מוכיחים: כך תפחיתו את הסיכון לחלות בסרטן השד

מחקר שהקיף 200 אלף נשים אמריקניות גילה כי אכילת ירקות ופירות מצמצמת ב-11% את הסיכוי לחלות בסרטן השד | מחקר נוסף גילה כי ארוחת ערב מוקדמת, ומרווח בינה לבין שעת השינה, מצמצם אף הוא את הסיכון לחלות

ירקות ממשפחת המצליבים (shutterstock)
ירקות ממשפחת המצליבים (shutterstock)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

לרגל פתיחת חודש המודעות הבינלאומי לקידום המאבק בסרטן השד שחל בחודש אוקטובר מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן מציג שלושה מחקרים חדשים, הקושרים בין אורח חיים בריא למניעת סרטן השד. עם זאת, חשוב לציין כי ההמלצות הנובעות מהמחקרים אינן מחליפות את הצורך של נשים וגברים באוכלוסיות הסיכון לסרטן השד להיבדק באופן תדיר לצורך אבחון מוקדם של המחלה.

צריכה מוגברת של ירקות ופירות עשויה להפחית את הסיכון לסרטן שד

חוקרים מהרווארד וממרכז הסרטן דנה-פרבר בבוסטון, ארה"ב, בדקו במחקר ארוך טווח  את הקשר בין צריכה מוגברת של ירקות ופירות, ובין הסיכון לחלות בסרטן השד, בייחוד סרטן שד אגרסיבי (בעל סיכון גבוה להתפשטות וחזרת המחלה). לצורך המחקר נעשה שימוש בנתונים בנוגע לצריכת ירקות ופירות של 182,145 נשים אמריקניות בגיל 59-27 מתוך  מחקרי האחיות (NHS, NHSII)- מהמחקרים הנרחבים ביותר שנערכו אי פעם בנוגע לגורמי סיכון של מחלות כרוניות בקרב נשים.

הנבדקות מילאו שאלונים נרחבים בנוגע להרגלי הצריכה היומיים של ירקות ופירות. מבין הירקות נבדקה צריכה של ברוקולי, שעועית ירוקה, כרוב וכרובית (ממשפחת המצליבים), וכן נבטים, גזר, תרד ובטטות. מבין הפירות נבדקה בין היתר צריכה של תפוחים או אגסים, תפוזים, אפרסקים, משמשים, שזיפים, בננות, ענבים, אשכוליות, תותים ואוכמניות. החוקרים עקבו אחר הנבדקות במהלך השנים 2013-1980, כאשר הנבדקות התבקשו לחזור ולמלא שאלונים בנוגע להרגלי הצריכה של ירקות ופירות, ובנוגע לנושאים אחרים: נתונים  דמוגרפיים, עישון, סיכון משפחתי לסרטן שד, צריכת אלכוהול, מסת  גוף ועוד. במהלך תקופת המחקר אובחנו כ-10,911 מקרים של סרטן שד חודרני בקרב הנבדקות.

על פי עיבודים סטטיסטיים ותוך נטרול משתנים כגון עישון, סיכון משפחתי, צריכת הורמונים וכד', נמצא כי נשים אשר צרכו למעלה מ-5.5 מנות של ירקות ופירות מדי יום, בייחוד ירקות ממשפחת המצליבים, ירקות עליים  וירקות כתומים וצהובים, עשירים בוויטמין C  באלפא קרוטן או בבתא קרוטן (דוגמת כרובית, חסה, פלפל כתום, תפוז גזר ועוד) נמצאו בסיכון נמוך יותר ב-11% לחלות בסרטן שד לעומת נשים שצרכו 2.5 מנות ביום או פחות (מנה = ירק או פרי).

נמצא גם כי צריכה של 5.5 מנות של ירקות ופירות ביום, לעומת 2.5 מנות או פחות, הפחיתה גם את הסיכון לחלות בסרטן שד מסוגים אגרסיביים: הפחתה של 22% בסיכון לחלות בסרטן שד עםHER2 חיובי; הפחתה של 6% בסיכון לחלות בסרטן שד שלילי לקולטני אסטרוגן (ER שלילי), והפחתה של 15% בסיכון לחלות בסרטן שד טריפל נגטיב (שלילי לאסטרוגן, פרוגסטרון ו-HER2).  לסיכום, החוקרים מציינים כי מחקר זה מדגיש את החשיבות של צריכת ירקות ופירות להפחתת הסיכון לסרטן שד, בייחוד לגידולי שד אגרסיביים. המחקר פורסם במהדורה המקוונת  של כתב העתInternational Journal of Cancer,  ביוני   2018 ותורגם על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן. לתקציר המחקר באנגלית הקישו כאן.

ארוחת ערב מוקדמת, ומרווח בינה לבין השינה, מפחיתות סיכון לסרטן שד וסרטן הערמונית

חוקרים מספרד ומאוסטריה בדקו את הקשר בין זמני אכילה, תוך התחשבות בשינה, סגנון חיים וכרונוטייפ (סיווג אנשים בהתאם לשעון הביולוגי – טיפוסי בוקר או ערב) ובין הסיכון לתחלואה בסרטן הערמונית וסרטן השד. מחקרים שונים כבר הראו כי קיים קשר בין דפוסי שינה ואכילה שאינם קבועים ובין מחלות כרוניות שונות, כגון סרטן, מחלות לב וכלי דם, סוכרת והשמנת יתר.

במחקר השתתפו גברים ונשים תושבי ספרד בגיל 85-20, שחולקו לשתי קבוצות: בקבוצת המחקר – 1,205 נבדקים שחלו בסרטן השד ו-621 נבדקים שחלו בסרטן הערמונית, ובקבוצת הביקורת – 2,921 אנשים בריאים. אף אחד מהנבדקים בשתי הקבוצות לא עבד במשמרות לילה. כל הנבדקים מסרו מידע מלא באמצעות ראיונות ושאלונים על אודות זמני ערות ושינה והרגלי אכילה, וכן נתונים דמוגרפיים שונים. כמו כן, נבדקה גם רמת היצמדות לסגנון חיים המפחית תחלואה בסרטן (על פי שש המלצות של ארגוני סרטן בינלאומיים:WCRF/AICR: אחוז נמוך של שומן גוף; הקפדה על פעילות גופנית; הפחתת צריכה של משקאות ומזונות משמינים; צריכה מוגברת של מזון צמחי; צריכה מופחתת של מזון מהחי, צריכה מופחתת של אלכוהול). הנתונים שוקללו ועברו עיבודים סטטיסטיים.

על פי התוצאות, נבדקים אשר הלכו לישון שעתיים אחרי ארוחת הערב נמצאו בסיכון נמוך ב-26% לחלות בסרטן הערמונית ו-16% סיכון מופחת לסרטן השד, בהשוואה לאלו שהלכו לישון מיד אחרי ארוחת הערב. תוצאות דומות נצפו גם בקרב נבדקים אשר אכלו ארוחת ערב מוקדמת (לפני 21:00) לעומת נבדקים אשר אכלו ארוחת ערב מאוחרת (אחרי 22:00). הממצאים מראים כי ההקפדה על מרווח זמן גדול יותר בין הארוחות, הייתה מובהקת יותר בקרב נבדקים אשר מילאו אחר ההמלצות של הארגונים הבינלאומיים לאורח חיים המפחית סיכון לסרטן ובקרב טיפוסי בוקר.

החוקרים מציינים כי מחקר זה ממחיש את החשיבות של פקטור השעון הביולוגי במחקרים בתחום תזונה וסרטן, ותרומתם האפשרית להמלצות למניעת סרטן. המחקר פורסם במהדורה המקוונת של כתב העת International Journal of Cancer, ביוני 2018, ותורגם על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן. לתקציר המחקר באנגלית – הקישו כאן.

השמנה בקרב נערים מגבירה סיכון לחלות בסרטן השד בגיל מאוחר יותר

סרטן השד בגברים מהווה רק 1% מכלל מקרי סרטן השד, ולכן מאובחן לרוב בגיל ובשלבי מחלה מתקדמים. עם זאת, השמנה ידועה זה מכבר כאחד הגורמים המעלים את הסיכון לסרטן שד בנשים וגברים בגיל מבוגר. מחקר שנערך על ידי משרד הבריאות בהובלתה של פרופ' ליטל קינן בוקר יחד עם צה"ל, אוניברסיטאות חיפה ות"א והרווארד בארה"ב,  בדק אם קיים קשר בין השמנה בקרב נערים ובין סיכון מוגבר לחלות בסרטן השד בגיל מאוחר יותר, וכן אם ישנה השפעה של מוצא אתני ויכולת קוגניטיבית על הסיכון לחלות.

לצורך המחקר, נאספו במהלך השנים 2011-1967 נתונים של 1.38 מיליון נערים יהודים בריאים לפני גיוס (גיל חציוני 17.3) מתוך מאגר המידע של צה"ל. בסיום התקופה אותרו בין הנבדקים, באמצעות מאגר רישום הסרטן הלאומי, 100 גברים חולי סרטן שד, בגיל חציוני של 46.9. הנתונים אומתו מול מאגר הלמ"ס. נתוני הגברים במחקר כללו בין השאר מצב סוציו-אקונומי ודמוגרפי (לרבות מוצא – אירופה, צפון אפריקה, אסיה וישראל), גובה ו-BMI (מדד מסת גוף) וכן יכולות קוגניטיביות (מיומנויות מילוליות ומתמטיות, כישורי הפשטה ותפיסה מרחבית), אשר נבדקו ונמדדו במבדקים הקדם-צבאיים. נתוני ה-BMI של הנערים נחלקו ל-4 קבוצות: תת-משקל (BMIמתחת ל-18.5), משקל תקין (מתחת ל-25), משקל עודף (מתחת ל-30), והשמנת יתר (מעל 30).

מעיבוד ושקלול הנתונים עלה, כי 73.4% מהנערים היו במשקל תקין ועמדו בסיכון מינימלי לסרטן השד בגיל מאוחר יותר. לעומתם, 10.4% מהנערים שהיו בעודף משקל, היו בסיכון גבוה פי 2 לחלות, ואילו 3% מהנערים שהיו בהשמנת יתר, היו בסיכון גבוה פי 5 לחלות בסרטן שד בגיל מאוחר יותר.

גם למוצא האתני הייתה השפעה על הסיכון לחלות בסרטן שד בגיל מאוחר יותר, והוא היה גבוה פי 2 בקרב נערים ממוצא אירופי לעומת אחרים. לעומת זאת, הסיכון של ילידי ישראל דור שלישי ומעלה לחלות היה נמוך ב-61% לעומת אחרים. יכולות קוגנטיביות נמוכות אותרו אצל 16.3% מהנערים במחקר, והן העלו פי 5 את הסיכון לחלות בסרטן שד בגיל מאוחר יותר. לא אותר קשר בין גובה לסיכון מוגבר לסרטן השד.

לסיכום, על פי המחקר, השמנה ובעיקר השמנת יתר בקרב נערים, מהווה גורם סיכון מוגבר לסרטן שד בגיל מבוגר. המחקר פורסם בכתב העת International Journal of Cancer במהדורת נובמבר 2017 ותורגם על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן. לתקציר המחקר באנגלית ליחצו כאן

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!