דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

החזית הצפונית / האם צפוי שינוי בחופש הפעולה של ישראל בשמי סוריה כנגד מטרות איראניות?

אלוף במיל' עמוס גלעד: "עדיף בלי ה-S-300, אבל אם זה יגיע, לישראל אין ברירה אלא להמשיך ולפעול כדי למנוע את האיום האיראני" | החוקר יפתח שפיר מרגיע כי במידה ורוסיה אכן תעביר את המערכת לידי הסורים "ישראל תדע להתמודד איתה"

מערכת טילי S-300  מוצגת בתערוכה מחוץ למוסקבה. (AP Photo/Ivan Sekretarev, file)
מערכת טילי S-300 מוצגת בתערוכה מחוץ למוסקבה. (AP Photo/Ivan Sekretarev, file)
שי ניר

הצהרות מוסקבה על הכנסת מערכת ההגנה האווירית S-300 לשימוש צבאי סורי, הכניסה את ישראל לדריכות ולפחות באמצעי התקשורת נראה כי תם עידן חופש הפעולה האווירי הישראלי בשמי סוריה. על רקע מלחמת האזרחים בסוריה, נשען משטר אסד על איראן ועל יכולותיה הצבאיות ומליציות המזוהות איתה כדי להתמודד עם כוחות המורדים, במטרה לייצב את המשטר מחדש.

כמעצמה אזורית ראתה איראן לנכון לנצל את החולשה הסורית כדי לקדם את האינטרסים האזוריים שלה, ובין השאר לפתח יכולות צבאיות מחוץ לאיראן שיהוו איום על מדינת ישראל, הגורם האזורי המאיים ביותר על תכנית התפשטות השפעתה על העולם המוסלמי והערבי בפרט.

ישראל הציבה קו אדום נגד התבססות צבאית איראנית בסוריה ונגד זליגה של נשק מתקדם לידי אויביה. בתחילת החודש חשפה ישראל כי במהלך השנה וחצי האחרונות תקף צה"ל כ-200 פעמים במרחב הסורי נגד מטרות סוריות ואיראניות ונגד מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה. ישראל נהנית ממרחב פעולה רחב בסוריה נגד ההתבססות האיראנית הודות להסכמי התיאום הביטחוני עם רוסיה. לפני כשבוע, על רקע תקיפה אווירית ישראלית, יורט מטוס צבאי רוסי על ידי טיל נ"מ סורי ו-15 אנשי צוותו נהרגו. זמן קצר לאחר התקרית רוסיה האשימה את ישראל כי היא זו שנושאת באחריות לנפילת המטוס במי הים התיכון בשל "הפעולות הלא אחראיות של חיל האוויר הישראלי". גם ממצאי התחקיר הישראלי שהוגשו לקרמלין על ידי מפקד חיל האוויר האלוף עמירם נורקין לא שינו את עמדת הרוסים שהחליטו לנצל את המשבר כשעת כושר לשפר את אחיזתה במרחב הסורי ובתוך כך הצהירו כי בכוונתם להעביר את מערכות ההגנה האווירית המתקדמות לידי צבא סוריה.

מבלי להיכנס לשאלה אם הרוסים אכן ימסרו את מערכות ה-S-300 לידיים סוריות עולה השאלה האם מדובר במהלך שיהווה שינוי במאזן האסטרטגי עליו מקפידה ישראל והאם צפוי שינוי בחופש הפעולה האווירי בשמי סוריה.

האיראנים נחושים, לישראל אין ברירה אלא להמשיך ולפעול

אלוף במיל' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה, אמר ל'דבר ראשון' כי האיום הראשי איתו מתמודדת ישראל הוא ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה. "האיראנים נחושים לבנות בסוריה חזית שניה נגד ישראל שתהיה בעיקר בעלת יכולת איום על האוכלוסייה האזרחית וישראל נחושה למנוע את זה" אומר גלעד ומוסיף. "אנו במערכה, מה שקרוי בצבא מב"מ, מערכה בין מלחמות, ולכן אנו תוקפים אותם ובהרבה הצלחות, אבל האיראנים נחושים".

לדברי גלעד ההחלטה למסור את ה-S-300 לידי סוריה בראש ובראשונה נועדה כדי לבסס את משטר אסד המהווה נכס אסטרטגי. "הרוסים היו סובלניים להתקפות הישראליות כי בעצמם הם אינם רוצים איראן חזקה מידי. הרוסים נחושים שסוריה תחת אסד תתקיים כי זה נכס אסטרטגי עבורם. ברגע שנהרגו 15 חיילים רוסים, אמנם באשמה מוחלטת של הסורים שלא לקחו אחריות, אז הם אולי מנצלים את ההזדמנות, אולי הם כועסים. הם מכניסים מערכת שהיא הרבה יותר מתקדמת. למרות שאני מזכיר שהמערכת לא חדשה בזירה ואני מזכיר שאיראן גם קיבלה אותה ואחרים".

עמוס גלעד (צילום ארכיון: יוסי זמיר/ פלאש90)
עמוס גלעד (צילום ארכיון: יוסי זמיר/ פלאש90)

האם ישראל יכולה לקבל מצב בו לסוריה תהיה מערכת מתקדמת כזו?
"לפי מה שרה"מ אמר ולפי איך שפוטין התבטא, בצורה רכה יחסית כלפי ישראל, נוצר מרחב תמרון והדברות עם הרוסים. לישראל אין ברירה אלא להמשיך ולפעול כדי למנוע את האיום האיראני כי אם לא, היא תשלם מחירים בלתי נסבלים כשהאיראנים יחושו שהם מסוגלים לתקוף. מבחינת האיום הצבאי, זה איום אחר אבל בסופו של דבר צה"ל יצטרך למצוא מענה מבצעי לכל איום. עדיף בלי ה-S-300 וצריך לעשות הכל כדי שזה לא יגיע. אבל אם זה יגיע, ישראל לא יכולה לוותר על האינטרס האסטרטגי העליון – למנוע את ההתבססות האיראנית בסוריה ולצמצם את הכוח של האיראנים ואת המדיניות הרצחנית שלהם כלפי ישראל".

האם לא סביר להניח כי ככל שמתקרבים לסיום מלחמת האזרחים בסוריה עשויה להיווצר מציאות בה לישראל לא יהיה עוד חופש הפעולה האווירי בשמיים הסוריים?
"יכול להיות שזה מה שמאיים אבל אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את זה אם האיראנים ימשיכו במאמציהם להפוך את סוריה לבסיס קדמי, כמו חיזבאללה בלבנון, ולהקיף אותנו משני הצדדים. זה מצב קשה מאוד. יכול להיות שייווצר מצב שיהיה יותר קשה (בעקבות כניסת מערכת ה-S-300, ש.נ.) ויהיו מגבלות ונצטרך לתת לזה מענה".

הS-300 נועד לבסס את משטר אסד ולאפשר לרוסיה למצות את הנכס האסטרטגי. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להימנע מלתקוף את האיראנים כל עוד הם מנסים לבסס את היכולות שמאיימות ממש על האוכלוסייה. באמצעות הברית עם אסד, הרוסים פגעו מאוד קשה בדאעש שהוא גם איום על רוסיה. המשטר גם נתן להם נכסים אדירים. שני בסיסים צבאיים, אווירי וימי, שטח צבאי אקסטריטוריאלי רוסי. המוצא לים התיכון, למים החמים, הוא שאיפה של הצארים, של השליטים הסובייטים והשליטים הרוסים, ורק פוטין הצליח לעשות את זה. זה הישג גדול מאוד".

"ישראל מכירה את המערכת, ותדע להתמודד איתה אם צריך"

יפתח שפיר, חוקר לשעבר במכון למחקרי ביטחון לאומי אמר ל'דבר ראשון' כי "אין כזה דבר מערכת שמשנה מאזן אסטרטגי. זה דבר יותר מורכב ממה שמערכת אחת יכולה לשנות".

ביחס לאיום הצבאי הנשקף מצד מערכת ה-S300 אמר שפיר כי מדובר במערכת נגד מטוסים בעלת טילים ארוכי טווח והיא יכולה להגיע גם לטווח של 300 ק"מ נגד מטוסי תובלה. נגד מטוסי קרב מתמרנים אמר שפיר כי טווח היעילות קצר יותר.

יפתח שפיר (צילום: פוטו חן גלילי)
יפתח שפיר (צילום: פוטו חן גלילי)

ביחס לאפשרות כי אכן תוכנס מערכת כזו למערך הצבא הסורי הביע שפיר ספק כי זה יקרה בקרוב והוסיף כי הסורים כבר ביקשו בעבר את המערכת והיו אמורים לקבל אותה בסוף שנות ה-80. עוד אמר שפיר כי המערכת כבר מצויה בסוריה ובידיים רוסיות. "מערכות כאלה בידיים סוריות יכולות להגביל את חופש הפעולה מעל שמי סוריה. באופן תאורטי, בשל הטווח הארוך, ככל שהמערכת תהיה קרובה יותר לגבול ישראל אז הם יוכלו תאורטית להוריד מטוסים בשטח ישראל אפילו מעל ת"א. אם יווצר מצב כזה, חיל האוויר ידע להשמיד אותם. הוא מכיר את המערכת הזו, יודע להתמודד איתה וישמיד אותה אם צריך".

מדוע עד היום הרוסים לא נתנו את מערכת הS-300 לסורים?
"ההחלטה היא בעיקר פוליטית. היו תקופות ארוכות שהרוסים היו מוכנים למסור ולסורים לא היה כסף לרכוש אותן. גם היום אני לא חושב שהסורים ישלמו כסף מלא ולא בטוח גם שהם יכולים לשלם עבורם. האם הרוסים יתנו את המערכות בפועל? להערכתי יש פה הכרזה אבל ללא כוונה רצינית לממש. העיתוי של ההכרזה ברור בעקבות 'הרעת היחסים' שנוצרה מאז התקרית של השבוע שעבר. אני לא רוצה להתנבא אם הסורים יקבלו או לא אבל להערכתי בעתיד הם כן יקבלו אחרי שיהיו לרוסים מערכות עודפות שירצו להיפתר מהן לאחר שיציידו את כל יחידות הצבא הרוסיות במערכות ה-S-400 המתקדמות יותר. הרוסים כבר מכרו לאיראנים וגם מכרו מערכת מקבילה אך לא דומה למצרים".

רמז נוסף ליכולת הישראלית להתמודדות עם איום מערכת ה-S-300 קשור לעובדה שרוסיה נתנה במהלך שנות ה-90 מערכת S-300 לקפריסין. לדברי שפיר, הקפריסאים, בלחץ טורקי, נאלצו למסור ליוון את המערכת והם הציבו אותה בכרתים. "המערכת הוצבה בכרתים לא בשביל לשמור על האי אלא לאימון כל צבאות נאט"ו שמתאמנים עליה מאז" אמר שפיר והוסיף: "ניתן להניח שגם ישראל התאמנה עליה. ישראל מכירה את המערכת ואם צריך להתמודד איתה אני די בטוח שנדע להתמודד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!