דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דונלד טראמפ

עצרת האו"ם / טראמפ: "מנהיגי איראן זורעים כאוס, מוות והרס", רוחאני: "שובו למשא ומתן"

מנהיגי המדינות נאמו אמש בעצרת האו"ם בניו-יורק | אחר הצהריים אמר טראמפ: "אני בטוח שהנשיא רוחאני הוא אדם מקסים" | רוחאני האשים את ארה"ב בסיוע לישראל: "אין ספור הפשעים של ישראל נגד הפלסטינים לא היו מתאפשרים לולא הסיוע והתמיכה מארה"ב"

נשיא ארה"ב טראמפ נואם בועידת האומות המאוחדות. 25 בספטמבר 2018 (AP Photo/Richard Drew)
נשיא ארה"ב טראמפ נואם בועידת האומות המאוחדות. 25 בספטמבר 2018 (AP Photo/Richard Drew)
שי ניר

"אסור לנו לאפשר למדינה שמממנת טרור, להשיג את הנשק המסוכן ביותר שקיים על פני כדור הארץ", אמר נשיא ארה"ב טראמפ בנאומו אמש (שלישי) בעצרת האו"ם בניו-יורק. "אסור לנו לאפשר למשטר שקורא 'מוות לאמריקה' ומאיים על ישראל בהשמדה להשיג את האמצעים לשגר ראש נפץ גרעיני, לשום עיר על כדור הארץ. אנו קוראים לכל המדינות לבודד את המשטר האיראני כל עוד תוקפנותו נמשכת".

טראמפ קרא למשטר האיראני "משטר המאיים להשמיד את ישראל" ואמר כי "מנהיגי איראן זורעים כאוס, מוות והרס", וכי אזרחיהם זועמים בצדק על השימוש שנעשה בכספם לקידום מזימותיו של המשטר האיראני מעבר לים. הוא הזכיר את מעורבות איראן בסוריה, והבהיר כי החרם הכלכלי שמטילה ארה"ב יתגבר.

אחר הצהריים אותת טראמפ כי הוא יאות להיפגש בעתיד עם נשיא איראן רוחאני, שנאם אחריו בעצרת האו"ם. "למרות בקשות, אין לי שום תוכניות להיפגש עם נשיא איראן חסן רוחאני. אולי יום אחד, בעתיד. אני בטוח שהוא לחלוטין אדם מקסים". כמה שעות אחר כך הדגיש כי לא תיתכן פגישה בינו לבין האיראנים, כל עוד איראן לא תשנה את דרכה.

כזכור, באפריל האחרון פרשה ארה"ב מהסכם הגרעין בין איראן למעצמות, אותו הסכם שבמסגרתו הסכימה איראן לרסן את תוכנית הגרעין שלה ובתמורה הוסרו מעליה רוב הסנקציות הבינלאומיות שחנקו את כלכלתה. טראמפ טען אז כי מדובר בהסכם גרוע וכי הוא אינו מביא בחשבון את התפשטות זרועותיה של איראן במזרח התיכון ואת תמיכתה בטרור, ועל כן החליט להחזיר את הסנקציות האמריקניות הקשות על איראן. הסנקציות המתחדשות החמירו מאוד את מצבה הכלכלי של טהרן, שהיה עגום ממילא. גם בנאומו הערב כינה טראמפ את הסכם הגרעין "הסכם נורא".

נשיא איראן רוחאני נואם בועידת האומות המאוחדות. 25 בספטמבר 2018 (AP Photo/Richard Drew)
נשיא איראן רוחאני נואם בועידת האומות המאוחדות. 25 בספטמבר 2018 (AP Photo/Richard Drew)

נשיא איראן חסן רוחאני דחה בנאומו את איומיו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, וטען כי וושינגטון לא תצליח להחזיר את טהרן לשולחן המשא ומתן בעזרת כוח. את ישראל האשים בפשעים נגד הפלסטינים ובאפרטהייד: "ישראל המצוידת בארסנל גרעיני ומאיימת בבוטות על אחרים בהשמדה גרעינית, היא האיום המבהיל ביותר על שלום האזור והעולם ועל יציבותם".

"המדיניות של ארה"ב כלפי איראן הייתה שגויה למן ההתחלה, והגישה שלה – של התנגדות לרצונותיו של העם האיראני – נידונה לכישלון", אמר רוחאני בנאומו. "אי אפשר להביא שום מדינה ושום אומה לשולחן המשא ומתן בעזרת כוח".

נשיא איראן טען: "אנחנו מסכימים שבסופו של דבר אין דרך טובה יותר מאשר דיאלוג. אנחנו קוראים לכם (ארה"ב) לשוב לשולחן המשא ומתן שאותו נטשתם. התחלה של דיאלוג – ראשיתה בהפסקת האיומים והסנקציות הבלתי צודקות ששוללות את עקרונות המוסר והחוק הבינלאומי. מה שאיראן אומרת הוא דבר ברור: לא למלחמה, לא לסנקציות, לא לאיומים, לא להפחדות – פשוט לפעול לפי החוק ולמלא את המחויבויות. ההצעה שלנו ברורה: התחייבות תמורת התחייבות, הפרה תמורת הפרה, איום תמורת איום, וצעד תמורת צעד במקום דיבורים תמורת דיבורים".

רוחאני כינה בנאומו את הסנקציות "טרור כלכלי" ו"מלחמה כלכלית", וטען כי האיראנים מסוגלים לעמוד בהן – כפי שעשו בעבר. הוא האשים את וושינגטון באיום על תומכי הסכם הגרעין שממנו פרשה.

רוחאני טען כי "אין ספור הפשעים של ישראל נגד הפלסטינים לא היו מתאפשרים לולא הסיוע והתמיכה מארה"ב", וכי חלוף השנים אינו יכול להצדיק את "המשך הכיבוש". הוא הדגיש גם את החלטת וושינגטון להעביר את שגרירותה בישראל לירושלים כדוגמה לפעילות מערערת היציבות של ארה"ב באזור, ואמר כי חוק הלאום שנחקק בכנסת ישראל הוא דוגמה מובהקת לאפרטהייד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!