דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

כדורגל / ביקורת כלפי זכייתה של מרטה ויירה דה סילבה בתואר 'שחקנית השנה בעולם'

הכוכבת הברזילאית שזכתה בתואר הנכסף שש פעמים חווה בשנים האחרונות ירידה ביכולותיה ויש הטוענים כי בחירתה מבוססת על רמת הפרסום שלה ועושה עוול לשחקניות העולות של השנים האחרונות

הכדורגלנית מרטה ויירה דה סילבה במשחק ברזיל-אוסטרליה באולימפיאדה, 2016 (צילום: AP Photo/Eugenio Savio)
הכדורגלנית מרטה ויירה דה סילבה במשחק ברזיל-אוסטרליה באולימפיאדה, 2016 (צילום: AP Photo/Eugenio Savio)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

כוכבת הכדורגל הברזילאית מרטה ויירה דה סילבה בת ה-32, זכתה השבוע בפרס "שחקנית השנה בעולם" מטעם התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א. מרטה זכתה בפעם השישית בתואר הנכסף וקבעה שיא זכיות חדש. לצד השמחה בזכייתה של אחת השחקניות הגדולות בכל הזמנים, מרטה לא הצטיינה בשנים האחרונות וחוותה ירידה ביכולותיה. בעקבות בחירתה ישנה ביקורת גדולה כלפי מקבלי החלטות בהתאחדות הכדורגל בעקבות בחירתה ויש הטוענים כי הם אינם מכירים את כדורגל הנשים ולכן הבחירה מבוססת על מידת הפרסום של השחקנית ולא על יכולותיה על המגרש.

ללא כל ספק מרטה היא אחת מהשחקניות הגדולות בכל הזמנים. בשיאה בין השנים 2010-2006, זכתה בצדק חמש פעמים ברציפות בתואר שחקנית השנה בעולם. באותה התקופה היא הייתה החלוצה המצטיינת בעולם והייתה בלתי ניתנת לעצירה בקבוצות אומאו השוודית, סנטוס הברזילאית וגולד פריד ולוס אנג'לס סול האמריקאיות.

במהלך חמש השנים בהן היא הטילה קסם מעורר השראה בכל נגיעה בכדור, היא זכתה בשלוש אליפויות שבדיה, הגיעה פעמיים לגמר ליגת האלופות, באליפות ברזיל, בקופה ליברטדורס, אליפות הליגה האמריקאית שכבר התפרקה (WSP), אליפות דרום אמריקה לנבחרות, זכיה במשחקים הפאן אמריקאים לנבחרות ומדלית כסף אולימפית. בנוסף היא זכתה במספר תארים אישיים כגון נעל הזהב בקופה ליברטדורס, בתואר מלכת השערים בליגה השבדית. היא זכתה פעמיים בתואר מלכת השערים של הליגה האמריקאית, מלכת השערים באליפות דרום אמריקה לנבחרות ונעל הזהב בעולם לשנת 2007.

כאמור, בשנים האחרונות חלה ירידה ביכולתה של מרטה. היא עדיין שחקנית מדהימה, אך כבר לא ברמה של חמש השחקניות הטובות בעולם. בשנים האחרונות היא עברה לתפקיד הפליימקרית ומתרכזת בייצור מצבי הבקעה לחברותיה לקבוצה. בשתי העונות האחרונות היא עברה לשחק בקבוצת אורלנדו פרייד לצד הכוכבת הגדולה של הכדורגל האמריקאי, החלוצה אלכס מורגן. למרות ה"שילוב הקטלני" בין שתיהן בעונה הראשונה, שתיהן חוו העונה ירידה ביכולות והקבוצה לא הצליחה להעפיל השנה לפיינל פור של הליגה וסיימה במקום השביעי המאכזב. בנוסף, מרטה לא נבחרה להיות בין 22 השחקנים המצטיינים של העונה בליגה האמריקאית. היא כבשה רק ארבעה שערים ובישלה ארבעה נוספים.

למרות העונה החלשה מרטה גברה במירוץ לתואר על הכוכבות הגדולות של הכדורגל העולמי: סאם קאר האוסטרלית מלכת השערים בליגה האמריקאית עם 19 שערים העונה, פרלין הרדר הדנית מאלופת גרמניה וולפסבורג, שנבחרה לשחקנית השנה של אופ"א, מלכת השערים בליגה הגרמנית עם 17 שערים. חלוצת ליון אדה הגרברג מנורבגיה, מלכת השערים של הליגה הצרפתית עם 31 שערים ושיאנית של ליגת האלופות עם 15 שערים בדרך לתואר שלישי ברציפות עם ליון, ושחקנית הקישור הטובה בעולם כיום, ג'ניפר מרוז'אן הגרמנייה שמשחקת בליון הצרפתית.

למרות השמחה הרבה בעולם הכדורגל הנשים, בזכייתה המחודשת של כוכבת הכדורגל הברזילאית האהובה, יש הטוענים כי הגיע הזמן לשינוי אופן הבחירה בשחקנית השנה וכי עדיף לייצר וועדה בין לאומית המורכבת מעיתונאים מתחום כדורגל הנשים, שחקניות בכירות, מאמנים ומאמנות מתחום כדורגל הנשים ושחקניות עבר שיכירו את השחקניות הטובות בעולם ויקיימו בחירה נטולת פוליטיקה על פי הישגי השחקניות ולא לפי רמת הפרסום שלהן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!