דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מחלות

מאוחדים במאבק / בשולי העצרת הכללית: מנהיגים ומדענים מחפשים לבלום את מגיפת השחפת

השחפת היא המחלה המידבקת הקטלנית ביותר עם 1.6 מיליון בני אדם שמתים ממנה בשנה | מרבית החולים וההרוגים הם במדינות עולם שלישי הנעדרות גישה לטיפול רפואי הולם | מדענים מקווים לבער את המחלה עד שנת 2030

חולה בשחפת מקבלת טיפול בבית חולים בהודו. ארכיון (AP Photo/Rajesh Kumar Singh)
חולה בשחפת מקבלת טיפול בבית חולים בהודו. ארכיון (AP Photo/Rajesh Kumar Singh)

נציגי ממשלות מרחבי העולם יתכנסו היום (רביעי) במטה האומות המאוחדות בניו-יורק כדי לדון בהתפשטות העיקשת של מחלת השחפת ברחבי העולם שגבתה בשנה האחרונה יותר חיי אדם מכל מחלה מידבקת אחרת. כ-1.3 מיליון מתו השנה משחפת ו-300 אלף נוספים כתוצאה מסיבוך של שחפת הקשור בנשאות HIV, כך לפי נתונים שהפיץ החודש ארגון הבריאות העולמי.

החיידק שגורם במרבית המקרים למחלה, שבעבר אנשים היו דועכים ממנה עד למותם, מוכר משנת 1882 ופיתוחן של תרופות אנטיביוטיות שונות סייעו למדינות המפותחות להשתלט על התפשטות המחלה לאחר מלחמת העולם השנייה. עדיין, אומרים בסוכנות הבריאות של האו"ם, מעריכים כי כ-10 מיליון בני-אדם נדבקים במחלה מדי שנה, מרביתם במדינות המתפתחות שם הגישה לטיפול רפואי לוקה בחסר. "זאת באמת מגיפה בקנה מידה עולמי", אומרת ד"ר תרזה קסאווה, מנהלת פרוייקט המאבק בשחפת של ארגון הבריאות העולמי, שנשאה דברים לפני כינוס רם דרג שנערך בנושא לצד כינוס העצרת הכללית של האו"ם. קסאווה אומרת כי מטרת האו"ם הינה לבער את המחלה מן העולם עד לשנת 2030 וכי מטרה זו "שאפתנית מאד ביחס לעובדה שכרגע ההתקדמות מאד איטית".

רופאה מחלקת חיסונים לשחפת בהודו. ארכיון (AP Photo/Rajesh Kumar Singh)
רופאה מחלקת חיסונים לשחפת בהודו. ארכיון (AP Photo/Rajesh Kumar Singh)

בדומה ל-HIV, השחפת היא מחלה שהסובלים ממנה סובלים גם מסטיגמה, דבר המונע מחלק מהחולים מלחפש טיפול. מומחים מודאגים במיוחד גם מהעלייה במספר החולים בזנים העמידים באנטיביוטיקה, חלקם אף לא מאובחנים כראוי. הטיפול בחולים אלה עלול להיות יקר במיוחד ויצריך שנים של טיפול תרופתי מתיש עם תוצאות לוואי קשות.

קסאווה אמרה כי קיוותה שהמנהיגים המשתתפים בעצרת הכללית של האו"ם יתחייבו לסגירת הפער ההולך וגדל בין התקציב הקיים לבין המיליארדים הנוספים שעוד נדרשים כדי למגר את המחלה.

רופאים הלוקחים חלק במאבק שיבחו את החלטת ארגון הבריאות העולמי להמליץ על שינוי אופן הטיפול בשחפת העמידה באנטיביוטיקה ולתעדף תרופות הניתנות דרך הפה על-פני תרופות המחודרות דרך הווריד. מארגון "רופאים ללא גבולות" נמסר כי טיפול שכזה יכול להפחית תופעות לוואי הפוגעות בתפקוד החולה, לשפר את אחוזי ההחלמה ולהפחית את מספר מקרי המוות. אולם, הארגון ציין כי הטיפול מצריך מענקית התרופות האמריקנית ג'ונסון אנד ג'ונסון להוזיל את התרופה Bedaquiline במדינות מתפתחות שם שיעור החולים בזן העמיד גבוה יותר.

העצרת הכללית של האו״ם (צילום: Basil D Soufi / ויקיפדיה).
העצרת הכללית של האו״ם (צילום: Basil D Soufi / ויקיפדיה).

יש לציין כי החברה כבר הוזילה את עלות התרופה באופן משמעותי במספר מדינות אך במדינות אחרות, טיפול של חצי שנה עשוי לעלות כמה אלפי דולרים, הרבה יותר משאנשים במדינות עניות יכולים לממן. חברות התרופות האחרות מסרבות לפתח תרופות חדשות לשחפת כשרק שתיים כאלה יצאו לשוק ב-50 השנים האחרונות.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!