דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זכויות אדם

זכויות חברתיות / רבנים לזכויות אדם: אלו ההתפתחויות החיוביות בתחום זכויות האדם של השנה החולפת

המסמך, שפורסם לרגל חג הסוכות על ידי הארגון, מכיל בתוכו שינויים משמעותיים שחלו השנה בתחום הזכויות החברתיות | בין ההתפתחויות שצויינו: העלאת קצבאות הנכות וחוק חדלות פירעון

מצעד הגאווה ברחובות, 19 ביולי 2018 (צילום: עמרי דותן)
מצעד הגאווה ברחובות, 19 ביולי 2018 (צילום: עמרי דותן)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ארגון רבנים למען זכויות אדם מפרסם לרגל חג הסוכות את אסיף הזכויות – ההתפתחויות החיוביות בחברה הישראלית בתחום זכויות האדם והזכויות החברתיות. התפתחויות חיוביות מרכזיות העולות מן המסמך: העלאת קצבאות הנכות וחוק חדלות פירעון שעבר בכנסת.

ללכת לקראת העניים

בעקבות מסקנות הוועדה למלחמה בעוני השיק משרד הבריאות תוכניות ומחקר להעלאת מודעות של עובדי בריאות למי שחיים בעוני.

העברת חוק חידלות פירעון ושיקום כלכלי: בארגון רבנים לזכויות אדם ציינו כי השנה, לאחר שנים רבות של עבודה מאומצת של הארגון, עבר החוק עם תיקונים חברתיים משמעותיים, שעיקרם הוא חיזוק ההגנה על דירת המגורים של החייב. החוק החדש יוצר הליך ברור המוביל חייבים להפטר (מחיקת חלק מהחוב) ואפשרות לפתיחת דף חדש ושיקום. ההבטחה לשיקום המופיעה בכותרת החוק עדיין איננה מעוגנת בתקנות – ויש סימן שאלה האם זו הבטחה שתמומש ואיך היא תמומש.

עו"ד בקי כהן-קשת מרבנים למען זכויות האדם אמרה עם חקיקת החוק: "דאגה שנותרה על כנה היא קיומם של מסלולים נפרדים לחייבים החיים בעוני ולאלו שלא, כשדווקא הראשונים מנותבים לטיפול ההוצאה לפועל, גוף שמכוון לגבייה ולא ברור כיצד השיקום המופיע בכותרת החוק יבוא בו לידי ביטוי. הוועדה הקשיבה לקולות של אנשים החיים בעוני שהופיעו בוועדה ותרמו מהידע שלהם לחוק הסופי, וקיבלה חלק מהתיקונים שרבנים למען זכויות האדם הציעו. אחד הנושאים המשמעותיים שבו הצלחנו לשפר את מצב החייבים החיים בעוני הוא בהגנה על דירת המגורים שלהם".

תקנות חדשות ייקלו על הורים החיים בעוני לרכוש השכלה אקדמית: לפני שש שנים, בעקבות פנייה למרכז הזכויות של רבנים למען זכויות אדם, נחשף מצב בו הורים עצמאיים (חד הוריים) שמקבלים הבטחת או השלמת הכנסה יכולים ללמוד לתואר ראשון אך חייבים להתייצב בלשכת התעסוקה ושם עלולים לשלוח אותם לעבודה שלא תאפשר להם ללמוד. בפברואר השנה, אחרי שש שנים של עבודה, העבירה הכנסת תקנות שקובעות את התנאים לפטור מהתייצבות בשירות התעסוקה עבור הורים אלו. התקנות קובעות שבשנת 2018 הורה עצמאי שעובד ולומד 30 שעות בשבוע יהיה פטור בכלל מהתייצבות, והחל מ-2019 הפטור יחול על מי שלומד ועובד 36 שעות. בנוסף נאמר בדיון בכנסת כי אסור להפנות לעבודה שתפריע לשעות הלימודים.

זכויות פלסטינים

השנה הורה בג"ץ לממשלה לא לחסום מעבר של חולות סרטן מעזה לטיפולים במזרח ירושלים. בית המשפט טען שאין לפגוע בנשים רק כי בני משפחה שלהן חברים בחמאס. "השימוש בחולה הזקוקה נואשות לטיפול רפואי כ'מנוף לחץ' אינו תואם את ערכי המדינה" – קבע בג"ץ.

בנוסף, המדינה העניקה מעמד ללהט"ב פלסטינים להם בני זוג ישראלים: על אף שלא מדובר במדיניות עקבית ומקיפה ישנם מקרים בהם ישראל מעניקה מקלט ללהט"בים פלסטינים החוששים מרדיפה בתחומי הרשות הפלסטינית ולהם בן זוג ישראלי. חוסר העקביות מעלה שאלות הן מכיוון שלא מדובר בהחלטה מוסדרת והם מכיוון שהפלסטינים עדיין מוגבלים בהיבטים רבים, כמו לדוגמה הוצאת רישיון נהיגה, אך בכל זאת ראוי לציין שקיים מאמץ הומניטרי ישראלי כלשהו ככל שזה נוגע ספציפית לפלסטינים הנרדפים על רקע העדפתם המינית.

בנוסף, הארגון הצליח להשיב אדמות פרטיות של פלסטינים לאחר שהן הוגדרו כחלק מהתוכנית להרחבת ההתנחלות שמעה: לאחר שהמדינה לא הכירה בכך שמדובר באדמות פרטיות של פלסטינים תושבי סמוע, עתר הארגון לבג"ץ ולאחר כשנתיים הושבו האדמות לבעליהם החוקיים. בנוסף, הוגש סיוע למסיק הזיתים לפלסטינים שללא התיאום והסיוע היה נמנע מהם למסוק את זיתיהם.

גאווה ושכנות טובה 

שני דברים נוספים שצויינו במסמך הן פעולות צה"ל שהעניק סיוע הומניטרי לפליטים סורים הסובלים ממשטר אסאד וגורמים אחרים בגולן הסורי.

בנוסף, צויין כי השנה כמות המשתתפים במצעדי הגאווה בישראל הגיעה לשיא חדש, וצויינה כמות המשתתפים הרבה במצעד שהתקיים בתחילת הקיץ בת"א כמחאה נגד אפלייה או פגיעה באנשים על רקע העדפתם המינית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!