דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטחוני

רוסיה-ארה"ב / סין זועמת בשל סנקציות שהטילה ארה"ב על רכש ביטחוני מרוסיה

סין זימנה לבירור אישים אמריקניים בכירים במדינה והחזירה בכיר בצבא סין השוהה בארה"ב בשל סנקציות שהטילה ארה"ב על רכשית שני מטוסי קרב ומערכת טילי נ"מ מתקדמת מרוסיה בגין מעורבות רוסיה בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016

שני מטוסי סוחוי 35 ומפציץ של צבא השחרור העממי של סין טסים מעל מיצרי לוזון הסמוכים לטייוואן. 11 במאי 2018 (Liu Rui/Xinhua via AP)
שני מטוסי סוחוי 35 ומפציץ של צבא השחרור העממי של סין טסים מעל מיצרי לוזון הסמוכים לטייוואן. 11 במאי 2018 (Liu Rui/Xinhua via AP)

סין זימנה את שגריר ארה"ב ואת הנספח הביטחוני האמריקני לשיחת בירור והחזירה מפקד בכיר בחיל הים שלה מביקור בארה"ב במטרה להביע את מחאתה החריפה נגד סנקציות כלכליות שוושינגטון הטילה על רכישת מטוסי קרב וטילי קרקע-אוויר מרוסיה.

שר ההגנה הסיני אמר כי לארה"ב לא הייתה כל זכות להתערב בשיתוף הפעולה הצבאי בין סין לרוסיה. "אנו תובעים כי ארה"ב תתקן באופן מיידי את טעותה ותבטל את הסנקציות לכאורה הללו, אחרת ארה"ב תישא בתוצאות", אמר בהצהרה רשמית. משרד החוץ הסיני הודיע כי זימן לשיחת בירור את השגריר האמריקני טרי ברנסטד. גם המטה הצבאי המרכזי, המפקד על צבא השחרור העממי של סין שהינו הצבא הגדול בעולם, הודיע כי הוואנג שיופינג, מי שמכהן כממונה על שיתופי פעולה צבאיים בינלאומיים, זימן אליו לבירור את הנספח הצבאי האמריקני.

הוואנג אמר עוד כי סין תחזיר באופן מיידי את שן ג'ין-לונג, מפקד בכיר בחיל הים הסיני המשתתף כעת בסמינר בארה"ב וכי מושב משותף בנושא מנגנוני תקשורת יידחה. "צבא סין שומר לעצמו את הזכות לנקוט בצעדי תגובה נוספים בהמשך", צוטט הוואנג.

במקביל הודיעה סין כי היא מתנגדת לקשרי המסחר הצבאי בין ארה"ב לטאיוואן לאחר שעסקה להשבחת מטוסי קרב טאיוואניים בשווי מאות מיליוני דולרים נחתמה בימים האחרונים.

וושינגטון טוענת כי רכישת כלי הנשק המדוברים על-ידי סין מידי רוסובורונקספורט, יצואנית הנשק המרכזית של רוסיה, מפרה חוק מ-2017 שנועד להעניש את ממשלתו של פוטין על התערבותו בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 ופעילויות נוספות של הביון הרוסי בארה"ב. הסנקציות של ארה"ב הביאו גם לפסילת הוויזה של מחלקת פיתוח הציוד של סין והעומד בראשה, לי שאנג-פו ויוצרת איסור על עסקאות בינה לבין המערכות הכלכליות של ארה"ב וחוסמת גישה לכל הרכוש והחשבונות שיש למחלקה בתחומי ארה"ב.

מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה כי משרדו של לי ביצע "העברה משמעותית" הכוללת רכש של מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ומערכת טילי נ"מ מדגם 400-S. שתי העסקאות בוצעו ב-2017. הסנקציות הוטלו כדי "לגבות תשלום מחיר נוסף מרוסיה בגין פעולותיה הזדוניות", נאמר בהודעת המחלקה. ארה"ב תמשיך להפציר בכל המדינות "להימנע מקיום סחר באמצעי לחימה עם רוסיה וסוכנויות הביטחון והמודיעין שלה", לשון ההודעה.

הקרמלין הגדיר את המהלך כ"צעדים לא הוגנים שמטרתם לפגוע במעמדה של רוסיה כיצואנית נשק מרכזית". לטענת דובר הקרמלין מדובר בצעדים שנועדו לפגוע ביכולתה של רוסיה להתחרות בשוק ייצוא הנשק ובכוונתה להגיב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!