דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ישראל-ארה"ב

שינה את דעתו / טראמפ מזגזג: "במאה אחוז עם ישראל, אוהב את פתרון שתי המדינות"

יממה לפני נאומו בעצרת הכללית של האו"ם נפגש רה"מ נתניהו עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בניו-יורק | במהלך הפגישה הביע טראמפ יחס חיובי להסכם בין ישראל לפלסטינים ואמר: "אני רוצה תוכנית שתהיה מוצקה, מוסכמת עקרונית על ידי שני הצדדים"

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת האו״ם בניו-יורק (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בעצרת האו״ם בניו-יורק (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
שי ניר

יממה לפני נאומו בעצרת הכללית של האו"ם נפגש היום (רביעי) בניו-יורק ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שהעניק לו גיבוי מעל במת עצרת האו"ם.

"יש לנו הרבה לדון בו", אמר טראמפ בפתח הפגישה והתייחס בראשית הדברים להעברת השגרירות האמריקנית לירושלים: "ראש הממשלה מודה לי על מה שעשינו בירושלים באשר לשגרירות. זה משהו שהיה שנוי במחלוקת, אך בסופו של דבר היה מאוד חיובי". טראמפ הוסיף: "אנחנו מאוד בעד מה שישראל עושה כדי להגן על עצמה. הם תוקפנים ואין להם ברירה אלא להיות תוקפניים. זה אזור מאוד קשה בעולם. אז אני רק רוצה שביבי וכל האנשים יידעו – אנחנו איתכם, עם ישראל, ב-100 אחוז". בהמשך התייחס טראמפ למשבר בין ישראל לרוסיה בנוגע להעברת טילי ה-S-300 לסוריה ואמר אם זה יהיה מתאים, ישוחח על כך עם נשיא רוסיה פוטין.

נתניהו הודה לנשיא ארה"ב על "המילים החזקות בעצרת הכללית נגד המשטר המושחת באיראן", והוסיף: "אתה מגבה את המילים שלך במעשים חזקים ואני חושב שהעובדה שהטלת סנקציות אמריקניות עצרה את מכונת הכסף של איראן ואת קמפיין ההשתלטות שלה במזרח התיכון. אנחנו גרים במזרח התיכון ונתונים לסכנה הזאת. אף אחד לא גיבה את ישראל כמוך ואנחנו מעריכים את זה".

עוד הוסיף נתניהו כי הוא מעריך את הגנתו של טראמפ על זכותה של ישראל להגן על עצמה: "כולם צריכים להבין שישראל תעשה מה שצריך כדי להגן על עצמה מתוקפנות איראנית בסוריה, בלבנון, או בכל מקום. אין לנו כל ספק שכשאנחנו עושים כך אנחנו נהנה מתמיכת הנשיא טראמפ. הברית בין ישראל לארה"ב מעולם לא היתה חזקה יותר. היא חזקה מתמיד תחת מנהיגותך ואני מצפה לעבוד איתך ועם הצוות שלך".

לאחר מכן, התייחס טראמפ לשלום במזרח התיכון: "ישראל רוצה להתקדם והפלסטינים רוצים לעשות משהו. נצטרך לעשות עסקה הוגנת. ישראל קיבלה את הצ'יפ הגדול ראשונה ותצטרך לעשות משהו טוב לצד השני. כידוע לכם שילמנו לפלסטינים 550 מיליון דולר בשנה, עכשיו אנחנו משלמים כלום בשנה. שנים המנהיגים הפלסטינים התעללו בנו".

טראמפ הוסיף כי הפלסטינים מעוניינים לחזור לשולחן המשא ומתן ובניגוד להתבטאויות קודמות שלו בנושא אמר: "אני אוהב את פתרון שתי המדינות. אני חושב שזה הפתרון הטוב ביותר". הוא הוסיף כי "יש לנו משהו בראש, זה מתקדם יפה, אני רוצה תוכנית שתהיה מוצקה, מוסכמת עקרונית על ידי שני הצדדים. אני רוצה לפרסם את התוכנית בחודשיים-שלושה הקרובים. זה מצב מסובך, אבל אני חושב שיש לנו רעיונות מבריקים שלא ניסו בעבר, אבל זה צריך להיות מקובל על שני הצדדים".

בנאומו אתמול (שלישי) בעצרת האו"ם בניו-יורק אמר טראמפ בנוגע לאיראן כי "אסור לנו לאפשר למשטר שקורא 'מוות לאמריקה' ומאיים על ישראל בהשמדה להשיג את האמצעים לשגר ראש נפץ גרעיני, לשום עיר על כדור הארץ. אנו קוראים לכל המדינות לבודד את המשטר האיראני כל עוד תוקפנותו נמשכת".

טראמפ קרא למשטר האיראני "משטר המאיים להשמיד את ישראל" ואמר כי "מנהיגי איראן זורעים כאוס, מוות והרס", וכי אזרחיהם זועמים בצדק על השימוש שנעשה בכספם לקידום מזימותיו של המשטר האיראני מעבר לים. הוא הזכיר את מעורבות איראן בסוריה, והבהיר כי החרם הכלכלי שמטילה ארה"ב יתגבר.

אחר הצהריים אותת טראמפ כי הוא יאות להיפגש בעתיד עם נשיא איראן רוחאני, שנאם אחריו בעצרת האו"ם. "למרות בקשות, אין לי שום תוכניות להיפגש עם נשיא איראן חסן רוחאני. אולי יום אחד, בעתיד. אני בטוח שהוא לחלוטין אדם מקסים". כמה שעות אחר כך הדגיש כי לא תיתכן פגישה בינו לבין האיראנים, כל עוד איראן לא תשנה את דרכה.

לפני המראתו לניו יורק התייחס ראש הממשלה למשבר עם רוסיה שהצהירה כי תעביר לסוריה את מערכת ההגנה האווירית S-300, זאת בעקבות הפלת מטוס האיליושין 20 על ידי צבא אסד במהלך תקיפת צה"ל בלטקיה. נתניהו אמר כי סיכם עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי צוותי עבודה של צה"ל והצבא הרוסי ייפגשו בקרוב כדי לדון בתיאום הביטחוני בין המדינות, והוסיף: "אנחנו נותנים גיבוי מלא לצה"ל על פעולותיו בהגנת המדינה. נמשיך לפעול למניעת ההתבססות הצבאית האיראנית בסוריה ונמשיך בתיאום הביטחוני בין צה"ל לצבא רוסיה. נעשה מה שצריך כדי להגן על ביטחון ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!