דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ממשיכים להעלות / בפעם השלישית השנה, הריבית הפדרלית בארה"ב עלתה ותעמוד על 2%-2.25%

זהו השיעור הגבוה ביותר מאז משבר 2008 והכלכלות המתפתחות כבר מושפעות מהצעד | "כמות החוב העולמי נמצאת בשיא של כל הזמנים - 318% מהתוצר העולמי. עכשיו, העלאות הריבית של הפד יגרמו להעלאות ריבית כלליות שמאיימות לפוצץ את הבועה"

הבנק הפדרלי של ארה״ב, צילום ארכיון.
הבנק הפדרלי של ארה״ב, צילום ארכיון.
יונתן קירשנבאום

הבנק הפדרלי המרכזי החליט היום (רביעי) להעלות את הריבית ב-0.25% נוספים, וכעת הריבית עומדת על-2%, הריבית הגבוהה ביותר מאז הורדות הריבית בעקבות המשבר הכלכלי של שנת 2008. להחלטה דרמתית שכזו יש השלכות הן על הכלכלות המתפתחות, והן על הכלכלה העולמית, היות ועליית הריבית והתייקרות האשראי עשויה להביא להאטה בפעילות הכלכלית, שבתורה עלולה להביא למשבר ומיתון.

העלאת הריבית היא חלק ממהלך שכלכלני הבנק המרכזי קוראים לו "נורמליזציה" של המדיניות המוניטרית בארה"ב. במסגרת המהלך מועלית בהדרגה הריבית, לאחר שזו עמדה על רמה אפסית לאורך כמעט עשור בעקבות המשבר הכלכלי של 2008.

מה שידוע כ"ריבית הבנק המרכזי" הוא למעשה הריבית אותו דורש הבנק המרכזי מהבנקים על הלוואות קצרות טווח. הבנקים לוקחים הלוואות מסוג זה כדי "לסגור את היום", ומחזירים לבנק המרכזי ביום הבא, בדרך כלל אחרי שקיבלו העברות שבנקים אחרים היו חייבים להם. כך, ככל שהבנק המרכזי דורש ריבית גבוהה יותר על הלוואות אלו, כך עולות הריביות אותם דורשים הבנקים מלקוחותיהם- כדי לשמור על רמת רווחיות גבוהה.

בארה"ב ובאירופה הורידו הבנקים את הריבית המרכזית לסביבת האפס כדי לעודד יציאה מהמיתון שהחל בעקבות המשבר של 2008. ריבית נמוכה הופכת את החיסכון לכדאי פחות, ומוזילה את מחיר ההלוואות. שני התנאים האלו תורמים לרווחיות גבוהה יותר של השקעה בכלכלה הריאלית, ומגבירים את המוטיבציה לבצע השקעות מהסוג הזה. לכן בזמן מיתון, כשיש צורך בעידוד השקעות כדי לתמרץ את המשק, מורידים הבנקים המרכזיים את הריבית.

עם זאת, בעשור האחרון החלה הכלכלה האמריקאית להראות סימני יציאה מהמשבר, ולפני כשנה הכריז הבנק הפדרלי כי יבצע מספר העלאות ריבית בשנים הקרובות. באירופה, לעומת זאת, קצב הצמיחה עוד נותר נמוך מאד, וכך גם הריביות יישארו בתקופה הקרובה אפסיות.

מדובר בלא פחות מרעידת אדמה בשוקים הבינלאומיים, שאותה אפשר להרגיש בעיקר בכלכלות המתפתחות. העלאת הריבית בארה"ב, לאחר עשור של ריבית אפסית, מושכת משקיעים בדולר שמעוניינים בהחזר הגבוה יותר שמובטח בארה"ב. כך, עולה ערכו של הדולר לעומת מטבעות אחרים, כפי שאפשר לראות ביחס לשקל הישראלי בחודשים האחרונים. במילים אחרות, במקום להשקיע במדינות שונות ברחבי העולם, המשקיעים הבינלאומיים חוזרים לארה"ב, הביקוש לדולר עולה, וכתוצאה מכך הוא מתייקר.

מי שמשלמות את המחיר הן הכלכלות המתפתחות. מדינות שנחשבות להשקעה מסוכנת יותר הפכו בחודשים האחרונים לכדאיות פחות מההשקעה בארה"ב, היות וההחזר על השקעות בדולר עלה. לכן, ערכן של המטבעות המקומיים במספר מדינות המוגדרות כ"כלכלות מתפתחות" קרס בחודשים האחרונים. אותן מדינות, הכוללות את ארגנטינה, ברזיל, רוסיה, פולין וטורקיה קיבלו תזכורת בימים אחרונים לגבי תנודות בשוק ההון- גחמות של משקיעים בינלאומיים עשויים להוביל לסכנת קריסה.

סכנה נוספת היא זו אשר עליה הזהירה הכלכלנית אן פטיפור אתמול בכנס מפלגת הלייבור בבריטניה. "מתי תהיה הקריסה הבאה? כמות החוב העולמית נמצאת בשיא של כל הזמנים- 318% מהתוצר העולמי. עכשיו, העלאות הריבית של הפד יגרמו להעלאות ריבית כלליות. העלאות אלו מאיימות "לפוצץ את הבועה" היא אמרה.

פטיפור התייחסה לסכנה עליה הצביעו מספר כלכלנים לאחרונה. משטר הריביות הנמוכות המונהג במרבית המדינות המפותחות מאז המשבר של 2008 הביא לעלייה דרסטית ברמות החוב, בעקבות מחיר הכסף הנמוך. זאת במקביל לקיפאון בשכר ובהכנסות של עסקים רבים, שהובילו להסתמכות מוגברת על אשראי. לטענת אותם הכלכלנים, עליית הריבית והתייקרות האשראי עשויה להביא להאטה בפעילות הכלכלית, שבתורה עלולה להביא למשבר ומיתון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!