דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

אחרי המלחמה / ליברמן בביקורו בגבול סוריה: "אנחנו צריכים לדאוג למדינה היהודית"

לגבי פתיחת המעבר מחדש אמר שר הביטחון כי "אנחנו נקפיד על מילוי של כל סעיף וסעיף באותו הסכם ההפרדה מ-74'" | ליברמן הביע צער על מות החיילים אך הבהיר ש"ברור שכל האחריות על הפלת המטוס הרוסי היא על צבא סוריה"

ביקור שר הביטחון אביגדור ליברמן במעבר קוניטרה, 27 לספטמבר 2018 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ביקור שר הביטחון אביגדור ליברמן במעבר קוניטרה, 27 לספטמבר 2018 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, ביקר הבוקר (ה') במעבר קוניטרה בגבול ישראל-סוריה, יחד עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף יואל סטריק וקצינים בכירים נוספים. בעת סיורו הביע שר הביטחון נכונות לפתיחת המעבר מחדש לאיפשור מעבר סחורות לסוריה, ואותת כי ישראל מוכנה לשוב ולקיים את הסדרי קו הפסקת האש ערב מלחמת האזרחים בסוריה. כמו כן ליברמן לא התנגד לפתרון שתי המדינות, בניגוד לעמדת הבית היהודי ביחס להצהרות הנשיא טראמפ. בהתייחסו לסוגיית המתח עם רוסיה סביב הפלת המטוס והעברת הטילים לסוריה, הביע ליברמן צער אך אמר שהתקרית כולה היא באחריות סורית. 

ביקור שר הביטחון אביגדור ליברמן במעבר קוניטרה, 27 לספטמבר 2018 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
ביקור שר הביטחון אביגדור ליברמן במעבר קוניטרה, 27 לספטמבר 2018 (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

ליברמן בדבריו התייחס לעמדת הנשיא טראמפ בשולי עצרת האו"ם כי הוא בעד פתרון שתי המדינות לסיום הסכסוך הישראלי פלסטיני. "המדינה הפלסטינית פשוט לא מעניינת אותי, מה שמעניין אותי זו המדינה היהודית ופה יש הרבה יותר בעיות אקוטיות מסתם סיסמאות. זה שבמדינת ישראל יש 20% אוכלוסיה ערבית שיוצאת פעם אחרי פעם להפגנות, למחאות, עם דגלי פלסטין ולא עם דגלי ישראל, לי יש בעיה עם זה וזו הבעיה האמיתית. אנחנו צריכים לדאוג למדינה היהודית וכל השאר זה פחות מעניין". חשוב להדגיש כי בניגוד ובשונה להתנגדות הנמרצת של סיעת הבית היהודי לכינונה של מדינה פלסטינית, ליברמן לא שלל בדבריו את הרעיון.

"כפי ששמתם בוודאי לב אנחנו נמצאים ליד השער של מעבר קוניטרה, אמרנו מלכתחילה שאין לנו עניין בהתערבות במלחמת האזרחים בתוך סוריה, מעולם לא התערבנו, ומה שמעניין אותנו זה להבטיח את ביטחונם של אזרחי ישראל. עצם העובדה שאנחנו הגענו לכאן, לשער אלפא, ומבחינתנו גם כוח אונדו"ף התחילו לפעול ולסייר בסיוע צה"ל, זה אומר שאנחנו מוכנים לפתיחת המעבר כפי שהיה קודם וכרגע הכדור נמצא במגרש הסורי. מבחינת היכולת להפעיל את המעבר, גם מבחינה ביטחונית וגם מבחינה אדמיניסטרטיבית, הכל מוכן וסגור. מה שכן אני חוזר ואומר, אנחנו נקפיד על מילוי של כל סעיף וסעיף באותו הסכם ההפרדה מ-74'. אנחנו בודקים את עצמנו יום יום, אנחנו נמצאים בקשר יומיומי עם חיילי אונדו"ף שנמצאים פה מימיננו, מי שיסתכל על המגדל יראה את חיילי אונדו"ף פועלים ועושים פתיחת ציר ואני מקווה שגם כאן החיים יחזרו לנורמליות ולשגרה".

חשוב להדגיש כי על אף אמירתו של ליברמן כי ישראל לא התערבה במלחמת האזרחים ישראל כן קיימה מהלכים בסוריה בשנים האחרונות שהשפיעו על מהלך העניינים, וביניהן תקיפות צה"ל כנגד כוחות צבאיים ותשתיות איראניות או כנגד קבוצות המזוהות עם איראן וגם מטרות של משטר אסד. כמו כן ישראל קיימה את מנהלת שכנות טובה לסיוע הומניטרי ועפ"י פרסומים זרים גם חימשה ומימנה קבוצות מורדים.

ביחס להחזרת השליטה של משטר אסד לדרום מערב סוריה אמר ליברמן במענה לשאלת כתב כי ישראל התמידה להכיר במרחב הסורי כשטח המצוי תחת ריבונות ואחריות המשטר.

"אנחנו מעולם לא שינינו את הקו, אמרנו שלא מתערבים, זה עניינם של הסורים. אסד הוא לא חבר שלנו, מבחינתי מדובר בפושע מלחמה וכל אותם גופים בין לאומיים שכל כך חרדים לזכויות האדם, אני לא רואה אותם פועלים דווקא בצד הסורי ולא מבקשים הבהרות מאסד או מהמשטר וזה לא ענייננו. אנחנו דואגים אך ורק לביטחונם של אזרחי ישראל".

אתה רואה מצב שבו עוד כמה חודשים חקלאים דרוזים ימכרו תפוחים לסוריה?

"אנחנו בהחלט נשקול את כל האופציות, ואתה בוודאי מכיר שבעבר הייתה פה בעיקר תנועת התפוחים וכלות, זה עיקר העיסוק של המעבר הזה, אבל יחד עם זה זו כרגע תקופה אחרת וברגע שייפתח המעבר גם מהצד השני נשקול כל דבר לגופו של עניין בהתאם לנסיבות ביטחוניות".

ביחס למשבר עם רוסיה הביע ליברמן צער על מותם של אנשי הצוות הרוסי וכי התיאום עם רוסיה נמשך. "קודם כל אנחנו מעריכים את יחסינו עם רוסיה, והתיאום הביטחוני בין צבא רוסיה לצה"ל זה דבר חשוב ביותר. אנחנו גם מצטערים על אובדן 15 הקצינים והחיילים הרוסים, יחד עם זה אין לנו שום עניין לנהל שיח תקשורתי עם רוסיה, כל מה שצריך ויש הרבה מגעים ויש הרבה תיאומים, הכל בצינורות החסויים, מבחינתנו כל מי שקצת יתעמק זה ברור שכל האחריות על הפלת המטוס הרוסי היא על צבא סוריה. על כל השאר נדסקס איתם בפורומים הסדורים."

"אנחנו ממשיכים בתיאום הביטחוני וכמו שכבר כמה פעמים הבהרתי אין לנו שום עניין לנהל שיח תקשורתי עם הרוסים, יש לנו דרכים לתקשר."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!