דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

עצרת האו"ם / ראש הממשלה נתניהו חושף באו"ם אתר גרעין סודי בטהראן

בנאומו תקף נתניהו את מנהיגי אירופה ותומכי הסכם הגרעין: "האם הם יתעוררו אי פעם? אנחנו בישראל לא צריכים קריאת השכמה, כי יש לנו כאלה בכל יום" | בהמשך דבריו חשף נתניהו כי חיזבאללה מייצר טילים מדויקים בתוך ביירות

נאום ראש הממשלה נתניהו באו"ם, 27 בספטמבר 2018 (צילום מסך)
נאום ראש הממשלה נתניהו באו"ם, 27 בספטמבר 2018 (צילום מסך)
שי ניר

בנאומו בפני עצרת האו"ם חשף ראש הממשלה בנימין נתניהו שני מתקני גרעין שאיראן הסתירה מפני הפיקוח הבינלאומי. נתניהו הציג בנאומו תמונות של אתר בסמטת מאהר בטהראן, שבו הוסווה מחסן גרעיני בסמוך למפעל לניקוי שטיחים, וקרא לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לבדוק אותו לפני שאיראן תפנה אותו. "הם עסוקים בפינוי וניקוי המחסן הגרעיני. רק בחודש שעבר הם הסירו 15 קג של חומר גרעיני. יודעים מה עשו איתם? לקחו אותם הוציאו אותם מהמתקן והשליכו את החומר ברחבי טהראן בניסיון להסתיר אותו. את הראיות תושבי טהרן כדאי שיידעו שהם יכולים להשיג באמזון תמורת 24.99 דולר. אדבר על הכלכלה האיראנית יותר מאוחר. לקחו את החומר הגרעיני ופיזרו בטהראן. הנציגים שמנקים את המתקן יש להם עדיין הרבה עבודה לעשות כי עדיין יש שם 15 מכולות עצומות מלאות בחומרים וציוןד גרעיני. כל אחת מהמכולות יכולה להכיל 20 טון חומרים והמשמעות היא שמהתקן הכיל 300 טון ציוד וחומרים גרעיניים".

נתניהו חזר על עמדתו ביחס להסכם הגרעין, כי איראן מעולם לא התכוונה להתפרק מנשקה הגרעיני. "הסיבה שאיראן לא השמידה את הארכיון והמחסן הגרעיני שלה היא שהיא לא השמיטה את כוונתה לפתח נשק גרעיני ולמעשה מתכוונת לקדם את התכנית הזו בעוד כמה שנים כשיגיע הזמן לפצצת גרעין. אך גבירותיי ורבותיי, היו סמוכים ובטוחים שזה לא יקרה. מה שאיראן מסתירה ישראל תמצא", אמר נתניהו.

נתניהו הדגיש בנאומו כי הסכם הגרעין עם איראן היה מוטעה, וביקר בחריפות את ההתנהלות של מדינות אירופה כלפיה. במקביל שיבח את מדיניות נשיא ארה"ב טראמפ לנסיגה מהסכם הגרעין ולפעולה אגרסיבית יותר כנגד תכנית הגרעין של איראן. "נציגים נכבדים, לפני שלוש שנים, מס' שבועות לאחר השלמת הסכם הגרעין, שאלתי את השאלה מעל במה זו: 'האם מישהו באמת מאמין שהתיאוקרטיה האיראנית תפחית את תיאבון התוקפנות שלה כשהיא תתמלא במזומנים?'. רבים מתומכי ההסכם האמינו בדיוק בכך. שהאיראנים ייעשו מתונים יותר, שהם ישתמשו במיליארדים שקיבלו כדי לשפר את חיי העם שלהם. כדי לטפל בבעיות התחבורה, הבריאות. רבים האמינו בכך, אולי גם אתם האמנתם בכך אבל איראן השתמשה בכסף כדי להניע את מכונת המלחמה שלה. בשנה האחרונה איראן שחטה סורים בסוריה, חימשה את חמאס בעזה וירתה טילים לערב הסעודית. איזו מתינות? איזה שלום? אם אתם חושבים שתוקפנות איראן מוגבלת למזה"ת תחשבו שוב. בחודש שעבר שני סוכנים איראנים נעצרו כשתכננו מתקפת טרור כאן בארה"ב, ולפני מספר שבועות סוכנים איראנים נעצרו כשתכננו מתקפת טרור באירופה. אבל כשארה"ב מטילה על איראן סנקציות חדשות, מדינות אירופה ואחרות מסייעות לאיראן בניסיון לעקוף את הסנקציות האלה". את המדיניות האירופית כינה נתניהו 'פיוס' – מונח זהה למדיניות שננקטה על-ידי בריטניה והמעצמות כנגד גרמניה הנאצית בטרם פרוץ מלחמת העולם השנייה.

"אני בנו של הסטוריון", הוסיף נתניהו, "אני חייב לשאול כיהודי, כאזרח העולם במאה ה-21 האם המנהיגים האלה לא למדו שום דבר מההיסטוריה? האם הם יתעוררו אי-פעם? אנחנו בישראל לא צריכים קריאת השכמה כי יש לנו כאלה בכל יום".

נתניהו הוסיף כי איראן אינה מסתפקת בנסיון לפתח נשק גרעיני, והיא לוקחת חלק בסכסוכים אזוריים שונים. בתוך כך ציין כי ארגון חיזבאללה, הנמך על-ידי איראן, פועל לפיתוח נשק מדויק בתוך רחבי ביירות. רה"מ פנה לחיזבאללה ואמר: "ישראל יודעת מה אתם עושים ואיפה אתם עושים, וישראל לא תתן לכם להתחמק ולעשות את זה". זמן קצר לאחר סיום נאומו פרסם דובר צה"ל צילומי אוויר של האתרים בשכונת אוזעאי בביירות בהם החיזבאללה בונה תשתית להסבת טילים למדוייקים יותר. אתר בתוך אצטדיון "אלעהד" של קבוצת הכדורגל של נבחרת חיזבאללה. אתר בסמוך לשדה התעופה הבינלאומי של לבנון "חרירי" ואתר במעגנה, בלב שכונת מגורים ובסמוך למבניים אזרחיים המרוחק כ-500 מטרים בלבד ממסלול הנחיתה של שדה התעופה.

בנאומו התייחס נתניהו גם לסוגיה הפלסטינית ואמר: "אני מקווה שהיום יגיע בקרוב והשלום שיש עם ירדן ומצרים יוכל להיות עם עוד שכנות, כולל הרשות הפלסטינית. אני מחכה לעבוד עם הנשיא טראמפ כדי לעבוד על זה". עוד אמר נתניהו כי "מציגים את ישראל כמדינת אפרטהייד כי אנחנו מכריזים על עצמנו כמדינת היהודים", על אף שגם מדינות רבות אחרות מגדירות עצמן כמדינות לאום. הוא האשים את עבאס והרשות הפלסטינית במניעת החזרת גופותיהם של החיילים אורון שאול והדר גולדין, ושל האזרחים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!