דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

סבא"א תחקור? / נאום נתניהו חשף מתקני גרעין חדשים וגרר תגובות בינלאומיות רבות

ארצות הברית ביקשה מסבב"א לחקור את האתרים החדשים באיראן, אם כי גורמים בממשל הביע פקפוק בכך שזוהי אכן חשיפה משמעותית | איראן הכחישה כמובן והעלתה מחדש את העובדה כי לישראל כח גרעיני לא מפוקח

נאום ראש הממשלה נתניהו באו"ם, 27 בספטמבר 2018 (צילום מסך)
נאום ראש הממשלה נתניהו באו"ם, 27 בספטמבר 2018 (צילום מסך)
שי ניר

לאחר נאומו של ראש הממשלה אמש (חמישי) באו"ם בא תורן של התגובות. בארץ ראש הממשלה זוכה לתגובה חיובית למדי, איראן העלתה מחדש את היותה של ישראל כח גרעיני באזור, ומחלקת המדינה של ארצות הברית ביקשה מסבא"א לחקור את טענותיו. עם זאת ישנם גורמים שונים אמריקאים ובינלאומיים הטוענים כי המידע ידוע בחלקו וכי אין מדובר בצנטריפוגות מוחבאות אלא בציוד כללי.

"אנו מצפים מהסוכנות לפעול בצורה אחראית ובמהירות האפשרית כדי לבדוק כל טענה על כך שאיראן הפרה את מחויבותיה כלפי הסוכנות", כך נמסר ממשרד החוץ (מחלקת המדינה) האמריקאי. עוד נאמר על ידי גורמים אמריקאיים לסוכנויות ידיעות שונות כי "ארה"ב ערה למתקנים שנתניהו הזכיר בנאומו באו"ם", וכן ש"ארצות הברית מחויבת למנוע מאיראן נשק גרעיני. אנו תומכים בתפקידה של הסוכנות הבין-לאומית, אבל לאיראן יש היסטוריה ארוכה של אי עמידה במחויבותיה מול הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ומועצת הביטחון, והחשיפה האחרונה של מסמכי הגרעין מחייבת את הסוכנות להראות כי איראן לא מסתירה חומרים או פעילות גרעינית".

גם נתניהו עצמו ביקש ממזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, לפנות לראש סבא"א יוקיה אמאנו, על מנת שיערוך בדיקה על המידע ועל האתרים החדשים שנחשפו בנאומו אמש. נתניהו גם ניצל את פגישתו להעלות את סוגיית השבויים והנעדרים המוחזקים על ידי חמאס. נתניהו ציין שהאו"ם הוא זה שתיווך בהפסקת האש במהלכה נחטף הדר גולדין. הוא ביקש מהאו"ם לגייס את הקהילה הבינלאומית כדי שזו תפעיל לחץ נוסף על חמאס כדי לשחררם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת פגישתו עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש (צילום: אבי אוחיון /לע"מ).
ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת פגישתו עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש (צילום: אבי אוחיון /לע"מ).

מאיראן לעומת זאת נמסרה תגובה המכחישה את האשמות ראש הממשלה בנאומו, וכן תזכורת לעובדה שלישראל יש כוח גרעיני שאינו מפוקח. "על נתניהו להסיר איך ישראל, היחידה המחזיקה בנשק גרעיני באזור המזרח התיכון, שמה את עצמה במקום בו היא מטיחה האשמות כ"כ נוקבות כנגד מדינה שתכנית הגרעין שלה הוכרזה שוב ושוב כ'לא מלחמתית' על ידי סבא"א", כך לדברי שר החוץ האיראני, מוחמד זריף.

נתניהו עצמו נפגש הלילה עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, בבניין מטה האו"ם בניו יורק. הוא ביקש מהמזכ"ל לפנות לראש סבא"א יוקיה אמאנו, על מנת שיערוך בדיקה על המידע ועל האתרים החדשים שחשף נתניהו בנאומו. נתניהו העלה בפגישה גם את סוגיית השבויים והנעדרים ואמר לגוטרש שעל האו"ם לגייס את הקהילה הבינלאומית שתפעיל לחץ נוסף על חמאס כדי לשחררם. נתניהו ציין שהאו"ם חייב לפעול בנושא לאור העובדה שהאו"ם הוא שתיווך באותה הפסקת אש שבמהלכה נחטף הדר גולדין.

ב"גרדיאן" הבריטי כתבו "כי לא ברור, גם אם אוחסן ציוד עודף במחסן בטהרן, אם מדובר בהפרה של הסכם הגרעין. צנטריפוגות מפורקות יש לאחסן במקומות ספציפיים תחת פיקוח בינלאומי, אבל אין הנחיות ברורות בנוגע לאחסון של חומרים אחרים". ג'רט בלנק, לשעבר בכיר במחלקת המדינה שעסק בקשר עם סבא"א, נשאל על חשיבות "המחסן האטומי" וענה לגרדיאן: "אני סקפטי רק בגלל שזו דרך מוזרה ולא אפקטיבית לפרסם את המידע. אבל אם האיראנים אכן ביצעו הפרה, זה יהיה סיפור אחר". גורם מודיעין אמריקני אחר אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי דברי נתניהו "מטעים מעט. תחילה – אנחנו יודעים על המתקן הזה זמן מה. הוא עמוס בארונות ונייר, לא בצינורות אלומיניום לצנטריפוגות. שנית, כמו שכל אחד יודע, אין בו שום דבר שיכול לאפשר לאיראן לצאת מהסכם הגרעין מהר יותר מכפי שהיא יכולה כעת".

בארץ נרשמה התלהבות רבה מנאומו של ראש הממשלה נתניהו. שר המדע אופיר אקוניס טען כי "העולם כולו ראה אתמול את ראש ממשלת ישראל בנאום עוצמתי, מרהיב, שמתייצב בראש זקוף מול כל אומות העולם. הנאום שלו אתמול לא יכנס לספרי ההיסטוריה: הוא כבר נמצא בהם". שר הכלכלכה והתעשייה אלי כהן גם הוא שיבח את נתניהו. "רה״מ נתניהו בנאום מרשים באו״ם מדגיש שוב את המובן לנו מאליו, שמדינות רבות מתעלמות ממנו בצביעות אופיינית, מכך שאיראן לא זנחה את תוכנית הגרעין ובכסף מביטול הסנקציות השתמשה להתבססות צבאית בסוריה ולבנון".

ח"כ ד"ר נחמן שי מהמחנה הציוני גם הוא הביע הערכה לנאומו של נתניהו, אך ציין כי השאלה האמתית היא מה יהיה המשך העשייה שלו בנושא הפלסטיני. הבמה מוכרת לנתניהו, היה לו נאום טוב, כמו כל שנה. הוא נואם מצוין וביכולותיו אלה כמעט ואין לו מתחרים. הנקודה שהטרידה אותי לאחר הנאום זו השאלה מה הלאה? לאן אנחנו הולכים מפה?לנתניהו יש כיום שעת חסד; מודיעין מצוין, יכולות צבאיות מעולות, אהדה במימשל האמריקאי, אך מה אנחנו עושים עם זה? צריך לקחת את הכוחות לחבר אותם ולהביא להסדר מדיני בין מדינת ישראל לפלשתינאים ולעולם הערבי כולו. את כל הכח הוא צריך להשקיע בנקודה זו". ח"כ מיכל בירן ממפלגת העבודה היתה יותר ביקורתית כלפי ראש הממשלה. "ביבי טוען שכל התנגדות לחוק הלאום היא בעצם אנטישמיות. כשכמעט חצי מהכנסת הצביעה נגדו, כשהעם ברובו מאחורינו – זו צביעות והסתה. ביבי משתמש בנאומו באו"ם כיריית פתיחה לשנת בחירות, והופך כל ביקורת לגיטימית מבית לזהה לביקורות אנטי ישראליות ואנטישמיות. מוטב היה לו התרכז באיום האיראני ולא מנצל את הבמה הבינלאומית לפורר את המרקם החברתי העדין מבפנים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!