דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

בית המשפט העליון בארה"ב / הוועדה אישרה את מינויו של קאבנו אך כעת הנושא עשוי להגיע לחקירת FBI

הכל קיים בפרשיה האחרונה המסעירה את תקופת נשיאותו של טראמפ: מועמד שעשוי להגשים את כל חלומותיהם של בסיס התמיכה השמרני והדתי של הנשיא - כולל איסור הפלות, שלוש מתלוננות על פגיעה מינית - כולן כשהוא שיכור, וציבור אמריקאי מבולבל ומשוסע

השימוע של קאבאנו ופורד בפני הסנאט האמריקני, 27 בספטמבר 2018 (Saul Loeb/Pool Photo via AP)
השימוע של קאבאנו ופורד בפני הסנאט האמריקני, 27 בספטמבר 2018 (Saul Loeb/Pool Photo via AP)
מרים הולצמן

בהחלטה דרמטית, נדחתה הצבעת הסנאט בעניינו של השופט ברט קאבנו לבית המשפט העליון של ארצות הברית. הדחייה צפויה למרות שהוועדה הממנה את שופטי בית המשפט העליון מטעם הסנאט אישרה את מינויו של המועמד שהציג הנשיא טראמפ, בהצבעה בהתאם לשיוכים המפלגתיים (11 המועמדים הרפובליקנים הביעו בעד, 10 מועמדים דמוקרטים הצביעו נגד המינוי).

בטרם הבאת הדיון לשלב הסופי במליאת הסנאט, בו לרפובליקנים יש לכאורה רוב ברור, אמר הסנאטור הרפובליקאי המתנדנד ג'ף פלייק מאריזונה שהוא לא יתמוך באישור הסופי של הסנאט עד שה-FBI יחקרו את ההאשמות המופנות כלפי קאבנו. אין ביכולתו לכפות מהלך זה אך היות וישנן כבר שתי סנטוריות רפובליקניות שלא ברור אם יתמכו במועמדותו של קאבנו, דרישתו של סנאטור פלייק לקיים חקירה נושאת בחובה איום רציני.

בתגובה מפתיעה, הנשיא טראמפ התומך באופן גורף בקאבנו והצהיר גם היום כי אין לו מועמד חלופי, אמר שיקבל כל מהלך שבכירי מפלגתו יקדמו, כולל עיכוב ההצבעה. כעת מתקיימים דיונים אינטנסיביים בין שתי המפלגות ובתוכן לגבי המשך תהליך המינוי של קאבנו. ההערכה כרגע היא כי תתקבל דחייה בת שבוע על מנת לאפשר ל-FBI לחקור את ההאשמות השונות שהושמעו מצד שלוש נשים שונות ועל פיהן קאבנו הטריד אותן מינית, בעודו שיכור.

מאירועי הפרקים הקודמים

ההכרעה בעניינו של קאבנו תקבע את הרכב בית המשפט העליון. זה יוכל, אחרי שנים של איזון, לתת עדיפות לכוחות השמרנים בזרוע השיפוטית הבכירה ביותר של ארצות הברית. זהו מינוי לכל החיים, וקאבנו, הנחשב שמרן, עשוי להיות הגורם שינטרל בסיס חוקי שמונע ממדינות בארצות הברית לאסור קיום הפלות בשטחן. מדובר על הפסיקה "רואו נגד וייד" ומאז 1973, היא זו שמאפשרת להפלות להתקיים תחת הגנה פדרלית.

האומה האמריקאית עקבה אתמול בעצירת נשימה אחרי השידורים מהשימוע שנערך סביב מינויו של ברט קאבנו לשופט בבית המשפט העליון של ארצות הברית. במציאות החברתית המפולגת והשסועה בארצות הברית הסוגיה הטעונה ממילא הזו מציתה תגובות קיצוניות. כאשר עלה מינויו של קאבנו לדיון, היתה ברורה תמיכתו בשימור התיקון השני לחוקה, הוא התיקון המאפשר נשיאת נשק אישית בארצות הברית. אך עמדותיו האחרות נשארו עמומות, והדבר איפשר לרפובליקנים לשמר אחידות בשורותיהם. אך בציבור הרחב, השימועים שנערכים לו על ידי 21 הסנטורים חברי הוועדה (11 מהמפלגה הרפובליקנית, 10 מהדמוקרטית), הראיון חסר התקדים שהוא נתן לרשת פוקס ניוז השמרנית, וכל עדות נוספת שנחשפת בפרשה, מעוררים עניין עז. נראה שכל צד דבק בעמדתו, וכל צד משתכנע מהעדות של האיש.ה שלהם בזירה- קאבנו או פורד.

שלשןם נשמעה מצד אחד פרופסורית, חוקרת מוערכת שמלמדת באוניברסיטאות, קריסטין בלייזי פורד. מתוחה אך מוחזקת ובשליטה, תוך שהיא משלבת בעדותה הסברים מתחום התמחותה – פסיכולוגיה קלינית, ולצידה בני משפחה וחברים (בעלה נשאר עם הילדים בביתם. כולם קיבלו איומים על חייהם בעקבות נכונותה של פורד להעיד). בלייזי פורד אמרה שוב כי היא "בטוחה ב-100%" כי קאבנו הוא זה שתקף אותה. בעדותה היא סיפרה כי קאבנו וחבר נוסף בשם מארק ג'אדג' כלאו אותה בחדר בהיותה בת 15, במסיבה, כשהם שיכורים, וניסו להסיר ממנה את בגדיה ולאנוס אותה. הם לא הצליחו והיא הצליחה לבסוף להימלט מהחדר, הסתגרה בשירותים ויצאה מהבית. זכרונה החד ביותר לדבריה הוא פחדה שקאבנו יחנוק אותה בעת שהוא ניסה להשתיק את צרחותיה, והעובדה כי שניהם צחקו למראה סבלה והשפלתה. פורד זוכה לחיבוק חם מהדמוקרטים ומגורמים ליברליים נוספים, כמו גם מנשים נוספות המאשימות את השופט בהטרדות מיניות והתנהגות פוגענית כלפיהן. לטענתה היא לא רצתה לבוא להעיד, שהיא מפוחדת בעקבות האיומים על חייה והתגובות אותן קיבלה מאז הסכמתה להעיד, אך היא חשה שזו "חובתה האזרחית". לא מעט גורמים ברשתות החברתיות קראו לה "הגיבורה האמריקאית האולטימטיבית" ואף החלו בהפצת מסרים בסגנון "גל גדות פני מקום לוונדר וומן החדשה".

מן הצד השני עמד השופט קאבנו, כשמאחוריו אישתו ואמו, ובעדות המלאה בהתפרצויות כעס, שהופנו לרוב לסנטורים הדמוקרטים, ובדמעות, הכחיש את כל הטענות כנגדו, הן מצד פורד והן מצד מתלוננות נוספות שלא נקראו לשימוע. הוא אמר שההאשמות הרסו את משפחתו, טען כי "האמת היא שמעולם לא תקפתי מינית. לא בתיכון, לא בקולג', ולא בשום זמן אחר". הוא הראה דף מתוך יומנו מהקולג' בו לא מתוארת המסיבה. אם זאת כתוב כי הוא הולך להיפגש עם החברים שצוינו בעדותה של פורד, וכי מיקום המפגש הוא בסמוך למסיבה אותה מתארת פורד. ברחבי הרשתות החברתיות נרשמו הודעות תמיכה בשופט, כאשר מנהיגי דת וארגונים הנלחמים בהפלות קוראים לתפילות המוניות להגנתו והצלחת מינויו. בסוף עדותו צייץ הנשיא טראמפ " עדותו היתה עצמתית, כנה ומרתקת. הסנאט חייב להצביע!".

רבים מהמגיבים והמרואיינים נזכרו בשימוע שנערך לאניטה היל, אישה שחורה שהעידה כנגד קלרנס תומאס, אז מועמד לבית המשפט העליון, שהטריד אותה מינית. האופן בו הרשו לעצמם הסנטורים בוועדה, כולם גברים לבנים, לתחקר אותה ולפקפק בה ובעדותה נשאר כדוגמא קשה במיוחד לטיפול פוגעני של גברים בעמדות כוח בנשים המעידות שעברו תקיפה מינית.

בדבר אחד אין ספק, ארצות הברית עברה שינוי באופן בו היא מתמודדת עם נפגעות תקיפה מינית של גברים לבנים ופריבילגים כלכלית – שיכלו להרשות לעצמם ללמוד בבתי ספר פרטיים. במקום לזלזל בהן באופן ציבורי, להכחיש כל שבריר של עדותם, היום מרבית תומכיו של השופט קאבנו טוענים כי פורד פשוט לא זיהתה נכון מי תקף אותה. במקום שאלות פולשניות של הרכב גברי כולו המתחקר את הנפגעת, הסנטורים הרפובליקנים ביקשו מפרקליטה המתמחה במקרים של תקיפה מינית לחקור את פורד. אפילו חלק מהמטיפים האוונגליסטים קראו לתפילות גם למען הנפגעת, לשקט נפשה ולשלומה. ביחס לאיומים על חייה, כנראה שגם זו התקדמות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!