דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בטחוני-מדיני / דיווח בעזה: שבעה הרוגים, ביניהם שלושה נערים, בהפגנות בגבול עזה

ההתפרעויות כללו השלכת רימונים ומטענים, הבערת צמיגים וידוי אבנים | בגדה בוצע ירי לעבר עמדת צה"ל והתקיימו הפרות סדר | ובגזרה המדינית: רה"מ יסתכל על תוכנית השלום של טראמפ "בראש פתוח" והפלסטינים דורשים להוציא את שגרירות ארה"ב מירושלים

מהומות בגבול עזה, 29 בספטמבר 2018 (צילום: דו"צ)
מהומות בגבול עזה, 29 בספטמבר 2018 (צילום: דו"צ)
שי ניר

מהומות יום שישי בעזה הסתיימו עם שבעה הרוגים פלסטינים, כך על פי דיווחים בעזה, 20 אלף מפגינים, ו-16 שריפות כתוצאה מבלונים. כוחות צה"ל לא נפגעו. במהלך הלילה בוצע ירי לעבר עמדת צה״ל סמוך למחנה הפליטים ג’ילזון הסמוך לרמאללה. מצה"ל נמסר כי אין נפגעים ולא נגרם נזק וכי לוחמי צה"ל ביצעו סריקות במרחב. כמו כן, באזור התקיימה הפרת סדר בהשתתפות 30 פלסטינים שיידו אבנים לעבר לוחמי צה"ל, אשר הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות.

על פי גורמים פלסטינים במהלך האירועים נהרגו ארבעה נערים: יוסף אבו זריפה בן ה-12 שנפגע מזרחית לחאן יונס, מוחמד נאיף אלחום בן ה-14, נהרג מזרחית לאל-בוריג', איאד חליל אחמד אשאער בן ה-18, נפגע מזרחית לעיר עזה, ומוחמד עלי אנשאסי, גם הוא בן 18 – נפגע מזרחית לחאן יונס. בנוסף, נהרגו עוד שלושה צעירים: מוחמד וליד הנייה, בן 23, שנפגע מזרחית לעיר עזה, מוחמד בסאם שחסה, בן 24, שנפגע מזרחית לעזה, ומוחמד אשרף אלעוואדה, בן 26, שמת מפצעיו לאחר שנפצע מזרחית לאל-בוריג'. בנוסף, דווח כי כ-90 פלסטינים נפצעו בעימותים מירי חי, בהם אחד במצב אנוש ושלושה באורח קשה.

מהומות בגבול עזה, 29 בספטמבר 2018 (צילום: דו"צ)
מהומות בגבול עזה, 29 בספטמבר 2018 (צילום: דו"צ)

במהלך הפרות הסדר האלימות השתתפו, כאמור, כ-20,000 מתפרעים במספר מוקדים לאורך הגדר במסגרת הפרות הסדר האלימות. מצה"ל נמסר כי המתפרעים חיבלו בתשתיות הביטחון, ניסו לפרוץ את גדר המערכת במספר מוקדים והשליכו למעלה מ-100 מטענים מאולתרים ורימוני נפץ לעבר לוחמי צה"ל וגדר המערכת. כמו כן, הובערו צמיגים ויודו אבנים לעבר לוחמי צה"ל וגדר המערכת. עוד נמסר מצה"ל כי לא היו נפגעים בקרב חיילי צה"ל וכי "צה"ל נחוש להמשיך ולפעול להגנת אזרחי ישראל ומול מי שמבקש לפגוע בביטחון, וערוך לפעול למול אירועים דומים, ונסיונות לבצע פעילות טרור יתקלו בתגובה קשה".

רימון שהושלך לעבר כוחות צה"ל במהלך המהומות בגבול עזה, 29 בספטמבר 2018 (צילום: דו"צ)
רימון שהושלך לעבר כוחות צה"ל במהלך המהומות בגבול עזה, 29 בספטמבר 2018 (צילום: דו"צ)

כלי טיס של צה"ל תקף עמדה של ארגון הטרור חמאס בצפון רצועת עזה בתגובה להשלכת רימונים ומטענים לעבר לוחמי צה"ל במהלך הפרות הסדר האלימות לאורך גדר המערכת. תקיפה זו נוספת לתקיפה כלי טיס מוקדם יותר היום. לוחמי צה״ל הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש.

נתניהו: "אסתכל על תוכנית השלום בראש פתוח"

ובינתיים, ראש הממשלה נתניהו, שנמצא כעת בביקורו בניו-יורק לרגל עצרת האו"ם, התראיין אתמול (שבת) לרשת CNN בנוגע לתוכנית השלום שיוזם הממשל האמריקני: "אסתכל עליה בראש פתוח, כיוון שאני יודע שיש ידידות גדולה בין ישראל לארצות הברית". עוד התייחס נתניהו לתקרית הפלת המטוס הרוסי בסוריה ואמר כי בשיחתו עם פוטין "אמרתי לו באופן מכובד וברור ביותר כי ישראל תעשה ותמשיך לעשות מה שהיא צריכה כדי להגן על עצמה".

ולצד הדיבורים על הסכם עם הפלסטינים, הרשות הפלסטינית הגישה ביום שישי תלונה לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, נגד ארצות הברית וזאת בשל העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים. הפלסטינים טוענים שהמהלך האמריקני מהווה הפרה של אמנה בינלאומית, ודורשים מבית הדין להורות לארה"ב לחזור בה מהחלטתה ולהוציא את השגרירות משטח ירושלים. לדבריהם, העברת השגרירות נוגדת את "אמנת וינה" ליחסים בינלאומיים משנת 1961, לפיה מדינות יוכלו למקם את שגרירויותיהן רק בשטח שנמצא בריבונות המדינה המארחת. לטענת הפלסטינים, בעלותה של ישראל על ירושלים שנויה במחלוקת והיא שולטת בה באופן צבאי בלבד.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!