דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
Metoo#

סערה אמריקאית / בת 23 סיפרה לסנטור הרפובליקאי על התקיפה שעברה, והוא שינה הצבעתו

זאת הייתה הפעם הראשונה שמריה גלאגר סיפרה למישהו בעולם שהותקפה, גם אמה לא ידעה | שעות ספורות לאחר מכן הצביע הסנטור עם הדמוקרטים לפתוח בחקירה כנגד מועמד הנשיא לשופט בית המשפט העליון, בחשד לתקיפה מינית

התהליך הדרמטי למינויו של שופט בית המשפט העליון בארה"ב מושך את תשומת הלב והעניין של רבים מרחבי העולם. האירועים מהשבועיים האחרונים נראים כלקוחים מדרמת מתח, ומוגשים לצופים לעתים קרובות באופן שמזכיר סרטי דרמה תקופתית המופקים בהוליווד.

מוקד הדרמה, ועדת המשפט של הסנאט האמריקאי, הפך גם למראה המושלמת המגלמת את מצבו של השיח בין המינים והשינוי העז שהוא עובר בימי מהפכת MeToo. תמונה אחת שצולמה בעת עדותו של ברט קבאנו, מועמדו של הנשיא לתפקיד שופט בית המשפט העליון, מיד לאחר שהועדה שמעה את עדותה של ד"ר בלייזי פורד, המאשימה את ברט כי ניסה לאנוס אותה במהלך מסיבה כאשר היה בן 17, דומה למעין כליא ברק של כל המאבק כולו: קבאנו הנסער באמצעה, מתגונן בתוקפנות צדקנית, כשמאחוריו קהל הנוכחים בדיון – ופרצופה של כל אישה אשר מקשיבה לדברים מבטא רגש של כאב, תיעוב ובוז.

שיא נוסף בפרשה זו, המתרחשת אל מול המצלמות, קרה במעלית של הסנאט האמריקאי. ייתכן אפילו שהאירוע הספציפי הזה עשוי לשנות את מהלכה של העלילה כולה, ושהייתה לו השפעה מרכזית על ההתרחשויות שהובילו לדחייה – לעת עתה – של המינוי, ולפתיחת חקירה של ה-FBI כנגד השופט קבאנו, בחשד לתקיפה מינית.

ביום שישי בבבוקר, שעון וושינגטון, צעד הסנטור הרפובליקני ג'ף פלייק מחדרו שבסנט לעבר המעלית. פניו היו מועדות לחדר ועדת המשפט, לצורך דיון נוסף בשימוע שנערך למועמד קבאנו. זמן קצר לפני כן הודיע הסנטור בן ה-55 מאריזונה כי התלבטויותיו בנוגע לתמיכה במועמדות הסתיימו, וכי הוא יצביע "בעד". ההודעה הדרמטית הזו סללה את הדרך לאישור המועמדות, בדרך לאישור הכולל בסנאט, כיוון שפלייק היה לשון המאזניים.

במשך שבועיים נתן פלייק פומבי לעובדה שטרם החליט כיצד יצביע. העובדה שהוא אינו עומד לבחירה מחודשת בעוד מספר שבועות, כמו חברי סנט אחרים, הפכה אותו לחופשי יותר להצביע על פי אמונותיו ולא לפי הקו המפלגתי. החלטתו להצביע יחד עם חברי מפלגתו הנחיתה מכה על הדמוקרטים שקיוו לפצל את הצבעת הרפובליקנים, וכן לתנועה החברתית הגדולה שמלווה את הדיונים, בניסיון להשפיע על דעת נציגי הציבור.

התנועה הזו, אשר מקבלת את השראתה ממהפכת MeToo, פעלה בשבועות האחרונים במאמצים גדולים כדי להשפיע על ההצבעה, עם משמרות מחאה, הפגנות ופנייה ישירה למחוקקים. בתוך הסנט עצמו ניצבות נשים אשר מנסות לדבר עם חברי הסנט ולשכנעם שלא לאפשר לשופט המואשם בהתנהגות שכזו לקבל את המינוי.

על פי אתר החדשות האמריקאי, "הדיילי ביסט", שתי נשים הוצבו בפני משרדו של הסנטור ג'ף פלייק, במטרה לפוגשו ולשכנעו להצביע כנגד המינוי, או למיצער, לדחות את המינוי עד לקיומה של חקירה פדרלית בנושא, כדרישת הדמוקרטים. אחת מהנשים האלו היא מריה גלאגר, בת ה-23.

העיתונאי סאם שטיין כתב ב"דיילי ביסט" שגלאגר ואישה נוספת שהייתה עמה, אנה מריה ארצ'יל, לא באמת האמינו שהן יצליחו לדבר עם הסנטור, והופתעו מאד כאשר הופיע לפתע, במעבר שבין משרדו למעלית. כאמור, היה זה דקות לאחר שהתפרסמה הודעתו כי יצביע "בעד" המינוי, וכאשר הוא בדרכו לחדר הדיונים.

"כולנו פשוט רצנו אחריו", סיפרה גלאגר לשטיין, "והצלחנו להחזיק את הדלת של המעלית פתוחה. אחרי זה פשוט הסברתי למה ההצבעה שלו כל כך חשובה".

ברגעים הדרמטיים, שנתפסו על ידי מצלמות הטלוויזיה, עומדות ארצ'יל וגלאגר מול הסנטור והעוזרות שלו. פלייק נמנע מלהביט בהן בעת שהן מדברות מדם ליבן, בעוד העוזרות מנסות – בנימוס רב ובאיפוק – לסיים את המפגש המצולם.

"אני הותקפתי מינית, וידעתי שלא יאמינו לי" אמרה גלאגר לפלייק בקול רועד מבכי, "ומה שאתה אומר לי בהצבעה שלך שהעובדה שהותקפתי לא משנה דבר". גלאגר הצעירה לא ויתרה אל מול פניו הכבויות של הסנטור. "תסתכל לי בעיניים!", דרשה, "תסתכל לי בעיניים ותגיד לי שזה לא משנה דבר, ושאתה תתן לאיש הזה להכנס למקום עם כל כך הרבה כוח".

לדבריה של גלאגר היא לא סיפרה לאיש על התקיפה המינית שעברה, והיא גם לא רצתה להוסיף פרטים נוספים לגביה. גם אמה של גלאגר לא הכירה את הסיפור ונחשפה אליו כאשר צפתה בעצמה בשידורי הטלוויזיה מהסנט. בעת הראיון עם שטיין, צלצל הטלפון של גלאגר, ואמה הייתה על הקו. גלאגר אמרה לנוכחים "זאת הולכת להיות שיחה קשה", ויצאה כדי לדבר עם אמה.

שעות ספורות לאחר מכן נראה שפלייק הושפע מהמפגש. הוא אמנם הצביע "בעד" המינוי אך הצטרף לדרישת הדמוקרטים כי ההצבעה הסופית בסנט תתקיים רק לאחר פתיחת חקירה של סוכנות הבילוש המרכזית, ה-FBI.

https://twitter.com/mgallagher822/status/1045742922291970052

לרויטרס אמר הסנטור כי החלטתו לא הגיעה רק בעקבות המפגש עם גלאגר הצעירה. "מה שקרה בשבועיים האחרונים הוא יוצא דופן", אמר. "הוצפנו במיילים, הודעות טלפון, שיחות".

נראה שבכל הנוגע להשפעת הציבור על המחוקקים, יתכן שהדמוקרטיה האמריקאית עשויה להציע לעולם, עדיין, מספר שיעורים מרתקים. לא רק דרמה יש כאן – אלא דיאלוג יוצא דופן בין הציבור והשינויים העמוקים שחלים בו בנושא היחסים שבין המינים, ובין נציגיו בבית הנבחרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!