דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דבר השבוע

חזל"ש / 'אחרי החגים' כבר כאן: איך חוזרים לשגרה בלי שביזות יום א'?

עוד כמה ימים חוזרים לשיגרה. איך עושים את זה?
עוד כמה ימים חוזרים לשיגרה. איך עושים את זה?

בין אם אתם מאושרים שהילדים חוזרים לגן ולבי"ס או עצובים שנגמרה החופשה, השינוי במקצב והחזרה למסגרת עלולים להעלות קשיים | "זה צריך להיות הדרגתי", מציעה הפסיכולוגית הארגונית סיגל שביט, ומדגישה את חשיבותן של שיחות המסדרון

ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עם סיום החגים והחופשה, אנחנו חוזרים לשגרה. עבור חלקנו יש בכך הקלה עם חזרת הילדים לבתי הספר, סוף התקופה המבלבלת הזו, שקשה לנו להגיד איזה יום היום בשבוע. אחרים אולי חווים את אותה התחושה שנהגנו לכנות בשירות הצבאי 'שביזות יום א'. מה שבטוח – אנחנו נדרשים לשנות פאזה, לעבור ממצב תודעתי אחד לאחר, להתניע אל תוך כל המשימות, היעדים והמטלות שמחכות לנו 'אחרי החגים'.

סיגל שביט (התמונה באדיבות המרואיינת).
סיגל שביט (התמונה באדיבות המרואיינת).

"מה שמקטין את תחושת הבאסה בחזרה לעבודה, זה קודם כל כשאני אוהבת את העבודה שלי, ולכן יותר כיף לי לחזור אליה, ואחרי כן – תחושת משמעותיות. כולנו רוצים להגיש חשובים ותורמים. לכן אני מציעה לכל אחד לרשום לעצמו – מה הוא אוהב בעבודה? להזכיר לעצמנו את זה. האקשן, האתגר המחשבתי או אפילו הבדיחות וההווי של החבר'ה" אמרה לנו סיגל שביט, פסיכולוגית ארגונית ומומחית לניהול מנהיגות וחדשנות ארגונית מזה 25 שנה, בעברה מנהלת משאבי אנוש ב-NICE ויועצת בכירה בבית ספר לפיתוח מנהיגות של צה"ל וכיום יועצת למנהלים בכירים במגזר העסקי והציבורי, מרצה ומנחת סדנאות וכותבת הספר 'סודות הניהול מהעיניים של המנכ"ל'.

"קצב החיים שלנו בחופש ובעבודה הוא שונה לגמרי" מוסיפה שביט. "בחופש אין לנו לו"ז קבוע וזמנים מוגדרים, הזמן יותר נוזלי, אנחנו נחים, מתארחים אצל משפחה וחברים. העבודה היא מ-8:00 עד 17:00, ואני יודעת שבערב כשאגיע הביתה אני מתחילה בעיסוקים המשפחתיים ובעיסוקיי הפנאי".

"זה דורש מאיתנו שינוי תודעה, החזרה למסגרת שמגדירה לנו זמנים, גבולות. צריך להכיר את זה, וזה צריך להיות הדרגתי". את היום הראשון היא ממליצה להשקיע בהתארגנות והסתגלות. "אין צורך להתנפל על העבודה. הקדישו כחצי שעה לתכנון החזרה שלכם. בדקו מה 'הצטבר לכם על השולחן' עברו על המיילים וקבעו את סדר המענה עליהם, הבחינו בין דחוף לחשוב וסמנו נושאים שדורשים טיפול מיידי". היא ממליצה לעובדים לכתוב לעצמם מטרות ויעדים, הן לשבועות הקרובים והן לרבעון כולו, ולמנהלים לעודד אותם לעשות כן.

אופן ספייס (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
אופן ספייס (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

לשיחות המסדרון והאינטרקציה הבין-אישית יש חשיבות חברתית ופסיכולוגית לדבריה. "כשהייתי מנהלת משאבי אנוש, לעובדים תמיד היה שיחות-מסדרון, שותים קפה ביחד עד שמתניעים את יום העבודה. גם מורות שמגיעות לבית הספר הולכות בד"כ לחדר המורים לפני הכיתה, כי הן זקוקות למינגלינג הזה של כמה דקות. חשוב לאפשר את זה לעצמנו ולעובדים שלנו, כי יש לנו הצורך להתחבר לאנשים שעובדים אותנו, לשתף בחוויות 'היינו במסעדה מדהימה בחופש, תראה איזה נוף צילמתי". למרות שכולנו מחוברים היום ברשתות החברתיות, אין לדבריה תחליף גם לחיבור האישי והבלתי אמצעי הזה שמחזק את קשרי העבודה ואת התרבות הארגונית בו. "אחרי זה חשוב להגדיר לעצמי זמן שהוא זמן עבודה נטו, שבו אני מתרכזת בעבודה בלי הפרעה. האיזון הזה הוא חשוב".

בשבוע הראשון לחזרה לעבודה, היא ממליצה להחיל לבצע את המשימות מהקלה לכבדה, לא להתחיל ממה שהכי קשה לנו. "זה כמו להתחיל לסוע באופניים, ההתחלה היא הכי קשה, בואו נקל על עצמנו. למשל מישהו שמתייעץ איתי אמר לי שהוא צריך לקדם כעת איזה פרוייקט בעבודה. אמרתי לו: דבר ראשון תחשוב למי אתה זקוק לטובת הפרוייקט, ותשלח להם זימונים לעוד כמה ימים. זה מה שאני מכנה 'פעולת כדור השלג' – את החשיבה למי לשלוח זימונים תעשה בהתחלה, לא צריך מעבר כמו דיווש ראשוני באופניים – זה כבר יניע את תהליכים".

אם קשה לכם להתחיל לעבוד, שביט ממליצה למצוא מישהו לעבוד במקביל אליו. "למשל אם אני מורה שצריכה לבדוק מבחנים, ואני ממש לא בראש לזה, ויושבת לידי בחדר המורים מורה אחרת שעושה את המשימות שלה – זה יעזור לי להתחיל לעבוד לצידה". עצה נוספת היא לתגמל עצמנו על כל מטלה שהשלמנו. "זה יכול להיות בכוס קפה הפוך, ואפילו בלעשות הפסקות קצרות שיעשו לנו כיף אחרי שהשלמנו משימה, להסתכל למשל בתמונות מהחופש".

היא ממליצה על עריכת תיאום ציפיות בין עובדים ומנהלים על תקופת החזרה לעבודה, ולמנהלים מציעה גם לקיים ישיבת 'תמונת מצב' משותפת, שבה יציגו וישתפו האחד את השני בסטטוס פעילות – מה מצב הפרויקט? מה התקדם? מה תקוע? באופן זה, כל הצוות ידע מה המצב וחברי הצוות יוכלו להיעזר אחד בשני, כדי לחזור ולקדם משימות מרכזיות.

קיפול האריזות, מפעל מצות אביב (יעל אלנתן)
קיפול האריזות, מפעל מצות אביב (יעל אלנתן)

בחודש הקרוב, היא ממליצה לנצל את האנרגיות שצברנו בחופשה על מנת למקסם הישגים ברבעון האחרון של השנה. "החופש היה זמן הפוגה טוב מהעשייה היום יומית, פעמים רבות כשמתרחקים קצת צפים ועולים רעיונות חדשים. לדוגמה, אחד מעובדי חברת ההיי טק שאני מלווה נסע במונדיאל למשחק כדורגל. באמצע הכיכר האדומה במוסקבה בדרכו למשחק פתאום הבזיקה בו המחשבה על רעיון יצירתי חדש לפרויקט עליו עבד. חשוב לעודד הסתכלות שונה על העשייה כדי להגיע להישגים גבוהים יותר". זה גם הזמן להתחיל ולהתכונן לשנה הבאה. כתבו עם החזרה לעבודה אלו דברים הייתם רוצים לשנות ולשלב לקראת כתיבת תכניות העבודה ל-2019.

סיום החגים הוא גם הזמן לתחילת השגרה המשפחתית. מרבית החוגים ופעילויות אחר הצהרים של הילדים מתחילים כעת. "אני מציעה למקם ולתכנן את האבנים הגדולות שיש לנו בחיים קודם כל, בלוח הזמנים שלנו – ולתאם גם ציפיות על חלוקת העבודה והאחריות בין בני הזוג. גם הילדים היו בחופש ואנחנו צריכים לעזור להם להבין שהם צריכים להתנהל עכשיו אחרת. כדאי גם איתם לקיים תיאום ציפיות".

עם החזרה לעבודה, ייתכן ויהיה לנו טוב לתכנן כבר כעת את החופשה הבאה שלנו, ולהיטען כך באנרגיה נוספת. לקראת החופשה הבאה היא ממליצה, לתאם בלו"ז ולהכין מראש את הדברים והפגישות שיקלו עלינו את החזרה לשגרה. בינתיים ממליצה לנו שביט לנצל את החופשה הנוכחית עד תום, ולא להתעסק במהלך החג בהכנות לחזרה לעבודה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!