דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

#לא_התלוננתי / נשים וגברים מספרים ברשתות על פגיעות מיניות שחוו ולא התלוננו עליהן במשטרה

כך הן עומדות באומץ מול הטענה הממוחזרת הנשמעת כלפי נפגעות ונפגעי תקיפה מינית - "למה לא התלוננת?" | העיתונאית המוערכת חנה קים חשפה שני מקרים בהם נפגעה ע"י פוליטיקאי מוכר ועיתונאי בכיר: "כמעט כל יום שואלת את עצמי למה לא התלוננתי"

נשים נושאות שלט עם הכתובת: "מאמינה לך". מתוך צעדת השרמוטות. צילום: עמותת כולן
נשים נושאות שלט עם הכתובת: "מאמינה לך". מתוך צעדת השרמוטות. צילום: עמותת כולן
ספי קרופסקי
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:

במה שמסתמן כגל נוסף ומקומי של מחאת #MeToo, החלו להופיע בימים האחרונים עדויות אישיות ברשתות החברתיות על פגיעה מינית. תחת התגית '#לא_התלוננתי', מספרות נשים וגברים בפייסבוק ובטוויטר על מקרים שבהם חוו פגיעה מינית מסוג כלשהו, מבלי שהגישו בעקבותיה תלונה במשטרה. בכך מתמודדות הנפגעות והנפגעים מול הטענה הממוחזרות הנשמעת כלפיהן, לפיה אם נעשתה עבירה פלילית כלשהי, מדוע לא התלוננו במשטרה?

הניסיון לנמק היעדר תלונה משטרתית כמה שמבדיל בין ניצול מיני כלשהו לבדיה לכאורה; למתוח קו של שחור או לבן במציאות שאינה תמיד עונה לקריטריונים הללו, הובילה את מובילי המחאה בארץ ובעולם להציג דוגמאות לפגיעות שארעו, אך לא הסתיימו בתלונה במשטרה. במקביל ושלא במנותק מכך, נשמעה מחאה על האופן שבו המשטרה מטפלת לעתים בתלונות על עבירות מין מסוגים שונים.

צעדת השרמוטות (קרדיט: רז רותם).

במסגרת המחאה שהתעוררה בימים האחרונים בישראל נשמעו גם עדויות כלפי גורמים בעלי פרופיל תקשורתי נרחב, אמנם מבלי להזכיר שמות, אך בחלק מהמקרים כשנותר מקום קטן לדמיון. כך למשל כתבה העיתונאית הוותיקה והמוערכת והפעילה החברתית חנה קים, על פוליטיקאי בכיר: "שלקח אותי טרמפ מהכנסת והבטיח שיוריד אותי בביתי בתל אביב. כרבע שעה מהיעד, הוא עצר לפתע, דחף את לשונו והשתיל לי, ללא כל התרעה מוקדמת, בלי שום קשר לנושאים הפוליטיים שעליהם דיברנו, נשיקה רטובה עם הלשון. שאלתי אותו מה זה היה צריך להיות?".

קים הוסיפה כי "הוא לא ענה. לאחר כחמש דקות, הוא עצר את המכונית ואמר לי שכאן הוא עוצר, ושאני חייבת לרדת, כי הוא לא גר בתל אביב. כן, אני יודעת שהעדות שלי לא היתה יכולה להאיר אחרת את כל ההצהרות האחרונות שלו על כך שהורשע 'באופן חד פעמי' במעשה דומה, ואין יום שעובר שאני לא מייסרת את עצמי שלא התלוננתי". בתגובות לפוסט שפרסמה, הניחו חלק ניכר מהגולשים כי מדובר בשר לשעבר חיים רמון.

חנה קים (צילום: סילבי רפאל / ויקימדיה).

קים פרסמה עדות נוספת ואף חריפה ביותר בנוגע ל"עיתונאי בכיר וסקופר מוביל", אך מבלי להסגיר פרטים נוספים אודותיו. "אני הייתי עיתונאית צעירה שפעם-פעמיים בשבוע נסעה לכנסת כדי לכתוב את הטור שלה. הוא נכנס אלי לאחד מחדרי העיתונאים בכנסת, סגר את הדלת, הוציא את המה שמו שלו, ונדחף אלי בכוח."

לדבריה, "בעודי מנסה לדחוף אותו בחזרה (זה לא היה קל כי הוא היה אז כבד-משקל), פתח את הדלת עיתונאי בכיר אחר, חבר שלו, כחכח בגרונו, ובכך תם ניסיון האונס. מאז קראתי מדי פעם את הגינויים הצבועים שלו נגד סוטי ומטרידי המין. כמעט כל יום שואלת את עצמי למה לא התלוננתי".

גם העיתונאי ניר גונטז' חשף בסדת ציוצים בחשבון הטוויטר שלו מקרה של תקיפה מינית שעבר בגיל 15 כשהיה מתנדב במשמר האזרחי. לדבריו מי שתקף אותו מועסק כיום בתפקיד ביטחוני במשרד ממשלתי.

בנוסף לקים וגונטז', נכתבו עדויות רבות נוספות ברשתות החברתיות מצד גולשות וגולשים על פגיעות שחוו, חלקן בהיותם ילדים. גולש אנונימי בטוויטר תחת השם "לא מצחיק", כתב: "כי הייתי ילד ביסודי והוא היה מורה נערץ, לא הבנתי שזה לא בסדר לגעת באיברים הפרטיים שלי". הגולשת "Machriza" סיפרה: "כי לפני 30 שנה, בגיל 6, חשבתי שעדיף להעמיד פנים שהכל כרגיל ולא קרה שום דבר ולא לספר לאף אחד כי זה משהו שאני מכירה ורואה מדי יום ותמיד היה נחמד אלי".

תחת ההאשטג '#לא_התלוננתי', ממשיכות להתפרסם גם כעת עדויות וסיפורים רבים של גולשים על פגיעות מיניות מהן סבלו. ניתן לקרוא אודותיהם בפייסבוק ובטוויטר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!