דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
fight for 15

מאבקי עובדים / ניו יורק: הישג עצום לעובדי שדות התעופה - שכר מינימום יעלה ל-19$

רשות הנמלים של ניו-יורק וניו-ג'רסי אישרו את ההסכם שהושג עם איגודי העובדים בשתי המדינות | ההסכם נותן רוח גבית למאבק המתחולל בארה"ב להעלאת שכר המינימום ל-15$ לשעה | שכר המינימום הפדרלי עומד כיום על 7.25$

מטוס ממריא בשדה התעופה JFK בניו יורק (צילום: shutterstock).
מטוס ממריא בשדה התעופה JFK בניו יורק (צילום: shutterstock).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

במשך שנים, שלושת שדות התעופה העיקריים המשרתים את העיר ניו יורק היו במרכז המאבק על שכר המינימום. המבנה הפוליטי של המושל הרפובליקני וחברות התעופה למול פקידים דמוקרטים ומנהיגי איגודי העובדים על כמה לשלם לעובדים שמנקים את המטוסים, מטעינים את המזוודות וממלאים תפקידים רבים נוספים סימל את המאבק להגדרת שכר מינימום ראוי ואיך הוא יקבע.

ביום חמישי הסתיימה המערכה בניצחון לכ-40 אלף עובדי שדות התעופה הנמצאים כעת בדרך להשגת שכר של לפחות 19 דולר לשעה, שזהו יעד שכר המינימום הגבוה ביותר שאיגוד כלשהו שם לעצמו עד כה. עליית השכר, שאושרה פה אחד על ידי הנציגים של רשות הנמלים של ניו יורק וניו ג'רסי, תעלה את שכרם של עשרות אלפי עובדים בחמש השנים הקרובות.

השכר שהושג אף עולה על הסכום עליו נאבקים אנשי "Fight For Fifteen" הפועלים ברחבי ארה"ב ודורשים שכר מינימום של 15 דולר לשעה שמדינת ניו יורק צפויה לאמץ כשכר מינימום בסוף השנה. ההסכם מדגיש את הפערים הגבוהים בין העובדים בשכר נמוך בארה"ב כששכר המינימום הפדרלי עדיין עומד על 7.25 דולר. הצבת שכר מינימום גבוה לעובדי שדות התעופה נותן דחיפה למאבק להעלאת השכר וזהו ניצחון גדול מאוד לעובדים האמריקנים.

ההצבעה של מועצת רשות הנמלים באה לאחר מספר חודשים של דיונים ושנים של בקשות ולחץ מצד עובדי השדה המאוגדים. חברות התעופה שיש להן חוזים עם חברות המעסיקות הרבה מהעובדים התלוננו על העלאת השכר, בטענה כי מהלך כזה יכול בסופו של דבר להכריח אותם להעביר את העלויות הנוספות לנוסעים ולהעלות מחירים.

הפגנות בארה"ב בלייבור דיי (תמונות באדיבות ארגון Fight for 15)
הפגנות בארה"ב בלייבור דיי (תמונות באדיבות ארגון Fight for 15)

רשות הנמלים מפעילה שלושה מנמלי התעופה העמוסים ביותר במדינה: נמל התעופה לה-גווארדיה ונמל התעופה הבינלאומי קנדי בניו-יורק ונמל התעופה הבינלאומי ניוארק ליברטי בניו ג'רזי. העלייה בשכר תחול על מרבית העובדים באותם שדות תעופה, כולל מטפלים בכבודה, שואבי אבק ועובדי קייטרינג.

"זה הולך להיות שכר המינימום הגבוה ביותר בכל מקום במדינה", אמר הקטור ג'י פיגוארה, נשיא SEIU, האיגוד המקצועי של נותני השירותים המייצג רבים של העובדים. "זו פריצת דרך משמעותית".

המרוויחים הגדולים ביותר יהיו עובדים בנמל התעופה ניוארק ליברטי, שחלקם הרוויחו עד כה פחות מאשר עמיתיהם בשדות התעופה בניו יורק, שריד לפער פוליטי בין שתי המדינות. שכר המינימום בשדות התעופה עומד שם על 10.45 דולר לשעה, הרבה מעל שכר מינימום של ניו ג'רזי שהינו 8.60 דולר לשעה, אבל מתחת המינימום של החוק בניו יורק, שם העובדים בשדה התעופה לה גווארדיה וקנדי, כמו עובדים רבים אחרים במדינה, כבר מרוויחים לפחות 13 דולר לשעה. ב-31 בדצמבר, שכר המינימום יעלה ל-15 דולר מה שהופך את מדינת ניו יורק למובילת המאבק על שכר מינימום גבוה יותר בארה"ב.

ההשפעה של קמפיין fight for 15 נותנת את אותותיה גם כאן. הצבת הרף הגבוה יותר מפי שניים משכר המינימום הפדרלי דרך יצירת תנועה חברתית בארה"ב הנאבקת, שובתת, מפגינה ונלחמת על כך מוביל את המאבקים המקומיים להתייחסות לסכומים האלה. הטיעונים בעד ונגד עליית השכר היו צפויים מכל צד והיתרונות הוצגו גם יחסית לשכר בשדות תעופה אחרים והאפקט החיובי שיהיה לעליית השכר על תפקוד שדה התעופה, היציבות והביטחון שלו. אך העובדה שזהו ניצחון ברור ומקפצה גבוה מאוד ל-19 דולר שוב מוכיחה את הכוח של התנועה החברתית הלאומית על יחסי העבודה המקומיים.

מבין הטיעונים מצד המתנגדים היו שרשות שדות התעופה מכתיבה בעצם כמה חברה פרטית צריכה לשלם לעובדים שלה. זוהי אסטרטגיה עקיפה של האיגודים המקצועיים להשפעה על השכר של עובדי רשות שדות התעופה. באם היו מנהלים משא ומתן עם כל חברת תעופה על שכר עובדיה סביר להניח שלא היה להם כוח קיבוצי גדול מספיק וחוסר במנופים פוליטיים וחברתיים. העברת המאבק מחברות התעופה לרשות שדות התעופה הפכה את עליית השכר ליותר מהסכם קיבוצי ספציפי אלה לשיפור חיי העובדים בכלל אמריקה.

החלטת רשות הנמלים קוראת לצעד ראשון לקראת 19 דולר לשעה להתרחש ב-1 בנובמבר, ולאחר מכן עלייה שנתית בארבע השנים הקרובות. ב-1 בנובמבר, שכר המינימום יעלה ל-13.60 דולר לשעה עבור עובדים בשני שדות התעופה בניו יורק ו-12.45 דולר לשעה עבור העובדים בניוארק ליברטי.

קפיצה שמתקרבת לכמעט 2 דולר לשעה תהיה עליית השכר הגדולה ביותר שיסמין הולמס קיבלה מאז החלה לעבוד בניוארק ליברטי בשנת 2004. אז היא קיבלה מעט יותר מ-7 דולר לשעה ועכשיו היא מרוויחה 10.45 דולר לשעה לניהול התורים בנקודות הבידוק הביטחוני בטרמינל C, כך סיפרה לניו יורק טיימס.

הולמס, בת 37, סיפרה כי לעתים קרובות היא עובדת בשתי משמרות ביום, עד 16 שעות בסך הכל, כדי לקיים את חמשת ילדיה, בני 15 עד 21, ונכד אחד. "אני מתעייפת", אמרה, והוסיפה כי היא מקווה שהעלאה תאפשר לה לעבוד קצת פחות ולבלות יותר זמן עם משפחתה. "הייתי שמחה לצאת לחופשה", אמרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!