דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מה שמגיע

מה שמגיע / מה אפשר לעשות לגבי רישום סירוב בלשכת התעסוקה?

קבלת דמי אבטלה והבטחת הכנסה מותנית בנכונות לקבל את העבודה המוצעת על ידי אנשי שירות התעסוקה, וסירוב לעשות זאת שולל את הזכות לקצבאות אלו | מתי מוצדק לסרב? מה עושים אם כבר נרשם סירוב? כל התשובות כאן

לשכת עבודה בירושלים (צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש 90).
לשכת עבודה בירושלים (צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש 90).
רבקה היינמן
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:

בשיחה שקיימה גליה עם פקידת שירות התעסוקה היא ביקשה לברר האם יש אפשרות להתגמש בדרישת ההתחייבות לחצי שנה, כי היא ממשיכה לחפש עבודה בתחום ההכשרה שלה. התוצאה הייתה שהפקידה רשמה לגליה סירוב לקבלת עבודה, דבר שמשמעותו שלילת קצבת הבטחת ההכנסה המגיעה לה שמהווה את הבסיס הכלכלי היחידי שלה.

מה זה בדיוק רישום סירוב? מתי מוצדק לסרב? ומה ניתן לעשות במקרה שנרשם לך סירוב בשירות התעסוקה? על כך בטור שלפניכם.

מהו בכלל סירוב?

קבלת הבטחת הכנסה או דמי אבטלה מותנית בהתייצבות בשירות התעסוקה (למעט מקרים חריגים). על פי הנהלים, על דורש עבודה להיות רשום בלשכת התעסוקה ולהתייצב בה ביום ובשעה שנקבעו לו וכן להיות נכון וזמין להשתלב בעבודה שתוצע לו על ידי פקידי ההשמה בלשכה.

במקרה שדורש עבודה סירב לעבודה שהוצעה לו על אף שהיא מתאימה עבורו, יירשם לו סירוב על ידי הפקיד. שימו לב –  גם המקרים הבאים עלולים להיחשב כסירוב: עזבתם בתוך 14 יום מקום עבודה ללא סיבה מוצדקת; לא הגעתם לראיון עבודה שהוצעה לכם או לא יצרתם קשר עם המעסיק על מנת לקבוע ראיון עבודה; גם אם הגעתם לראיון ולא התקבלתם, אם התנהגתם בצורה שעלולה להתפרש כניסיון למנוע קבלה לעבודה, זה עלול להיחשב כסירוב.

כך, לדוגמה במקרה של גליה, פקידת ההשמה סברה ששאלתה לגבי משך ההתחייבות מהווה סירוב לעבודה, במקרה אחר שטיפלנו בו נרשם סירוב לדורש עבודה שהציג בפני מעסיק פוטנציאלי בעיות בריאותיות מהן סבל מבלי לעבור ועדת כושר בלשכת התעסוקה).

מהי המשמעות של רישום סירוב?

סירוב מוביל לשלילה של הקצבה המגיעה לדורש העבודה. לאחר רישום הסירוב, מדווחת על כך לשכת התעסוקה למוסד לביטוח לאומי וזכאותו לגמלת הבטחת הכנסה/ דמי אבטלה נפסקת.

עבור מי שזכאי לגמלת הבטחת הכנסה – הזכאות מופסקת למשך חודשיים, עבור מי שזכאי לדמי אבטלה –  הזכאות נדחית ב-90 ימים ומופחתים 30 ימים מימי הזכאות המרביים.

ואם הסירוב מוצדק? או: מתי ניתן לסרב להצעת עבודה מבלי שיירשם סירוב?

סירוב ייחשב מוצדק רק במקרה שמדובר בעבודה שאינה מתאימה לדורש עבודה.

כך לדוגמה, דורש עבודה הסובל ממגבלות בריאותיות  שאושרו על ידי ועדה לבדיקת כושר מטעם לשכת התעסוקה, יכול לסרב להצעת עבודה שלא מתאימה למצבו הבריאותי כפי שקבעה הוועדה. סירוב שתואם את החלטת הוועדה ייחשב למוצדק, לא יירשם ולא ידווח למוסד ביטוח לאומי.

כמו כן, דורשת עבודה שהינה הורה עצמאית לילדים קטנים רשאית לסרב לעבודה במשמרות ערב או עבודה הדורשת שעות נוספות.

בנוסף, לדורש עבודה הנמצא בביטוח אבטלה – לא ייחשב כסירוב אחד מאלה: אם העבודה המוצעת אינה מסוג העבודה העיקרית בה עבד בשלוש השנים שקדמו לאבטלה ואם אינה תואמת את את הכשרתו המקצועית והשכלתו. כמו כן, אם העבודה המוצעת נמצאת במרחק העולה על 60 ק"מ ואין אליה תחבורה ציבורית או הסעה על ידי המעסיק וזמן הנסיעה העולה על שעה אינו נחשב לזמן עבודה. אם המדובר באם לילד עד גיל 7 והעבודה המוצעת מרוחקת למעלה מ-40 ק"מ ממקום המגורים, אזי גם כאן ניתן יהיה לסרב להצעה מבלי שיירשם סירוב.

לדורש עבודה בביטוח הבטחת הכנסה –  לא ייחשב לסירוב אם נדרש על ידי המעסיק לעבוד מעל 4 שעות נוספות ביום או מעל 12 שעות נוספות בשבוע.

לבד מכל האמור לעיל , דורש עבודה אינו רשאי לסרב להצעת עבודה ואם יסרב, יירשם לחובתו סירוב.

איך נרשם הסירוב?

לפי הנהלים של שירות התעסוקה, פקיד ההשמה צריך ליידע את דורש העבודה בנוכחותו על רישום הסירוב, להסביר לו את משמעותו, להחתימו על טופס "אישור רישום סירוב" ולאפשר לו לצלם עותק מכך. הטופס צריך לכלול פרטים חשובים מאוד, בהם שם המעסיק, תאריך הסירוב, נימוקים והסברים לרישום הסירוב. במקרה שאתם חושבים שהסירוב לא מוצדק, חשוב מאוד לקבל עותק מהטופס ולדרוש לכתוב עליו את הנימוקים לסירוב.

במקרה שמדובר בסירוב שנרשם לאחר ריאיון על בסיס תשובה של המעסיק, לפי הנהלים, פקיד ההשמה חייב לברר עם המעסיק את סיבת אי ההתאמה של דורש העבודה, לערוך תרשומת לשיחה ולנמק בכתב את סיבת הסירוב. שימו לב – אם אין תרשומת כזו, זו עילה כשלעצמה להגיש ערר ולדרוש לבטל את רישום הסירוב.

האם ניתן לערער על כך? למי ניתן לפנות?

אם דורש העבודה סבור כי הסירוב שנרשם לחובתו אינו מוצדק, באפשרותו לערער על כך לוועדת ערר של לשכת התעסוקה בתוך 7 ימים מיום רישום הסירוב. לכתב ערר יש לצרף עותק מהפניה לעבודה, תשובת המעסיק להפניה, אישור רישום הסירוב ונימוקיו.

שימו לב, אם נרשם סירוב אך הפקיד לא פעל בהתאם לנהלים: לא בירר עם המעסיק את סיבת אי ההתאמה, לא נימק בטופס אישור רישום סירוב את הסיבה לאי ההתאמה, לא החתים את דורש העבודה על טופס אישור רישום סירוב,  מדובר בעילות כשלעצמן לוועדה למחוק את הסירוב.

יש לשים לב כי הדיון בוועדת ערר יתקיים לכל היותר 60 ימים מעת הגשת כתב הערר והזימון לדיון יישלח לעורר – דורש העבודה, בדואר רגיל לפחות 10 ימים לפני מועד הדיון. בוועדת ערר יהיו נוכחים יו"ר הוועדה ושני נציגי ציבור אלא אם העורר הסכים לקיום הדיון בהיעדרם. שימו לב, לעורר יש הזכות לדרוש שנציג ציבור (שהוא לא חלק מאנשי שירות התעסוקה) יהיה נוכח בדיון.

וועדת ערר בלשכת התעסוקה דחתה את הערעור? עדיין לא אבוד!

על החלטת ועדת ערר של לשכת התעסוקה ניתן לערער לבית הדין האזורי לעבודה בתוך 60 ימים ממתן החלטת הועדה.

וחשוב להדגיש, יש לכלול בכתב הערר לוועדת הערר בלשכת התעסוקה את כל העובדות והטענות שכן מה שלא נכתב – לא ידון.

גם לאחר הגשת ערעור לוועדה, יש להמשיך להתייצב בלשכה על מנת לשמור על רצף הזכאות במידה ויתקבל הערר וכך לקבל מביטוח לאומי תשלום על התקופה בה הוא הופסק.


עו"ד רבקה היינמן עובדת במחלקה המשפטית של עמותת "ידיד".

לקבלת סיוע ויעוץ במיצוי זכויותיכם אתם מוזמנים להתקשר 1-700-500-313

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!