דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

יחסי ישראל-ארה"ב / הסכם הסיוע הביטחוני החדש נכנס לתוקף: גדול יותר, אך לא בשקלים

ההסכם שנחתם בתקופת ממשל אובמה ונכנס אתמול לתוקף הוא הגדול ביותר אי פעם, אך מופנה כולו לתעשיית הביטחון האמריקנית | נתניהו: "מודה לממשל האמריקני ולקונגרס על מחויבתם לישראל"

שר הבטחון אביגדור ליברמן ומטוס F35 החדש. צילום: אריאל חרמוני \ משרד הביטחון
שר הבטחון אביגדור ליברמן ומטוס F35 החדש. צילום: אריאל חרמוני \ משרד הביטחון
שי ניר

הסכם הסיוע הביטחוני האמריקאי החדש, בהיקף של 3.8 מליארד דולר בשנה לתקופה של 10 שנים נכנס אתמול (שלישי) לתוקפו. ההסכם שנחתם בשנת 2016, תחת ממשל הנשיא אובמה, בהיקף גדול יותר בכ-400 מיליון דולר מההסכם הקודם אך בגלל התנאי שאחוז יחסי ממנו לא יוכל להיות מומר לשקלים, בדומה להסכמים מאז שנות ה-80, ההסכם פוגע בחוסנה של התעשייה הביטחונית הישראלית ובספקי השירותים העונים על צרכיה.

"אני מודה לממשל האמריקני ולקונגרס על מחויבותם לישראל ועל כספי הסיוע האמריקנים גם בעשור הקרוב" אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בתגובה להחלת ההסכם החדש והוסיף, "בפני ישראל והעולם אתגרים ביטחוניים מורכבים, ובראשם התוקפנות האיראנית. התמיכה הבלתי מסויגת של ארה"ב בזכותה של ישראל להגן על עצמה היא מעמודי התווך בקשר האיתן בין המדינות".

יו"ר סיעת יש עתיד ח"כ עופר שלח המשמש גם כיו"ר ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח תקף בביקורת את נתניהו כי ההסכם עליו הסכים, למעשה פוגע בחוסנה של התעשייה הביטחונית ומאיים בפועל להביא לסגירתם של קווי יצור. "הסכם שבאשמתו הישירה של נתניהו כולל סעיפים שיפגעו אנושות בתעשייה הביטחונית בישראל, ויעלו באלפי מקומות עבודה בפריפריה" כתב ח"כ שלח בחשבון הטוויטר האישי שלו והוסיף כי, "ההסכם נחתם לפני שנתיים, אבל עד היום ביבי לא עשה דבר לתיקון המצב, כי אצלו הדיבור והמציאות המדומה הם המעשה".

חשוב להדגיש כי ההתעקשות האמריקאית שכל דולר יושקע חזרה בכלכלת ארה"ב הולם מאוד את מדיניות 'אמריקה תחילה' של ממשל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. כדאי לזכור גם כי במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות של טראמפ, ערב נאומו בועידת איפא"ק, אמר טראמפ לעיתונאים כי ידרוש מהמדינות הנתמכות ביטחונית ע"י ארה"ב, לרבות ישראל, להחזיר את ההשקעה חזרה.

בהודעת מחלקת המדינה מהלילה שבין שני לשלישי בה נמסר כי הסכם הסיוע החדש נכנס לתוקפו נמסר כי ההסכם כולל השקעה של 3.3 מליארד דולר למימון צבאי ועוד 500 מיליון דולר נוספים להשקעה בפרויקטים משותפים בתכנית ההגנה מפני טילים. עוד נמסר בהודעה כי כספי הסיוע ישמשו את ישראל לרכישת "יכולות צבאיות מתקדמות" מארה"ב. בהודעה הודגש כי ההסכם "ההיסטורי" מבטא את מחויבות ממשל הנשיא טראמפ לביטחונה של ישראל ומוסיפים כי המו"מ עליו תחת ממשל אובמה מבטא את "הטבע של התמיכה הדו מפלגתית" בישראל. "ישראל היא בעלת ברית בעלת יכולות ובעלת ערך לארה"ב המתמודדת עם איומים אזוריים הולכים ומחמירים" נכתב בהודעה והוסיפו כי איראן המממנת קבוצות טרור המאיימות לא רק על ישראל אלא גם על אינטרסים אמריקאים, עומדת בראש האיומים וגם מצד זליגת נשק מתקדם "המגביר את הסיכוי להסלמה" באזור שאינו יציב ממילא. "ארה"ב מאשרת, וללא תנאי, את זכותה של מדינת ישראל להגן על עצמה, ומזכר הבנה זה מהווה הוכחה מוחשית למחויבותנו ליכולתה של ישראל להגן על עצמה עם יתרון צבאי איכותי מעל היריבים האזוריים הפוטנציאליים", לשון ההודעה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!