דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועובדה

חברה ועבודה / ועדי הסגל הזוטר בשבע מכללות ציבוריות מאיימים להשבית את פתיחת שנת הלימודים

חברי הפורום המתאם דורשים להשוות את תנאיהם למקביליהם באוניברסיטאות | המכללות בהם הוכרז סכסוך העבודה: מכללת ספיר, מכללת כנרת-עמק הירדן, המרכז האקדמי רופין, סמינר הקיבוצים, המכון הטכנולוגי חולון, מכללת אחווה ומכללת תל-חי

סטודנטים, למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
סטודנטים, למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הפורום המתאם של סגלי ההוראה (ועדי הסגל הזוטר) במכללות הציבוריות הודיע על הכרזת סכסוכי עבודה בשבע מכללות ציבוריות, ומאיים להשבית את פתיחת שנת הלימודים האקדמית. המכללות בהם הוכרז סכסוך העבודה: מכללת ספיר, מכללת כנרת-עמק הירדן, המרכז האקדמי רופין, סמינר הקיבוצים, המכון הטכנולוגי חולון, מכללת אחווה ומכללת תל-חי.

"קרוב לעשרים שנה שסגל ההוראה מועסק בתנאים פוגעניים" מסרו. "השנה בפעם הראשונה חברו הסגלים במכללות למאבק משותף ולשינוי לאלתר של אפליה היסטורית ומתמשכת של ציבור מרצים זה. המדינה דאגה להשוואת מעמד התארים בין מכללות לאוניברסיטאות. הגיע הזמן שגם תנאי ההעסקה יהיו שווים לאוניברסיטאות".

חברי הסגל הזוטר במכללות הציבוריות הם כוח ההוראה המרכזי במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל – מלמדים 70% מן השיעורים ב-22 מכללות הציבוריות בהם לומדים כ-70,000 סטודנטים (המהווים 42% מהלומדים לתואר ראשון). באם לא יחול שינוי מהותי במו"מ בכוונת הפורום שלא לפתוח את שנת הלימודים במכללות הציבוריות.

"מרבית חברי הסגל הזוטר מועסקים כמורים מן החוץ – דפוס העסקה פוגעני – לפיו מפוטרים חברי הסגל בכל סמסטר (קרוב לארבעה חודשים ללא משכורת), אינם זכאים לתוספות ותק או לקרן השתלמות, וחסומות בפניהם אפשריות לשותפות אקדמית וקידום מקצועי", הסבירה שרון חג'בי ראשת ענף ההשכלה הגבוהה בכוח לעובדים וחברת ועד במכללה האקדמית תל אביב- יפו. "המצב הבלתי נסבל הוא שחברי הסגל חיים בחוסר וודאות תמידי, כאשר המכללות שומרות להן את הזכות לבטל קורסים גם לאחר תחילת הסמסטר, כל זאת תוך התעלמות מהישגיהם והתקדמותם האקדמית." הוסיף שגיא מעין, חבר ועד במכללת ספיר וחבר בהנהגת הפורום. "התוצאה היא אלפי מרצים ומרצות אשר נאלצים לקושש שברי משרה בכמה מוסדות במקביל. השנה, לראשונה התאחדו סגלים זוטרים במכללות הציבורית למאבק משותף לשינוי – אחת ולתמיד – של תנאי ההעסקה של הסגל הזוטר ומחיקת חרפת מעמד המורים מן החוץ".

בשנים האחרונות, החלו סגלים זוטרים במכללות הציבוריות להתאגד – 10 מהמכללות עשו זאת במסגרת כוח לעובדים. בארבע מכללות נחתמו הסכמים קיבוציים מיטיבים לחברי הסגל ובהם הבטחה לשכר של 12 חודשים, אולם תנאי ההעסקה של חברי הסגל גם לאחר הסכמים אלו, נמוכים בכ-40% מתנאי השכר של מקביליהם באוניברסיטאות בעבור אותם היקפי עבודה. בנוסף, עמדו המכללות על הדרת חלק נכבד מן המרצים והמרצות מהסכמים הללו.

"המדינה יצרה את המכללות הציבוריות בכדי להנגיש את ההשכלה הגבוהה לפריפריה ועמדה על כך שתואר במכללה ציבורית יהיה שווה ערך לתואר אוניברסיטאי" אמרה יו"רית ועד מכללת כנרת, ד"ר מירה קיטרון-בלינקוב. "אין כל סיבה שתנאי ההעסקה יהיו שונים ונמוכים מהמקובל באוניברסיטאות. במקום לקדם את ההשכלה בפריפריה, מעדיפים במשרד החינוך לחנוק את המכללות הציבוריות – כיצד ייתכן שתקציב 22 המכללות הציבורית שווה ערך לתקציב של אוניברסיטה אחת? (האוניברסיטה העברית)".

עם הקמתו פנה הפורום המתאם, הכולל נציגי וועדים מ-14 מכללות, למו"מ מול ועד ראשי המכללות (ור"מ) בראשותו של פרופ' שלמה בידרמן, הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) ונציגי האוצר. הצדדים מתדיינים למעלה משנה ועדיין הפערים בין הצדדים משמעותיים.

"החיבור התקדימי בין הסגלים במרבית המכללות מבהיר – תנאי ההעסקה של הסגל הזוטר במכללות ניצבים לפני שינוי דרמטי". מסכמים בפורום המתאם. "עקשנות מצד הור"מ, הות"ת ומשרד האוצר על הנצחת תנאי ההעסקה של סגלי ההוראה והמשך ההתעלמות מצד משרד החינוך תוביל להרחבת הצעדים הארגוניים".

בוועדה לתכנון ותקצוב ובמשרד האוצר הבהירו כי סכסוך העבודה חל רק בשבע מתוך 22 המכללות המתוקצבות. "מזה מספר חודשים, מלווים משרד האוצר וות"ת את המו"מ בין ועד ראשי המכללות לבין הפורום המתאם של סגל ההוראה במכללות" הגיבו. "אנו ממשיכים בהידברות רציפה עם הפורום המתאם מתוך מטרה להגיע להסכמות לגבי הסכם השכר לחברי הסגל הזוטר בשבע המכללות המדוברות. יחד עם זאת, אנו מגנים כל קריאה לשביתה ולניהול סכסוך עבודה על גבם של הסטודנטים ושל חברי הסגל הזוטר במכללות".

לדבריהם, כבר לפני כארבע שנים אישרה ות"ת תנאי העסקה לסגל עמית הכוללים העסקה בתקן, טבלאות שכר הכוללות רכיב וותק, קרן השתלמות, הפרשות לפנסיה ועוד. "בעקבות כך, נחתמו בשנים האחרונות מספר הסכמים מקומיים, לרבות במכללות המיוצגות על ידי הפורום המתאם, אשר שיפרו משמעותית את תנאי העסקתם של המורים מן החוץ, בפרט במסגרת קליטתם של מורים מן החוץ כחברי סגל עמית. בנוסף לכך, במכללות נוספות מתנהל מו"מ מתקדם לגבי הסכמי שכר דומים. לפיכך, לא מובנת לנו דרישת הפורום לסטות באופן בוטה מן העקרונות, אשר הוגדרו כאמור וכן סוכמו בהסכמים קיימים, ולהעלות רשימת דרישות חדשות החורגות משמעותית ממסגרת העלות הנהוגה בהסכמי השכר במגזר הציבורי ובהסכמי השכר של חברי הסגל הזוטר בשנים האחרונות".

"הדרישות החדשות המועלות ע"י הפורום המתאם, בפרט השוואת תנאים לחברי הסגל הזוטר באוניברסיטאות המחקר, חורגות ממבנה ההעסקה הקיים במכללות ועלולות להביא לפגיעה אנושה במכללות הציבורית" סכמו טענותיהם.

גם בארגוני הסגל הזוטר באוניברסיטאות תל אביב ובאר שבע איימו במהלך החגים בהשבתת הלימודים, בדרישה לשיפור תנאי העסקתם ולהסדרת בטחונם התעסוקתי. לאחרונה נחתם הסכם בין ועד ראשי האוניברסיטאות לוועדי הסגל הזוטר באוניברסיטה העברית ובבר אילן, שאושר גם על ידי האוצר והוועדה לתכנון ותקצוב. אולם הסכם זה נדחה על ידי ארגוני הסגל הזוטר של אוניברסיטאות תל אביב, חיפה ובאר שבע, שטענו כי לא נוהל מולם מו"מ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!